
Miljørådgiver luftkvalitet
Statens vegvesen
- Frist 07.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Ønsker du å jobbe med luftkvalitet i Oslo?
Ønsker du å jobbe med luftkvalitet i Oslo?
Transport øst i Statens vegvesen består av 76 engasjerte og dyktige medarbeidere.
Avdelingen har ansvar for miljøoppgaver innen luft, støy og vannforvaltning i henhold til forurensningsforskriften. Miljørådgiver bistår i planprosesser og gir uttalelser til planer etter plan- og bygningsloven. Trafikksikkerhet og bærekraft er sentralt i alt vi jobber med.
Vi samarbeider tett internt for å løse sakene, og vi har hektiske og givende arbeidsdager i et godt og tverrfaglig arbeidsmiljø.
Stillingen omfatter miljøoppgaver primært innenfor luftkvalitet, men også andre miljøområder, herunder støy og vannforvaltning. Vedkommende som tilsettes vil inngå i miljøteamet i Transport øst. Som miljørådgiver hos oss får du er hovedansvar for saker i Osloregionen.
Arbeidssted er Oslo kontorsted Helsfyr.
Arbeidsoppgaver
- lede og delta i utredninger og følge opp strategier innen luftområdet i Osloregionene, men også ellers i avdelingen ved behov.
- samarbeid med fagpersoner internt og eksternt, eksempelvis i arbeidsgrupper for tiltaksutredninger for luftkvalitet, handlingsplaner og gjennomføring av tiltak.
- administrere og følge opp samarbeidsavtaler og målestasjoner for lokal luftkvalitet innenfor avdelingens geografiske område.
- holde faglige presentasjoner og representere Statens vegvesen utad i eksterne fagmiljø.
- deltakelse i og saksbehandle planforvaltningssaker, gi veiledning til andre fagpersoner.
- svare på publikumshenvendelser innen tildelt ansvarsområde.
- andre oppgaver knyttet til miljø, slik som vann, støy og bærekraft. Andre fagområder kan også inngå i stillingen, ut ifra hva avdelingen til enhver tid har behov for.
Kompetansekrav
Må ha:
- Minimum treårig høyere relevant utdanning, gjerne med miljøfag i fagkombinasjonen. For eksempel kan fag innen arealplanlegging, miljøvitenskap, teknologifag og ingeniørfag være relevante utdanninger. Omfattende og relevant arbeidserfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Ønskelig:
- Luftfaglig kompetanse
- Interesse for arbeid med luftkvalitet
- Erfaring innen offentlig forvalting, men nyutdannede oppfordres også til å søke
- Erfaring og kunnskap om luftforurensning/utredninger, og offentlig forvaltning særlig knyttet til miljølovverket og plan- og bygningsloven
- Førerkort klasse B
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi ser etter deg som:
- evner å ta ansvar
- er selvstendig og strukturert
- har god vurderingsevne, er analytisk og kommuniserer godt
- er inkluderende og har gode samarbeidsevner
- bidrar i faglige diskusjoner og til å sikre tverrfaglighet i oppgaveløsning
- er effektiv og løsningsorientert
- har god rolle- og systemforståelse
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt leder Ragnhild Meisfjord tlf. 95 70 14 11
Om arbeidsgiveren
Statens vegvesen leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Innspurten 11c, 0663 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Arealplanlegger, Ingeniør, Rådgivning
(1/2)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398273417
- Sist endret