Bildegalleri
Dampskipstrafikken på Askerlandet ca. 1850-1950
Beskrivelse av varen
Boken "Dampskipstrafikken på Askerlandet ca. 1850-1950. Båter med bær, bønder og byfolk." Utgitt av Asker og Bærum historielag. Redaksjon ved Reidar Calmeyer. Utgitt i 1983. 236 sider.
Om båtene d/s Sartor, d/s Oscar, d/s Asker, d/s Louise 1 & 2, d/s Røken/Hval, d/s Sport, d/s Duen 2 og d/s Sætre.
Selges for 110,- kroner
Porto: 69,- kroner (Postnord)
Boken "Askerbøringen i sorg og glede" av Karl Nilsen følger med på kjøpet. Utgitt i 1982. 226 sider.
----------------------------------------------------
D/S «Asker» var en båt som gikk i rute på Indre Oslofjord. Den ble overtatt 1893 av Dampskibsselskabet Asker, Røken og Hurum, som selskapets eneste nybygde skip. Skipet ble bygd av Christiansands Mek. Verksted og satt i en rute fra Kristiania med anløp i Konglungen, Bjerkøya, Vettre, Blakstad, Vollen, Slemmestad og Nærsnes. Anløpsmønsteret endret seg noe over tid, men fortsatte i ruten frem til det i 1941 ble rekvirert av tyskerne. I april 1945 kom det tilbake, men nå var rutetrafikken på hell, og skipet fikk bare en mindre oppussing.
Etter en konkurs i 1952 ble skipet solgt til Newcastle for opphugging, men slepingen av skipet mislyktes, og det ble i stedet solgt til Stavanger. Fra 1956 var DS «Asker» nedrigget til lekter med navnet «Odin». Den ble hugd opp 1973.
- - - -
D/S «Sartor» var en båt som gikk i rute på indre Oslofjord.
Den ble bygd ved Bergens Mek. Verksted i 1879, kjøpt 1883 av selskapet AS Sartor og satt i trafikk mellom Kristiania og Askerlandet. I 1883 anløp skipet Holmen, Nesbukta, Slependen, Sandvika, Høvikodden, Høvik Glassverk, Storøya, Langodden og Strøms brygge på Snarøya. I 1895 ble det overtatt av L. Andersen, J. Reiersen og O. Jakhelln, som fortsatte rutekjøring i det samme farvannet. Det hadde eget postkontor ombord med poststempel 181.
Skipet var dårlig isbryter, og kunne ikke gå i rute når det ble for mye is. Kapteinen brukte i denne perioden skipet til fisking i ytre Oslofjord, eller til sleping av seilskip. Et sikkert vårtegn var når «Sartor» kom tilbake i trafikken. Fra 1900 ble D/S «Sartor» drevet sammen med D/S «Sport». I sesongen 1910 hadde de to skipene anløp ved Rolfstangen, Halden, Snarøya, Ostøya, Langodden, Storøya, Høvik Verk, Saraholmen, Høvikodden, Nesøya, Brønnøya, Landøya, Holmen, Stillern, Leangen og Leangbukta. I 1911 ble «Sartor» flyttet til ruten Drammen–Moss, mens D/S «Louise» overtok ruten til Sandvika.
- - - -
Røken var en båt som gikk i rute på Indre Oslofjord. Røken ble bygget i 1893 på verftet Eriksberg, kjøpt i 1919 av Skibsaktieselskapet Røken & Hurum, solgt i 1925 til Dampskibsselskabet Asker, Røken og Hurum. I 1933 ble skipet modernisert for trafikk til Hvalstrand Bad med navnet DS Hval. Båten forliste i 1979.
- - - -
D/S «Louise» ble i 1898 anskaffet av Bygdø Dampskibsselskab Bygdøy-trafikken. Den fikk i likhet med forgjengeren navnet Louise. Først fra 1903 ble de kalt «Louise I» og II. Konkurransen på Bygdøy ble imidlertid for stor og i 1909 ble «Louise II» lagt i opplag.
I 1911 ble fergen overtatt av Dampskibsselskabet Asker, Røken og Hurum og satt inn i trafikken mellom Kristiania og Askerlandet. Skipet fortsatte i Asker-trafikken helt frem til rederiet ble avviklet i 1952. Da ble skipet solgt, ombygd til bilferge og satt i trafikk mellom Drøbak og Hurum (1954–74).
- - -
D/S «Sport» var en båt som gikk i rute på indre Oslofjord. Den ble levert i 1898 fra Akers Mek. Verksted til det nye rederiet med samme navn som fartøyet. Skipet ble satt i rute mellom Kristiania og Vestfjorden. Selskapet gikk raskt konkurs og ble reorganisert i 1902/03 under navnet Nye AS Sport. Nå fikk man i gang et samarbeid med Dampskibsselskabet Asker, Røken og Hurum. Skipper Einar Andersen fra Vettre var ansatt i dette selskapet fra 1922 til 1947. Året etter startet han egen rute fra Sandvika til øyene i Vestfjorden med M/S «Øya» og senere M/S «Øya 2».
«Sport» var kjent for å være den raskeste av fjordbåtene og kom raskt i teten når pappabåtene stevnet ut fjorden om ettermiddagen. Det sies at den hadde ekstra stor motor og spesiell baug for å kunne brukes av marinen i en krigssituasjon.
I Askertrafikken gikk skipet i samtrafikk med D/S «Sartor», og senere D/S «Vestfjorden». Etter at rederiet ble avviklet i 1952, ble «Sport» overtatt av Drammen kommune og satt inn i rute mellom Drammen og Rødtangen til 1963, da skipet ble hugd opp.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 18.3.2025 kl. 14:39 ・ FINN-kode: 398470675