Vi søker ledervikar til seksjon for motorferdsel og vilt
- Arbeidsgiver
- Statsforvalteren i Troms og Finnmark
- Stillingstittel
- Vikariat seksjonsleder motorferdsel og vilt
- Frist
- 10.04.2025
- Ansettelsesform
- Vikariat
Beskrivelse
Et år med vilt og motorferdsel? Et år som sjef for fem humørfylte og engasjerte medarbeidere? Et år med ansvar for fag, folk, oppgaver og målsettinger?
Vi på miljøavdelingen ønsker oss en midlertidig leder til seksjon for vilt og motorferdsel. Er det deg kanskje?
Bli en del av en seksjon, en avdeling og en arbeidsplass som har rom for alle, som bryr seg om hverandre og som sammen ønsker å yte det beste for fylkene våre.
Stillingen er ledig fra 1. september 2025 til 1. september 2026 med mulighet for forlengelse.
Vi ønsker oss en leder som kan natur og miljø, som er analytisk, engasjert, løsningsorientert og målrettet.
Som seksjonsleder er du en del av avdelingens lederteam, som skal lede avdelingen i jobben med å ta vare på naturen i fylket vårt. Du har fag- og personalansvar for fem gode medarbeidere, det overordnede ansvaret for driften og utviklingen av seksjonen og skal følge opp fagoppgavene som gis fra "våre" departementer og direktorater.
Du har også ansvar for seksjonens måloppnåelse, økonomi- og budsjettansvar, rådgivning, faglig veiledning og utredning. Du rapporterer til miljødirektøren.
Seksjon for vilt og motorferdsel har ansvar for fredete arter og rovdyr i den offentlige viltforvaltningen.
Vi veileder også kommunene om motorferdsel og er klagemyndighet for kommunale vedtak etter motorferdselloven.
Seksjonen har en viktig rolle i Statsforvalterens arbeid med å sikre at nasjonale miljøhensyn blir ivaretatt i kommunal arealforvaltning.
Vi trenger derfor deg som ikke er redd for utforutsigbare situasjoner og som kan håndtere ulike hensyn i miljøforvaltningen.
Miljøavdelingen og seksjonene er drevne i å samarbeide digitalt på tvers av kontorstedene Vadsø og Tromsø. Du får medarbeidere begge steder. Kontorsted for denne stillingen er valgfritt mellom Vadsø og Tromsø.
Håper du vil bli vår nye kollega!
Vi tilbyr
Lønn som seksjonssjef i stillingskode 1211, fra kroner 850 000,- til kroner 940 000,- brutto per år i Statens lønnsregulativ avhengig av kvalifikasjoner. Prøvetiden er seks måneder.
Som ansatt i staten, blir du automatisk medlem i Statens pensjonskasse (fra lønna trekkes 2 %).
Som arbeidsgiver er vi opptatt av at du trives i jobb, utvikler deg og blir sett. Våre kjerneverdier er klokskap, omsorg og stolthet.
Du får også
- hyggelige kollegaer i Troms og Finnmark
- kontakt med andre fagmiljøer
- mulighet for å delta på kurs, fagsamlinger og sosiale arrangementer
- fleksitid
- to timer fysisk aktivitet i arbeidstiden per uke
- tilgang til treningsrom
Flere fordeler på nettsidene våre.
Kvalifikasjonskrav
For å bli vurdert for stillingen, må du ha
- mastergrad innenfor relevant fagområde. Lang og relevant erfaring i tillegg til bachelor, kan veie opp for kravet om mastergrad
- erfaring fra offentlig forvaltning og fra miljøfeltet
- erfaring med å lede andre og erfaring med personalansvar
- gode kommunikasjonsferdigheter på norsk, både skriftlig og muntlig
Den som ansettes må kunne sikkerhetsklareres og autoriseres for nivå HEMMELIG. Du kan ikke ha annet statsborgerskap enn norsk. Det er en forutsetning at nødvendig klarering og autorisasjon kan opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Vi ønsker at du har
- kjennskap til Troms og Finnmarks natur og geografi
- kjennskap til motorferdsel, viltforvaltning, beitenæringene og arealforvaltning
- kjennskap til samisk språk og kultur
Vi legger særlig vekt på personlig egnethet for stillingen. Som leder er det viktig at du har evnen til å samarbeide med andre, bygge relasjoner, engasjere, motivere og veilede ansatte. Du må ha evne til å håndtere uforutsigbarhet og konfliktsituasjoner, prioritere og ta beslutninger.
Er dette en stilling for deg?
Ring oss gjerne!
Har du spørsmål om stillingen, ta gjerne kontakt med miljøverndirektør og avdelingsleder Lisa Bjørnsdatter Helgason på telefon 41 60 87 72.
Her kan du lese mer om hvordan det er å jobbe hos oss.
Dette må du ha med i søknaden
Legg inn CV og skriv søknaden din i Jobbnorge-portalen. Du må legge ved vitnemål og relevante attester. Hvis du har utdanning fra utlandet, må du legge ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Her kan du lese mer om søknadsprosessen hos oss.
Offentlig søkerliste
Søkerlistene våre er offentlige. Hvis du ønsker å reservere deg fra å bli oppført i offentlig søkerliste, må du begrunne dette (jamfør offentleglovas §25 andre avsnitt). Du får beskjed hvis offentleglova ikke gir rom for å unnta deg fra listen.
Positiv særbehandling
Hvis vi får kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må du oppfylle noen krav. Les mer om dette her. Kryss eventuelt av for dette i søknaden din.
- Sektor
- Offentlig
- Sted
- Statens Hus, 9815 Vadsø
- Stillingsfunksjon
- Ledelse, Saksbehandler, Annet
- FINN-kode
- 398796263
- Sist endret
- 21. mars 2025 07:29