Bildegalleri
(1/1)
Bernardo Bellotto (1722-1780), Circle of - Scena teatrale - NO RESERVE
Til salgs5 805 kr
Beskrivelse
Viktig antikk samleobjektmaleri
Bernardo Bellotto (1722-1780) Verksted
"Teatralsk scene"
Olje p lerret, fragment av en strre scene (eller skisse)
Lerretsstrrelse: 46 x 25 cm - re-lined
Verket, av vakker billedkvalitet, er i utmerket bevaringstilstand. Det kan vre et fragment av et strre verk eller en forberedende skisse, plassert p midten av 1700-tallet i Venezia og har blitt identifisert som et maleri som kommer fra det viktige verkstedet til maleren Bernardo Bellotto (1722-1780).
***** Arbeid presentert unntaksvis uten reservepris
Bernardo Bellotto (1722-1780), en europeisk tolk av venetiansk vedutisme fra det attende rhundre (med navn som Antonio Canal, Luca Carlevarijs, Francesco Guardi, Michele Marieschi ...), ville i rhundrer vre referansepunktet for det store landskapsmaleriet fra hinsides Alpene, en forlper for dets virkelige romantikk i det 1900-tallet og dets egentlige sprkflelse i det 19 Courbet og Corot. Barnebarn av den tidligere teaterscenografen og den frste av vedutisti, Canaletto, Bernardo trente i verkstedet sitt, og forlot det en gang for alle i 1747, p vei til det saksiske hoffet for bli dets offisielle maler. Han ville aldri se hjemmet sitt, Venezia, igjen, leve ut sitt liv (og karriere) blant de store kontinentale domstolene i Europa. Problemer med tilskrive verkene til henholdsvis onkelen og neven hans har vrt, og er, hyppige: det var faktisk praksis for Bellotto signere verkene hans, etter ha forlatt familieverkstedet, med pseudonymet til onkelen Canaletto, for gjre sin egen bermmelse som fulgte med navnet. En bermmelse som hans personlige verk var i stand til opprettholde, ettersom de hadde en smak, klarhet og presisjon som bare kunne finnes i de beste kreasjonene til onkelen hans: det er ingen tilfeldighet at han selv i dag, i landene der Bellotto jobbet (Tyskland, sterrike og Polen) frst og fremst blir adressert som "Canaletto", og dermed forbig den originale Canaletto-betydningen i termer av Antonio.
Antonio Canal selv, i London i 1746, ble offer for et rykte om at han var en butikkeier av den virkelige "Canaletto", det vil si en tilraner som hadde til hensikt leve av en annens navn: dette var mulig nettopp fordi Bellotto i mellomtiden hadde etablert seg som en stor kunstner, og dermed ftt onkelen til fremst som en etterlignende kunstner som imiterer og opptrer i stedet. For fjerne slike rykter publiserte Canal en annonse i Daily Advertiser i 1749 som inviterte alle interesserte til studioet hans for observere verkene hans, utvilsomt "laget i Canaletto". For komplisere saken ble en annen mystisk venetiansk utsiktsmaler lagt til, denne gangen kalt "Canalety", som arbeidet i Frankrike i disse rene: Bernardos bror, Pietro Bellotto (1725-1790). Derfor en kompleks historie med attribusjon, alltid full av problematiske sprsml. Heldigvis, i mange r n, har figuren til Bernardo Bellotto blitt grundig underskt og isolert innenfor det gldende kunstneriske panoramaet av det 17. rhundres Europa, takket vre ulike utstillinger og pflgende studier. Nettopp for forst det mest "enestende" aspektet ved Bellottos kunst, vil vi her se en ekstremt sjelden komposisjon for en utsiktsmaler, som nsker vre kanonisk viet til den eneste skapelsen av naturlige og arkitektoniske elementer kontekstualisert i virkeligheten.
Dette er allegorien (et verk som skildrer et konsept) "Ex Arduis Immortalitas", en del av et anheng (et par malerier som skal leses sammen, typisk for utsiktsmaleriet) med den eneste andre allegorien laget av Bellotto, "Inclinata Resurgit". Det som umiddelbart fanger oppmerksomheten er oppmerksomheten som prinsen av vedutisti (hvis vi ville kalle Canal deres konge) dedikerte til menneskelige ansikter, klr, uttrykk og gester: en evne til gjengi menneskelighet som er nesten unik i denne sjangeren. Tross alt var Bellotto en av de f utsiktsmalerne som inkluderte faktiske portretter av klienter og bemerkelsesverdige personligheter i synet hans (fra hans wienske fase 1759-60 med fyrstene Liechtenstein og Kaunitz).
Kommer fra en viktig privat italiensk samling
Med ekthetsbevis i henhold til loven
Profesjonell innpakning
Rammen p bildet ble kun brukt til demonstrasjonsforml. Verket vil bli levert og sendt med en gratis forgylt treramme og regnes som en gratis gave knyttet til kunstverket. Det vil bli levert med maleriet gratis. Ingen tvister angende det samme eller klager angende hypotetiske transportskader knyttet til rammen vil bli akseptert.
