Bildegalleri
Rigmor Garnes Hansen (1941-95) Vinduet II. Etsing. Innrammet.
Beskrivelse av varen
«Vinduet II» , etsing av Rigmor Garnes Hansen (1941-1995)
Vinduet er signert av kunstneren i nedre høyre hjørne og datert til 1980, bildet har tittel på tegnet og det er nummerert som 51/100. Bildet er også merket med E.T som er en forkortelse for Eget Trykk. Dvs at kunstneren har stått for hele trykkeprosessen selv i tillegg til det kunstneriske. Dette gjerne for å ha en fullstendig kontroll på hele prosessen rundt kunstverket.
Bildet er rammet inn i en kraftig, gullfarget treramme med ytre mål 50 x 47 cm. Om man ser godt etter så «glipper» rammen litt i de to nedre hjørnene, men den er ikke i ferd med å falle i fra hverandre. Den har vært slik i lang tid.
Om ønskelig kan bildet pakkes godt inn og sendes i posten.
Garnes Hansen var en særegen kunstner og hadde et smalt repertoar av teknikker, motivvalg og farger i verkene sine.
Fra hun debuterte i 1974 frem til hun døde 54 år gammel i 1995, konsentrerte hun seg om grafikk og stilleben i gråtoner og en til to farger.
Formspråket er stilisert og elegant med flate bord og dype rom, og koloritten er harmonisk. Hansen evnet å gi hverdagslige motiver et tidløst og poetisk preg.
Hansen fikk det meste av sin utdannelse i London ved Byam Shaw School of Art i perioden 1970-74. Tilbake i Norge fikk hun ikke fullt ut aksept for sine ting, men fortsatte på tross av dette den veien hun hadde startet.
Først og fremst var Hansen en kresen grafiker som behersket sitt fag og som selv laget sin egen trykksverte. Spesielt var hun opptatt av etseteknikker, fremfor alt streketsing og fargeakvatint. Etseteknikken skiller seg fra andre dyptrykk ved at det brukes syrebad til å etse fordypninger i stedet for å lage ulike riss direkte i metallet. Hele metallplaten blir først dekket med en grunning der man risser ut strekene. Syrebadet vil etse inn det blottede metallet. Ved akvatint blir platen dekket med harpikskorn som brennes inn i metallet. Syrebadet etser sterkest i de udekkede områder rundt kornene. Strukturen som oppstår sees i flere av Hansens bilder.
Selv om Hansen skildrer interiører og landskaper, er det ikke ”virkelighet” hun viser oss, snarere en over-virkelighet; en diktet verden. Rommene er ofte for små for gjenstandene. Det handler dessuten mye om form i Hansens særegne billedverden. Det er formen som teller, ikke en korrekt gjengivelse av hud eller keramikk. Nest etter formen kommer fargen og stemningen.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 16.3.2025 kl. 13:39 ・ FINN-kode: 398129982