Avdelingsleder for barnevernet
Oslo kommune
- Frist 01.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Avdelingsleder for barnevernet Grorud
Grorud barneverntjeneste er organisert under seksjon for hjelpetjenester for barn og unge. Dette innebærer at vi er organisert sammen med Forebyggende. og helsefremmende tjenester og ungdomsklubbene. Dette i tråd med oppvekstreformen med økt fokus på tidlig innsats, forbyggende arbeid og samhandling mellom tjenestestedene.
Vi er en tjeneste som har fokus på utviklingsarbeid og kontinuerlig forbedring. Tjenesten har over lengre tid hatt fokus på digitalisering og arbeidsmetoder som kan være besparende for miljøet. Herunder arbeider vi med Lean-metodikk, samt at vi i tråd med Oslo kommunes føringer bruker Microsoft 365 som et av våre arbeidsverktøy. I tillegg benyttes fagsystemet Modulus barn.
I vårt arbeid er befolkningens stemme viktig. Barneverntjenesten har fokus på hva befolkningen i bydelen er opptatt av, slik at vi bedre kan yte helhetlige tjenester med barnet i fokus. Som et ledd i dette har tjenesten egne familieveiledere, familierådskoordinatorer, voldskoordinator og flere andre spesial stillinger i hjelpe- og støttefunksjoner for resten av tjenesten. Barnevern ved bydel Grorud har medarbeidere som er engasjerte, kompetente og utviklingsorienterte.
Vår nåværende leder har nå blitt seksjonssjef for Seksjon for hjelpetjenester for barn og unge. Vi søker derfor en ny avdelingsleder til barneverntjenesten med personalansvar for lederteam. Barneverntjenesten er organisert etter spesialist modellen. Mottaksteam, Barn- undersøkelse, Barn- tiltak, Ungdomsteam og Omsorgsteam. Hver avdeling er ledet av en avdelingsleder med fag- og personalansvar. Barneverntjenesten har til sammen 55 årsverk.
Da tjenesten er organisert under Seksjon for hjelpetjeneste for barn og unge vil ikke avdelingsleder ha budsjettansvar, men vil ha økonomi ansvar for barneverntjenesten. Stab og Administrativt-team vil være direkte plassert under seksjonssjef.
Arbeidsoppgaver
- Lede og utvikle barnevernstjenesten i tråd med kommunens og bydelens mål og verdier
- Personalansvar for lederteam
- Økonomiansvar
- Faglig ansvar og kvalitetssikring for saksbehandling etter Lov om barnevern
- Vedtaksmyndighet
- Sikre at tjenesten drives i henhold til lover og forskrifter
- Gjennomføring og evaluering internkontroll
- Lede avdelingen til måloppnåelse og bygge opp gode strukturer i tjenesten
- Videreutvikle et handlekraftig og motivert team
- Representere barneverntjenesten igjennom samarbeidsmøter med interne og eksterne samarbeidspartnere.
- Ansvar for utvikling og strategi av tjenesten i tett samhandling med seksjonssjef
- Tett samhandling med de andre avdelingene i seksjonen
- Deltagelse i ledergruppen til seksjon Hjelpetjenester for barn og unge
- Sikre et godt arbeidsmiljø og motivere medarbeiderne til kontinuerlig faglig utvikling
- Bygge en kultur som skaper tillit, godt omdømme hos barn, foreldre, samarbeidspartnere og lokalsamfunnet for øvrig
- Ansvar for utvikling og strategi av tjenesten i tett samhandling med seksjonssjef
Kvalifikasjoner
- Barnevern/sosialfaglig høgskoleutdanning
- Ledererfaring fra barnevernets førstelinjetjeneste, samt kjennskap til offentlig sektor
- Ønskelig med mastergrad innen barnevern eller videreutdanning i ledelse
- God juridisk kompetanse og kjennskap til aktuelle lovverk
- God forståelse og ferdigheter i bruk av digitale verktøy
- God økonomiforståelse
- Gyldig politiattest, ikke eldre enn 3 mnd.
Personlige egenskaper
- Trygg og tydelig lederstil, evne til å motivere og utfordre
- Lede personalet i endrings- og utviklingsarbeid
- Beslutningsdyktig og med høy grad av fleksibilitet
- Jobber strukturert og målrettet, er god til å gjennomføre og har stor arbeidskapasitet
- Spiller godt på lag med andre, motiverer og skaper gode samhandlingsarenaer
- Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner
- Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende lederstilling i en utviklingsorientert barneverntjeneste
- Faglig dyktige og engasjerte medarbeidere
- Gode tjenestepensjons-, forsikrings- og låneordninger i Oslo kommune
- Fleksitidsordning
- Lønn i lønnstrinnsspennet i mellom 56-59 (kr. 881 400 - 933 700 per år) etter Oslo kommunes lønnsregulative, avhengig av kvalifikasjoner og kompetanse.
Om arbeidsgiveren
Vil du være med oss å jobbe for gode levekår og livskvalitet for hele befolkningen gjennom helse, deltagelse og mestring? Da er Grorud bydelen for deg.
Bydel Grorud ligger i Groruddalen nordøst i Oslo. Bydelen har rundt 27.000 innbyggere med over 150 ulike nasjonaliteter. I 2016 fikk vi Oslo Folkehelsepris for våre folkehelseprosjekter i barnehager, skoler, fritidsklubber og i boliger for mennesker med utviklingshemming. Sammen med nabobydelene er Bydel Grorud en del av Groruddalssatsingen, som er forlenget med ti nye år fra 2017.
Les mer om bydelen her: www.bydel-grorud.oslo.kommune.no og www.facebook.com/bydelgrorud
Hvis du ønsker at søknaden skal unntas offentlighet, må du begrunne dette. Du vil bli varslet dersom begrunnelsen ikke tas til følge. Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det.
Bydel Grorud er en røykfri arbeidsplass.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Kakkelovnskroken 3, 0954 Oslo
- Bransje: Barn, skole og undervisning, Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Annet, Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Avdelingsleder, Grorud barneverntjeneste
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398481027
- Sist endret