Bildegalleri
(1/1)
Scuola Bizantina (XVIII-XIX) - L'evangelista Matteo - NO RESERVE
Til salgs4 594 kr
Beskrivelse
Bysantinsk ikon ca 20,5 x 17 cm
Herkomst: Art Gallery, Zrich, privat samling Lugano.
Ikonet kan dateres til en sen-bysantinsk eller post-bysantinsk produksjon, med en sannsynlig dato mellom 1600- og 1800-tallet.
Teknikken og sttten antyder et verk laget i gresk-ortodokse eller russisk-ortodokse kontekster, i en periode der verkstedene til ikonografiske munker fortsatte den bysantinske tradisjonen med regionale stilistiske variasjoner.
Ikonet er malt p et trepanel, med den typiske gull- eller okerbakgrunnen, ofte oppndd med en blanding av pigmenter og harpikser. Representasjonen av engelen flger de stive ikonografiske konvensjonene til bysantinsk maleri:
Rene, stiliserte linjer, med markerte konturer som definerer figuren.
Flat fargelegging, med f nyanser, men en smart bruk av hylys for skape en dybdeeffekt.
Intens og ndelig uttrykk, med langstrakte yne og et melankolsk blikk, typisk for ortodoks hellig kunst.
Gresk skrift: Den synlige delvise inskripsjonen ("") antyder et mulig sitat relatert til evangelisten Matteus eller til en del av en hellig pkallelse.
Kappe og kjole: Foldene p kjolen er forenklet, men opprettholder flelsen av bevegelse, med et snev av letthet.
Denne typen ikoner var vanlig i klostre p Athos-fjellet (Hellas), Kreta, Russland og Balkan. Teknikken og gjengivelsen antyder en kloster- eller andaktsproduksjon, beregnet p privat eller liturgisk bruk. Fravret av en forseggjort ramme og den lille strrelsen indikerer at det kan vre et reiseikon.
Ikonet er et typisk eksempel p post-bysantinsk kunst med gresk og russisk pvirkning, fra 1600- til 1800-tallet.
Kvaliteten p maleriet er god og bevarer den ortodokse tradisjonens hellige og ndelige karakter.
Herkomst: Art Gallery, Zrich, privat samling Lugano.
Ikonet kan dateres til en sen-bysantinsk eller post-bysantinsk produksjon, med en sannsynlig dato mellom 1600- og 1800-tallet.
Teknikken og sttten antyder et verk laget i gresk-ortodokse eller russisk-ortodokse kontekster, i en periode der verkstedene til ikonografiske munker fortsatte den bysantinske tradisjonen med regionale stilistiske variasjoner.
Ikonet er malt p et trepanel, med den typiske gull- eller okerbakgrunnen, ofte oppndd med en blanding av pigmenter og harpikser. Representasjonen av engelen flger de stive ikonografiske konvensjonene til bysantinsk maleri:
Rene, stiliserte linjer, med markerte konturer som definerer figuren.
Flat fargelegging, med f nyanser, men en smart bruk av hylys for skape en dybdeeffekt.
Intens og ndelig uttrykk, med langstrakte yne og et melankolsk blikk, typisk for ortodoks hellig kunst.
Gresk skrift: Den synlige delvise inskripsjonen ("") antyder et mulig sitat relatert til evangelisten Matteus eller til en del av en hellig pkallelse.
Kappe og kjole: Foldene p kjolen er forenklet, men opprettholder flelsen av bevegelse, med et snev av letthet.
Denne typen ikoner var vanlig i klostre p Athos-fjellet (Hellas), Kreta, Russland og Balkan. Teknikken og gjengivelsen antyder en kloster- eller andaktsproduksjon, beregnet p privat eller liturgisk bruk. Fravret av en forseggjort ramme og den lille strrelsen indikerer at det kan vre et reiseikon.
Ikonet er et typisk eksempel p post-bysantinsk kunst med gresk og russisk pvirkning, fra 1600- til 1800-tallet.
Kvaliteten p maleriet er god og bevarer den ortodokse tradisjonens hellige og ndelige karakter.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Sveits
FINN-kode | 398456183 |
---|---|
Sist endret | 18.3.2025 kl. 13:42 |