Kommunalsjef Oppvekst
Porsgrunn kommune
- Frist 01.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du være med å forme fremtiden for barn og unge i Porsgrunn kommune?
Vår nåværende kommunalsjef går av med pensjon våren 2025, og vi søker nå en ny, engasjert kommunalsjef for oppvekst som ønsker å skape gode oppvekstvilkår for barn og unge. Kommunalområdet er i en spennende omstillingsprosess, og vi trenger nettopp deg som vil være en aktiv pådriver for den videre utviklingen. Som kommunalsjef vil du ha det overordnede ansvaret for våre skoler, barnehager og oppveksttjenester, inkludert barnevernet, pedagogisk-psykologisk tjeneste og voksenopplæringen. Vi ser etter deg som har solid ledererfaring, strategisk teft og et sterkt engasjement for barn og unges utvikling.
I denne rollen vil du få overordnet og strategisk ansvar for ledelse og utvikling av en sektor i omstilling. Du vil sørge for godt samarbeid om barn og unges utvikling på tvers av kommunens tjenesteområder. Som en del av kommunedirektørens ledergruppe vil du delta aktivt i strategiske beslutninger og bidra til å forme fremtiden for Porsgrunn kommune.
Du vil ha ansvar for 21 virksomheter, inkludert 14 barne- og ungdomsskoler og 10 barnehager. Du vil få støtte fra et kompetent team av rådgivere, SLT-koordinator og spesialrådgivere, som gir en solid bistand i det daglige arbeidet.
Vi trenger deg som er strategisk og målrettet, og som er opptatt av tverrfaglig samarbeid og god ledelse. Dine oppgaver vil inkludere å lede virksomheten på en fremtidsrettet måte sammen med dyktige virksomhetsledere, og du vil ha muligheten til å være en pådriver i endringsprosesser innenfor kommunalområdet. Kort sagt, dette er en spennende topplederstilling som skal gjøre en forskjell og bidra til å forme fremtiden for barn og unge i Porsgrunn.
Er du klar for utfordringen? Bli en del av vårt team og bidra til å gjøre Porsgrunn til et enda bedre sted å vokse opp!
Ansvarsområder
- Du får overordnet og strategisk ansvar for ledelse og utvikling av en sektor som står i omstilling
- Sørge for godt samarbeid om barn- og unges utvikling på tvers av kommunens tjenesteområder
- Lede, motivere og utvikle medarbeiderne i virksomhetene
- Samarbeid med eksterne partnere
- Delta aktivt i kommunedirektørens ledergruppe
Kvalifikasjoner
- Du har dokumentert ledererfaring fra oppvekstsektoren
- Du har erfaring fra ledelse av endrings- og utviklingsprosesser
- Du har relevant utdanning på minimum bachelornivå
- Du har utdanning innen ledelse
- Du har god økonomiforståelse og gode relasjonelle ferdigheter
- Du har gode kommunikasjonsferdigheter
- Du har god kjennskap til sektorens hovedområder og relevante lover og avtaleverk
Personlige egenskaper
- Du skaper gode relasjoner til medarbeidere, politikere, innbyggere og samarbeidspartnere
- Du har god rolleforståelse for hvordan man jobber i en politisk styrt organisasjon
- Du er utviklingsorientert og nysgjerrig
- Du er en trygg og tillitsskapende leder, som skaper en motiverende arbeidsplass
- Du bør like å lede en organisasjon i endring og omstilling og stå stødig gjennom utfordrende prosesser
- Du har gode kommunikasjonsevner; er tydelig, åpen og inkluderende
Vi tilbyr
- Sentral topplederstilling med stor påvirkning på et veldig viktig samfunnsområde
- Spennende og utfordrende oppgaver
- Et godt arbeidsmiljø med dedikerte og dyktige kollegaer- både i ledergruppa og i egne samfunnsområder
- Lønn etter avtale
- Gode treningsavtaler
- Gode pensjonsordninger gjennom KLP. Her kan du lære mer om pensjonsordningen i KLP: https://www.klp.no/pensjon/offentlig-tjenestepensjon-kort-fortalt
- Medlemskap i hytteklubb, med mulighet for å leie hytte ved sjøen til gunstige priser
- En fleksibel arbeidshverdag
- Du vil jobbe i en fremoverlent, ambisiøs og utviklingsorientert kommune
Mer om oss
Våre verdier og målsettinger for våre skoler og barnehager, samt Kulturskolen, voksenopplæringen, barneverntjenesten og PP-tjenesten er «Klart vi kan» og er et satsningsområde for alle våre medarbeidere i Oppvekst. Det betyr at våre ledere og medarbeidere er utviklingsorienterte og jobber kontinuerlig for et inkluderende læringsmiljø gjennomsyret av trygghet og tillit. «Klart vi kan» danner det kunnskapsgrunnlaget og den verdiforankringen vi trenger for å bestemme hva som skal være felles i Porsgrunn, og hva den enkelte virksomhet og medarbeider bør avgjøre selv. Den rausheten, mangfoldet og det fellesskapet vi rammer inn i «Klart vi kan», skaper de likeverdige tilbudene som bidrar til å gi livsmestring nå og i framtida. Les mer om planen her.
