
underdirektør
Skatteetaten
- Frist 07.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Bli leder for Folkeregisterets stab – bli med på vår utvikling
Er du klar for en spennende utfordring? Skatteetaten har ansvar for Folkeregisteret, som er hjertet i mange offentlige og private tjenester. Registret er en av Norges syv felleskomponenter, og et oppdatert folkeregister sikrer at borgerne sine rettigheter og plikter blir ivaretatt. Det er grunnlaget for skattemanntallet, valgmanntallet og befolkningsstatistikken.
Vi søker en dynamisk leder for staben i folkeregister avdelingen. Staben er sentral for at Skatteetaten klarer å levere et produkt med høy kvalitet. Folkeregistret er ett av etatens produkter, der avdelingsdirektøren er produkteier. Du vil samarbeide tett med de ulike produktrollene for å utvikle avdelingen og produktet i takt med Skatteetatens og samfunnets behov.
Når du søker på denne stillingen behøver du ikke skrive et søknadsbrev, men levere en beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort tidligere som gjør deg kvalifisert til jobben. Ta med hvilke oppgaver og fagområder du har hatt ansvar for, og hvilke resultater du har oppnådd.
Hva går jobben ut på?
Folkeregisteravdelingen er organisert i 9 grupper, hvor staben er en gruppe som består av ca. 15 medarbeidere. Du vil ha det administrative og personalmessige ansvaret for staben. Du vil inngå i ledergruppen til avdelingsdirektøren, som du vil rapportere til.
Et oppdatert folkeregisteret er en viktig del av samfunnsoppdraget til Skatteetaten, der en stabil og sikker produksjon er grunnleggende for å kunne levere gode tjenester til våre brukere. Sammen med ledergruppa og rollene knyttet til produktet folkeregisteret skal du bidra til innovasjon og utvikling, der god identitetsforvaltning er helt sentralt.
I samarbeid med andre enheter i etaten vil stabslederen ha en sentral ansvars- og koordineringsrolle knyttet til flere områder, som f.eks. oppfølging av arbeidet med sikkerhet og beredskap, koordinering av juridiske spørsmål, styring og rapportering, mediehenvendelser, håndtering av bruker henvendelser knyttet til Folkeregisteret osv.
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
Du er en erfaren leder, som evner å få mennesker og organisasjonen til å jobbe i samme retning, der stabil og sikker produksjon henger sammen med innovasjon og utvikling
- høyere relevant utdanning, på bachelor- eller masternivå. Fortrinnsvis innen jus, økonomi, samfunnsvitenskap eller andre relevant fagområder. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet. Utenlandske utdanninger og/eller grader må være godkjent av NOKUT/HK-dir.
- du har ledererfaring med personalansvar
- du har erfaring fra offentlig forvaltning
- du har god forståelse for brukerperspektivet og potensialet som digitaliseringen kan gi
- fordel med kunnskap om folkeregisterets betydning og rolle i samfunnet
- fordel med erfaring fra virksomheter som jobber produktorientert
Hva ser vi etter hos deg?
- du inspirerer og motiverer andre. Du tar ansvar og viser vei, samtidig som du støtter og hjelper teamet ditt
- du jobber godt sammen med andre og liker å være en del av et team. Du kommuniserer bra og samarbeider for å få ting gjort
- du er flink til å uttrykke deg klart og tydelig. Du lytter godt og tilpasser måten du snakker på til forskjellige folk
- du er strategisk og analytisk. Du finner mønstre, trekker konklusjoner og tar smarte beslutninger
- du er god til å se fremover og lage planer som hjelper deg å nå mål. Du vet hva som må gjøres og hvordan du skal gjøre det
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som underdirektør, med en årslønn mellom kr 850 000 og 1 050 000,- avhengig av kvalifikasjonene dine. De første seks måneden i stillingen regnes som prøvetid.
Vi ber om at vitnemål og attester legges som vedlegg til søknaden
Verdt å merke seg før du søker
Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Om arbeidsgiveren
Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, fem divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte medarbeidere som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fredrik Selmers vei 4, 0663 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Forskning, utdanning og vitenskap, Juridiske tjenester, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist, Ledelse, Samfunnsøkonomi
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Personalledelse, jurist, økonom, samfunnsvitenskap
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398749411
- Sist endret