Rådgiver på fagområde samfunnssikkerhet og beredskap
Statsforvalteren i Trøndelag
- Frist 21.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du jobbe med fagområde samfunnssikkerhet og beredskap?
Om stillingen og arbeidsoppgavene
Hovedoppgavene i stillingene er rettet mot arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap internt, regionalt og på lokalt nivå. Stillingen omfatter blant annet:
- oppfølging av ROS Trøndelag samt oppstart av ny revisjon mot 2027 herunder jobbe med planer i totalforsvaret.
- arbeid med den interne kriseplanleggingen og samordningen av beredskapsarbeidet i avdelingene på embetet. Trene og drive opplæring av egen krisestab.
- råd og veiledning om samfunnssikkerhet og beredskap i kommuner og regionale etater
Etter kompetanse og kapasitet bistå i:
- gjennomføring av tilsyn etter lov om kommunal beredskapsplikt
- arbeidet med risiko og sårbarhetsanalyser på regionalt og lokalt nivå
- arbeidet med beredskapsplaner samt delta på beredskapsmøter lokalt og regionalt
Du blir en av kollegiet som tar rollen som vaktsjef i Statsforvalterens beredskapsstab.
Du vil få oppgaver innenfor noen av seksjonens øvrige ansvarsområder som planbehandling etter plan- og bygningsloven med fokus på risiko og sårbarhetsanalyser.
Du kan også bli pålagt å utføre andre oppgaver innen avdelingens/embetets arbeidsfelt, og du må være innstilt på endringer i forbindelse med eventuelle omorganiseringer i embetet.
Stillingene er faste, en med oppmøte sted Steinkjer og en med oppmøtested Trondheim. Du må kunne sikkerhetsklareres. Tiltredelse i stillingen etter nærmere avtale.
Hvilke kvalifikasjoner må du ha?
Bachelor eller master i samfunnssikkerhet og beredskap eller tilsvarende utdanning innen samfunnsvitenskap eller annen relevant utdanning og erfaring på beredskapsområdet.
Ønskelig med erfaring fra relevant arbeid på nasjonalt, regionalt eller kommunalt nivå samt gode kommunikasjonsferdigheter. Videre er erfaring fra beredskapsarbeid i offentlig eller privat sektor samt planbehandling på høringssaker etter plan og bygningsloven nyttig kompetanse.
Du må være personlig egnet til stillingen, og vi legger vekt på om du:
- har gode formidlings- og kommunikasjonsevner, skriftlig, muntlig og digitalt
- evne til å ta initiativ og vise handlekraft i utfordrende situasjoner
- at du er strukturert og nøyaktig
- er en lagspiller som trives med teamarbeid, og samtidig kan arbeide effektivt selvstendig
- er inkluderende konstruktiv og bidrar positivt i arbeidsmiljøet
Vi er samtidig opptatt av den samlede kompetansen i seksjonen og nyutdannende oppfordres til å søke.
Hva kan vi tilby deg?
Vi er en arbeidsgiver som bryr oss om, og tar vare på, våre ansatte. I tillegg til de varierte og meningsfulle arbeidsoppgavene nevnt ovenfor, kan vi blant annet tilby dette:
- Spennende og utfordrende arbeidsoppgaver på en arbeidsplass i utvikling
- Godt arbeidsmiljø preget av høy faglig kompetanse og tverrfaglig samarbeid
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for delvis hjemmekontor
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk med gode velferdsordninger
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse, som blant annet gir deg gode pensjonsordninger og muligheten til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Se www.spk.no for mer informasjon
- Avlønning etter statens lønnsregulativ som rådgiver, stillingskode 1434, (kr 600 000 - 750 000), For spesielt kvalifiserte søkere kan stillingskode 1364 seniorrådgiver og høyere lønn vurderes.
Arbeidsvilkår
Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse. De første 6 måneder regnes som prøvetid.
Vi ønsker mangfold blant våre ansatte, og oppfordrer alle som er kvalifiserte til å søke, uavhengig av alder, kjønn, etnisitet og funksjonsevne. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkalles minst en søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, må søkeren oppfylle visse krav.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom dette er aktuelt. Avkrysningen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Hvis du ikke ønsker å stå på offentlig søkerliste, må du si fra til oss og begrunne ønsket ditt. Vi varsler deg hvis vi ikke kan oppfylle ønsket ditt.
Attester og vitnemål vedlegges søknaden din.
Vil du vite mer om stillingen kan du ta kontakt med fylkesberedskapssjef, Dag Otto Skar tlf. 958 55 352, e-post: dag.otto.skar@statsforvalteren.no eller direktør, Trude Mathisen tlf. 930 32 570, e-post: trude.mathisen@statsforvalteren.no
Om arbeidsgiveren
Statsforvalteren er Kongens og Regjeringens representant i fylket. Statsforvalteren bidrar til at nasjonal politikk etterleves i kommunene og at rettssikkerheten til innbyggerne ivaretas. Vi samordner statlige interesser og holder overordnede myndigheter orientert om viktige spørsmål i fylket. Statsforvalteren i Trøndelag har ca.260 ansatte fordelt på sju fagavdelinger, med kontorer i Steinkjer, Trondheim, Snåsa og Røros.
Kommunal- og justisavdelingen er en avdeling med stor bredde i oppgaver. Avdelingen arbeider mest mot kommunene, men har også viktige oppgaver rettet direkte mot enkeltindivid. Avdelingen omfatter ansvarsområdene samfunnssikkerhet og beredskap, plan, samordning og kommuneøkonomi, vergemål, samt bygg og justis.
Samfunnssikkerhet og beredskapsseksjonen ivaretar Statsforvalterens beredskapsoppgaver, samordner og ivaretar rollen som pådriver og veileder i arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap i fylket. Statsforvalteren skal ivareta sitt ansvar for krisehåndtering ved hendelser i fred, krise og krig. Statsforvalteren fører tilsyn med kommunene etter lov om kommunal beredskapsplikt.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Strandvegen 38, 7713 Steinkjer
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Rådgivning, Saksbehandler
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398718044
- Sist endret