Bildegalleri
(1/1)
Francisco Mir Belenguer (1934-2023) - Olocau (Valencia)
Til salgs2 612 kr
Beskrivelse
Signert av kunstneren nederst
P baksiden er den igjen signert, med tittel og med inventarnummer.
God bevaringstilstand
Arbeidet presenteres innrammet
Arbeidsml: 35 cm hyde x 30 cm bredde.
Rammeml: 55 cm hyde x 50 cm bredde.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
(Francisco Mir Belenguer, Benimamet 18-11-1934)
Francisco Mir Belenguers begynnelse er et barn som vokste opp i et ydmykt nabolag midt i etterkrigstiden. Familiens vanskeligheter tvang dem til bo i en ettroms krybbe uten lys i Benimmet (Valencia). Bildet av det rommet forblir etset i netthinnen hans, og r senere ville han uddeliggjre det i et av maleriene hans.
Hans evne til tegne gikk ikke ubemerket hen i de frste rene p skolen, og lreren hans oppmuntret ham til male. Hans kontroll over volum og form er forblffende for en ttering, som man kan se i noen av malerens bevarte tegninger.
Hans innvielse i bruk av farger og pensler skjedde ogs i en tidlig alder, da faren hans var dedikert til veggmaleri. Francisco Mir Belenguer maler i hjrnene sine monokromatiske dekorasjoner av buketter av roser, valmuer og bjeller som dekorerer rommet etter eierens smak. Fra dette arbeidet, og takket vre hans gode kunst, mottok han sin frste bestilling fra en nabo, Doa Rosita, som ba ham om gjengi tegningen av en etikett som hun beholdt med glede. Det er en "veldig kolonial" scene av en liten svart gutt som holder en elefant ved snabelen, som er uddeliggjort p en vegg i hagen hans.
I 1946 meldte han seg inn p School of Arts and Crafts i Burjassot i Valencia, hvor han fikk tegnekurs som tillot ham utvikle sine medfdte evner. P skolen skiller han seg ut med priser og omtaler. P grunn av familiens konomiske vanskeligheter mtte han forlate skolen i 1952. Siden den gang har hans strste bekymring vrt komplettere hans personlige og kunstneriske opplring, og startet et stadium med selvlrt lring som frte til at han skaffet seg og studerte kunstbker for utvide kunnskapen om maleteknikker. I dag nyter maleren Mirbelenguer et formidabelt og misunnelsesverdig bibliotek av kunstbker som er et kompendium av hans kunstneriske kunnskap og som definerer ham som en selvlrt maler i enhver forstand.
Hans frste og tidlige utstilling fant sted i sentrum av Ungdomsfronten i Paterna i 1949. r senere, i oktober 1958, da han stilte ut p Saln Dorado i Crculo de Bellas Artes i Valencia, vant han "Goerlich-Miquel" akvarellprisen.
I begynnelsen av giftrene mtte han kombinere sitt sportsyrke i fotball med maleraktiviteten sin, s han flyttet fra by til by av fotballhensyn: Xtiva, Tarragona og Elda, inntil en uheldig skade og pflgende operasjon trakk ham ut av sportskonkurranse.
P midten av 60-tallet begynte han en periode med ske etter sin kunstneriske personlighet og begynte utforske alle kreative veier. Disse endringene forrsaket ham usikkerhet og skuffelser som frte til at han flyttet til Bilbao, ved siden av elvemunningen, p slutten av 1969, for gjenoppta kontakten med naturen, det figurative maleriet og havet. Hans kone og fire barn flger ham for bo i Algorta (Vizcaya).
Et r senere vendte hun tilbake til Moncada, hvor hun fortsatte sitt kunstneriske arbeid fullt preget av innbilte figurer av mdre og barn. I dette repeterende kreative miljet led han en blokkering som han vknet opp fra i 1973 da han s en sjarmerende utstilling av maleren Evaristo Guerra p Sala Macarrn i Madrid. Inspirert og febrilsk avsondret han seg i studioet sitt i Puebla de Farnals. I den kreative virvelvinden dela han sine tidligere matriarkalske og barnlige malerier, og malte en serie landskapsverk med fargerike penselstrk. Han bestemmer seg for be om et ln for kunne stille ut sin nye landskapssamling p Sala San Vicente i Valencia, men han fr ikke den kommersielle responsen som er ndvendig for betale tilbake lnet og m selge leiligheten sin. Samme dag for salget mottok han et telegram som informerte ham: "Ditt maleri Woman with Child vant frstepremie for male p Sagunto Autumn Salon og gullmedalje fra Sagunto Savings and Aid Bank." Belpet er nyaktig det samme som skyldig kreditt.