Forsikret frakt
Sikkerhetsemballasje
Bernardo Bellotto (1722-1780) Verksted
"Teatralsk scene"
Olje p lerret, fragment av en strre scene (eller skisse)
Lerretsstrrelse: 46 x 25 cm - re-lined
Verket, av vakker billedkvalitet, er i utmerket bevaringstilstand. Det kan vre et fragment av et strre verk eller en forberedende skisse, plassert p midten av 1700-tallet i Venezia og har blitt identifisert som et maleri som kommer fra det viktige verkstedet til maleren Bernardo Bellotto (1722-1780).
***** Arbeid presentert unntaksvis uten reservepris
Bernardo Bellotto (1722-1780), en europeisk tolk av venetiansk vedutisme fra det attende rhundre (med navn som Antonio Canal, Luca Carlevarijs, Francesco Guardi, Michele Marieschi ...), ville i rhundrer vre referansepunktet for det store landskapsmaleriet fra hinsides Alpene, en forlper for dets virkelige romantikk i det 1900-tallet og dets egentlige sprkflelse i det 19 Courbet og Corot. Barnebarn av den tidligere teaterscenografen og den frste av vedutisti, Canaletto, Bernardo trente i verkstedet sitt, og forlot det en gang for alle i 1747, p vei til det saksiske hoffet for bli dets offisielle maler. Han ville aldri se hjemmet sitt, Venezia, igjen, leve ut sitt liv (og karriere) blant de store kontinentale domstolene i Europa. Problemer med tilskrive verkene til henholdsvis onkelen og neven hans har vrt, og er, hyppige: det var faktisk praksis for Bellotto signere verkene hans, etter ha forlatt familieverkstedet, med pseudonymet til onkelen Canaletto, for gjre sin egen bermmelse som fulgte med navnet. En bermmelse som hans personlige verk var i stand til opprettholde, ettersom de hadde en smak, klarhet og presisjon som bare kunne finnes i de beste kreasjonene til onkelen hans: det er ingen tilfeldighet at han selv i dag, i landene der Bellotto jobbet (Tyskland, sterrike og Polen) frst og fremst blir adressert som "Canaletto", og dermed forbig den originale Canaletto-betydningen i termer av Antonio.
Antonio Canal selv, i London i 1746, ble offer for et rykte om at han var en butikkeier av den virkelige "Canaletto", det vil si en tilraner som hadde til hensikt leve av en annens navn: dette var mulig nettopp fordi Bellotto i mellomtiden hadde etablert seg som en stor kunstner, og dermed ftt onkelen til fremst som en etterlignende kunstner som imiterer og opptrer i stedet. For fjerne slike rykter publiserte Canal en annonse i Daily Advertiser i 1749 som inviterte alle interesserte til studioet hans for observere verkene hans, utvilsomt "laget i Canaletto". For komplisere saken ble en annen mystisk venetiansk utsiktsmaler lagt til, denne gangen kalt "Canalety", som arbeidet i Frankrike i disse rene: Bernardos bror, Pietro Bellotto (1725-1790). Derfor en kompleks historie med attribusjon, alltid full av problematiske sprsml. Heldigvis, i mange r n, har figuren til Bernardo Bellotto blitt grundig underskt og isolert innenfor det gldende kunstneriske panoramaet av det 17. rhundres Europa, takket vre ulike utstillinger og pflgende studier. Nettopp for forst det mest "enestende" aspektet ved Bellottos kunst, vil vi her se en ekstremt sjelden komposisjon for en utsiktsmaler, som nsker vre kanonisk viet til den eneste skapelsen av naturlige og arkitektoniske elementer kontekstualisert i virkeligheten.
Dette er allegorien (et verk som skildrer et konsept) "Ex Arduis Immortalitas", en del av et anheng (et par malerier som skal leses sammen, typisk for utsiktsmaleriet) med den eneste andre allegorien laget av Bellotto, "Inclinata Resurgit". Det som umiddelbart fanger oppmerksomheten er oppmerksomheten som prinsen av vedutisti (hvis vi ville kalle Canal deres konge) dedikerte til menneskelige ansikter, klr, uttrykk og gester: en evne til gjengi menneskelighet som er nesten unik i denne sjangeren. Tross alt var Bellotto en av de f utsiktsmalerne som inkluderte faktiske portretter av klienter og bemerkelsesverdige personligheter i synet hans (fra hans wienske fase 1759-60 med fyrstene Liechtenstein og Kaunitz).
Kommer fra en viktig privat italiensk samling
Med ekthetsbevis i henhold til loven
Profesjonell innpakning
Rammen p bildet ble kun brukt til demonstrasjonsforml. Verket vil bli levert og sendt med en gratis forgylt treramme og regnes som en gratis gave knyttet til kunstverket. Det vil bli levert med maleriet gratis. Ingen tvister angende det samme eller klager angende hypotetiske transportskader knyttet til rammen vil bli akseptert.
Forsikret frakt
Sikkerhetsemballasje
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 397837494 |
---|---|
Sist endret | 14.3.2025 kl. 22:08 |