Om arbeidsgiveren
Porsgrunn kommune er en god kommune å bo og jobbe i, synes vi. Vi kan tilby spennende og meningsfulle arbeidsoppgaver i en kommune som er i utvikling. Kommunen vår er passe stor til at akkurat du har påvirkningskraft, samtidig som du lærer mye nytt. Vi har ca. 37.000 innbyggere og er ca. 3.000 ansatte, noe som gjør oss til den desidert største arbeidsgiveren i Porsgrunn, og en av de største arbeidsgiverne i Vestfold og Telemark. Oppdraget vårt er å levere gode tjenester, være en god samfunnsutvikler og arbeide for videre vekst og utvikling i kommunen. Gjennom motiverte og dyktige medarbeidere løser vi dette viktige samfunnsoppdraget. Vi gir deg utfordringene, vi gir deg mulighet til mestring og stolthet. Vi tror at du vil sette spor etter deg hos oss. Vil du være med?
Generelle opplysninger
Porsgrunn kommune ønsker å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som utnytter potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss.
I tillegg gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å bli unntatt offentlighet, jf. Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova), § 25. Porsgrunn kommune vil varsle søkere som har bedt om å bli unntatt fra offentlig søkerliste hvis dette ønsket ikke kan imøtekommes.
I denne stillingen har du rett på en av Norges sikreste pensjonsordninger: offentlig tjenestepensjon. Der de fleste tjenestepensjoner kun utbetales i 10 år, er offentlig tjenestepensjon en utbetaling som varer fra den dagen du slutter å jobbe og livet ut. Du blir trukket 2 % av lønnen din til pensjonssparing og Porsgrunn kommune betaler i snitt inn 15-20 % for deg. Pensjonen inkluderer også uføre- og etterlattepensjon hvis noe uventet skulle skje. Med pensjonsrett i KLP får du medlemspris og gunstige betingelser på en rekke bank, forsikring og spareprodukter.
Hvorfor velge Grenland og Porsgrunn?
Kanskje du har lyst til å flytte hit for å jobbe hos oss? Det finnes det mange gode grunner til. Regionen vår ligger flott plassert mellom fjell og hav. Her finner du flott natur og et byliv i utvikling. Her er det godt å vokse opp og bo, for både store og små. For å se mer om hva vi har å tilby i regionen og for mer informasjon om Porsgrunn kommune, sjekk ut disse lenkene:
www.visittelemark.no
www.visittelemark.no/visit-grenland
www.porsgrunn.kommune.no
www.facebook.com/porsgrunnkommune
Ikke nøl med å ta kontakt med oss om det er noe du lurer på.
- Sektor: Offentlig
- Lederkategori: Leder
- Sted: Rådhusgata 7, 3915 Porsgrunn
- Bransje: Barn, skole og undervisning, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Kontor og administrasjon, Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Toppleder, Oppvekst, Kommunalsjef, Rådhuset
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398895208
- Sist endret