I 1973 vant han tredjeprisen for maleri fra Teruel Provincial Council for et abstrakt ekspresjonistisk maleri, selv om det var fra disse rene og utover han vendte kunsten mot urbant realistisk maleri med sitt spesielle blikk p verdslige og sjelfulle temaer. I rene 74-75 vant han de fleste prisene til Valencian Community og ble ogs tildelt p nasjonalt niv. Prisen "Villa de Paterna" er ogs lagt til.
Fra da av etablerte maleren Francisco Mir Belenguer sin kreative modenhet og sin mestring av maleteknikker. Hans kunstneriske visjon har gjort det mulig for ham utvikle gjennom rene et omfattende og variert verk innen stiler: fra impresjonisme, ekspresjonisme, abstrakt, surrealisme, konstruktivisme, etc., men fremfor alt, realismen som definerer ham og til og med gir ham en byrealistisk maler, takket vre hans eksepsjonelle sosiale visjon.
Hans omvisning i resten av Spanias byer frte verkene hans til Madrid og Barcelona i 1976. Han stilte ut i utallige private kunstgallerier frem til 1996, da hans kone, Vege, etablerte seg som gallerist og tok med seg samlingene hennes til kunstmessene i Spania. Og i kunstrommet hans i Terramelar, kontinuerlig.
Mirbelenguer har hatt det ubetingede selskap med sin kone Vege, som har klart holde seg sterk ved sin side i gode og drlige tider. Denne sttten har gjort det mulig for maleren fortsette yrket sitt til tross for visse konomiske oppturer og nedturer i hans tidlige dager og mtte oppdra og utdanne fem barn. Sammen som familie reiste de over hele Spania frem til 2004, med nedleggelsen av kunstmessen i Valencia, InterArt, bestemte de seg for stenge galleriet sitt i Terramelar.
Mirbelenguers billedkarriere har hatt utallige priser, priser og omtaler i malekonkurranser over hele Spania, som har plassert ham som referanse innen spansk maleri i mer enn fire tir.
Hans lange karriere som maler, hans mangfold av verk og stiler, sammen med hans faglige verdi, gjr Mirbelenguer til et levende kunstleksikon som fortsatt nyter nsket om undervise og overfre all sin kunnskap. Siden 2006 har han gjort en innsats p regionalt og kommunalt niv for etablere en museumsskole i byen Terramelar (Valencia), i bildet av byen Catarroja (Valencia), men resultatene har til n vrt mislykkede av administrative og politiske rsaker, for eksempel ikke ha en grad i kunst. Det er ikke tatt hensyn til at hans lange og anerkjente karriere som maler sttter ham som en kvalifisert og erfaren fagperson for overfring av faget.
Jeg inviterer alle som ser disse sidene, siden et bilde sier mer enn tusen ord, til nyte kunstnerens verk og prve sttte en offentlig institusjon eller sosial enhet for gjre nsket til denne store maleren, Francisco Mirbelenguer, oppfylt, slik at han selv aktivt og didaktisk kan overfre sin kunstneriske visjon og raffinerte teknikk til nye generasjoner og fremtidige instruktrer. Videre ville malerens donasjon av en stor del av verkene hans til Museo Escuela, inkludert bibliografisk materiale og kataloger, opprettholde hans kunstneriske arv i et offentlig og sosialt rom med tilgang for allmennheten til beundre kunsten hans.
Mirbelenguer dde 26. desember 2023, 89 r gammel. Barna hans vil fortsette arbeidet med spre hans billedarv og forbereder en minneutstilling i Albacete tidlig i 2025.
For mer informasjon om artisten: https://mirbelenguer.es/biografia/
P baksiden er den igjen signert, med tittel og med inventarnummer.
God bevaringstilstand
Arbeidet presenteres innrammet
Arbeidsml: 35 cm hyde x 30 cm bredde.
Rammeml: 55 cm hyde x 50 cm bredde.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
(Francisco Mir Belenguer, Benimamet 18-11-1934)
Francisco Mir Belenguers begynnelse er et barn som vokste opp i et ydmykt nabolag midt i etterkrigstiden. Familiens vanskeligheter tvang dem til bo i en ettroms krybbe uten lys i Benimmet (Valencia). Bildet av det rommet forblir etset i netthinnen hans, og r senere ville han uddeliggjre det i et av maleriene hans.
Hans evne til tegne gikk ikke ubemerket hen i de frste rene p skolen, og lreren hans oppmuntret ham til male. Hans kontroll over volum og form er forblffende for en ttering, som man kan se i noen av malerens bevarte tegninger.
Hans innvielse i bruk av farger og pensler skjedde ogs i en tidlig alder, da faren hans var dedikert til veggmaleri. Francisco Mir Belenguer maler i hjrnene sine monokromatiske dekorasjoner av buketter av roser, valmuer og bjeller som dekorerer rommet etter eierens smak. Fra dette arbeidet, og takket vre hans gode kunst, mottok han sin frste bestilling fra en nabo, Doa Rosita, som ba ham om gjengi tegningen av en etikett som hun beholdt med glede. Det er en "veldig kolonial" scene av en liten svart gutt som holder en elefant ved snabelen, som er uddeliggjort p en vegg i hagen hans.
I 1946 meldte han seg inn p School of Arts and Crafts i Burjassot i Valencia, hvor han fikk tegnekurs som tillot ham utvikle sine medfdte evner. P skolen skiller han seg ut med priser og omtaler. P grunn av familiens konomiske vanskeligheter mtte han forlate skolen i 1952. Siden den gang har hans strste bekymring vrt komplettere hans personlige og kunstneriske opplring, og startet et stadium med selvlrt lring som frte til at han skaffet seg og studerte kunstbker for utvide kunnskapen om maleteknikker. I dag nyter maleren Mirbelenguer et formidabelt og misunnelsesverdig bibliotek av kunstbker som er et kompendium av hans kunstneriske kunnskap og som definerer ham som en selvlrt maler i enhver forstand.
Hans frste og tidlige utstilling fant sted i sentrum av Ungdomsfronten i Paterna i 1949. r senere, i oktober 1958, da han stilte ut p Saln Dorado i Crculo de Bellas Artes i Valencia, vant han "Goerlich-Miquel" akvarellprisen.
I begynnelsen av giftrene mtte han kombinere sitt sportsyrke i fotball med maleraktiviteten sin, s han flyttet fra by til by av fotballhensyn: Xtiva, Tarragona og Elda, inntil en uheldig skade og pflgende operasjon trakk ham ut av sportskonkurranse.
P midten av 60-tallet begynte han en periode med ske etter sin kunstneriske personlighet og begynte utforske alle kreative veier. Disse endringene forrsaket ham usikkerhet og skuffelser som frte til at han flyttet til Bilbao, ved siden av elvemunningen, p slutten av 1969, for gjenoppta kontakten med naturen, det figurative maleriet og havet. Hans kone og fire barn flger ham for bo i Algorta (Vizcaya).
Et r senere vendte hun tilbake til Moncada, hvor hun fortsatte sitt kunstneriske arbeid fullt preget av innbilte figurer av mdre og barn. I dette repeterende kreative miljet led han en blokkering som han vknet opp fra i 1973 da han s en sjarmerende utstilling av maleren Evaristo Guerra p Sala Macarrn i Madrid. Inspirert og febrilsk avsondret han seg i studioet sitt i Puebla de Farnals. I den kreative virvelvinden dela han sine tidligere matriarkalske og barnlige malerier, og malte en serie landskapsverk med fargerike penselstrk. Han bestemmer seg for be om et ln for kunne stille ut sin nye landskapssamling p Sala San Vicente i Valencia, men han fr ikke den kommersielle responsen som er ndvendig for betale tilbake lnet og m selge leiligheten sin. Samme dag for salget mottok han et telegram som informerte ham: "Ditt maleri Woman with Child vant frstepremie for male p Sagunto Autumn Salon og gullmedalje fra Sagunto Savings and Aid Bank." Belpet er nyaktig det samme som skyldig kreditt.
I 1973 vant han tredjeprisen for maleri fra Teruel Provincial Council for et abstrakt ekspresjonistisk maleri, selv om det var fra disse rene og utover han vendte kunsten mot urbant realistisk maleri med sitt spesielle blikk p verdslige og sjelfulle temaer. I rene 74-75 vant han de fleste prisene til Valencian Community og ble ogs tildelt p nasjonalt niv. Prisen "Villa de Paterna" er ogs lagt til.
Fra da av etablerte maleren Francisco Mir Belenguer sin kreative modenhet og sin mestring av maleteknikker. Hans kunstneriske visjon har gjort det mulig for ham utvikle gjennom rene et omfattende og variert verk innen stiler: fra impresjonisme, ekspresjonisme, abstrakt, surrealisme, konstruktivisme, etc., men fremfor alt, realismen som definerer ham og til og med gir ham en byrealistisk maler, takket vre hans eksepsjonelle sosiale visjon.
Hans omvisning i resten av Spanias byer frte verkene hans til Madrid og Barcelona i 1976. Han stilte ut i utallige private kunstgallerier frem til 1996, da hans kone, Vege, etablerte seg som gallerist og tok med seg samlingene hennes til kunstmessene i Spania. Og i kunstrommet hans i Terramelar, kontinuerlig.
Mirbelenguer har hatt det ubetingede selskap med sin kone Vege, som har klart holde seg sterk ved sin side i gode og drlige tider. Denne sttten har gjort det mulig for maleren fortsette yrket sitt til tross for visse konomiske oppturer og nedturer i hans tidlige dager og mtte oppdra og utdanne fem barn. Sammen som familie reiste de over hele Spania frem til 2004, med nedleggelsen av kunstmessen i Valencia, InterArt, bestemte de seg for stenge galleriet sitt i Terramelar.
Mirbelenguers billedkarriere har hatt utallige priser, priser og omtaler i malekonkurranser over hele Spania, som har plassert ham som referanse innen spansk maleri i mer enn fire tir.
Hans lange karriere som maler, hans mangfold av verk og stiler, sammen med hans faglige verdi, gjr Mirbelenguer til et levende kunstleksikon som fortsatt nyter nsket om undervise og overfre all sin kunnskap. Siden 2006 har han gjort en innsats p regionalt og kommunalt niv for etablere en museumsskole i byen Terramelar (Valencia), i bildet av byen Catarroja (Valencia), men resultatene har til n vrt mislykkede av administrative og politiske rsaker, for eksempel ikke ha en grad i kunst. Det er ikke tatt hensyn til at hans lange og anerkjente karriere som maler sttter ham som en kvalifisert og erfaren fagperson for overfring av faget.
Jeg inviterer alle som ser disse sidene, siden et bilde sier mer enn tusen ord, til nyte kunstnerens verk og prve sttte en offentlig institusjon eller sosial enhet for gjre nsket til denne store maleren, Francisco Mirbelenguer, oppfylt, slik at han selv aktivt og didaktisk kan overfre sin kunstneriske visjon og raffinerte teknikk til nye generasjoner og fremtidige instruktrer. Videre ville malerens donasjon av en stor del av verkene hans til Museo Escuela, inkludert bibliografisk materiale og kataloger, opprettholde hans kunstneriske arv i et offentlig og sosialt rom med tilgang for allmennheten til beundre kunsten hans.
Mirbelenguer dde 26. desember 2023, 89 r gammel. Barna hans vil fortsette arbeidet med spre hans billedarv og forbereder en minneutstilling i Albacete tidlig i 2025.
For mer informasjon om artisten: https://mirbelenguer.es/biografia/
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Spania
FINN-kode | 397837378 |
---|---|
Sist endret | 14.3.2025 kl. 22:07 |