
Seniorrådgiver portefølje for Digitalisering og Innovasjon
Statnett
- Frist 21.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Seniorrådgiver portefølje for Digitalisering og Innovasjon
Ønsker du å være en del av et område i rask utvikling?
Statnett står midt i en omfattende endring, der digitalisering og transformasjon drives frem av det grønne skiftet. Vi søker nå en dyktig porteføljekoordinator som kan hjelpe oss å navigere i dette komplekse landskapet. Som Norges systemansvarlige for energiforsyning er vår oppgave å sikre et stabilt strømnett for fremtiden. For å møte utfordringene i et kraftsystem i endring, gjennomfører vi omfattende transformasjons- og digitaliseringstiltak som påvirker hele organisasjonen.
Seksjonen Transformasjon Systemdrift, Kraftsystem & Marked har ansvaret for å fremme transformasjon, digitalisering og innovasjon innen to forretningsområder. Disse utgjør det største porteføljeområdet innen Digitaliserings- og Innovasjonsporteføljen vår, og krever kontinuerlig forbedring og effektiv styring. Seksjonen består i dag av ressurser som arbeider med veikart og målbilder, portefølje-, produkt- og prosjektstyring.
Vi søker en erfaren porteføljekoordinator som vil bistå eksisterende porteføljeressurs i arbeidet med å forvalte porteføljeområdet og bidra til at porteføljen utvikles og profesjonaliseres.
Seksjonen består p.t. av 11 engasjerte medarbeidere, og stillingen rapporterer til seksjonsleder.
Arbeidssted vil være ved vårt hovedkontor i Nydalen, Oslo.
Arbeidsoppgaver:
Som porteføljekoordinator i Transformasjon Systemdrift, Kraftsystem & Marked vil du ha en sentral rolle i å administrere et betydelig porteføljeområde og sikre at vi gjennomfører de riktige tiltakene basert på Statnetts og forretningsområdenes strategiske mål. Du vil være en del av et team som støtter flere porteføljeområder på tvers av forretningsområdene, samt den totale Digitaliserings- og Innovasjonsporteføljen. I rollen vil du samarbeide tett med kollegaer som har ansvar for utarbeidelse av strategiske målbilder og veikart, i tillegg til tiltakseiere og sponsorer i forretningsområdene vi støtter.
Øvrige arbeidsoppgaver inkluderer:
- Sikre etablering og gjennomføring av årlige porteføljeplaner.
- Legge til rette for effektiv styring av Digitaliserings- og Innovasjonsporteføljen med fokus på gevinster, ressurser og risiko, i samarbeid med øvrige roller i porteføljerollen. Oppgavene omfatter også veiledning av ulike tiltak i prosessen med å legge frem saker for porteføljeråd/-styret, som investeringsbeslutninger og endringsmeldinger.
- Bidra til kontinuerlig forbedring av porteføljestyringen.
- Kommunisere og rapportere kvartalsvis på eksisterende portefølje.
Kvalifikasjoner:
- Erfaring med porteføljestyring i større virksomheter.
- God forretningsforståelse og erfaring fra arbeid med prosjekter/produktteam i større virksomheter.
- Erfaring fra offentlig sektor er en fordel.
- Relevant høyere utdanning.
Personlige egenskaper:
Vi søker en strukturert og analytisk porteføljekoordinator med sterk gjennomføringsevne, som kan legge til rette for gode beslutninger og effektiv styring på tvers av organisasjonsenheter. Du evner å jobbe bredt og proaktivt, både med enkeltprosjekter gjennom eiere og sponsorer, og med porteføljen som helhet. Du trives med å håndtere mange samtidige oppgaver, liker å koordinere, og motiveres av å bidra til at porteføljen styres stødig og basert på et godt informasjonsgrunnlag.
Vi ser etter deg som:
- er strukturert, analytisk og god til å formulere tydelige budskap.
- er en relasjonsbygger som bidrar aktivt til tverrfaglig samarbeid.
- er fremoverlent, selvgående og har god gjennomføringsevne.
- trives med å jobbe med mennesker og prosesser i endring.
- har erfaring med å lede formelt og/eller uformelt.
- skaper tillit i relasjoner og engasjerer mennesker rundt seg.
- har et sterkt ønske om å lære og utvikle seg.
Hva kan du forvente:
Muligheten til å jobbe med og påvirke et av de viktigste digitaliserings- og samfunnsoppdragene i Norge, et arbeid som vil ha stor betydning for kommende generasjoner. Du vil møte spennende utfordringer i sterke fagmiljøer, hvor du får muligheten til å bidra med din kompetanse og utvikle deg videre. Et godt arbeidsmiljø, og mange muligheter for både faglig og personlig utvikling. I tillegg tilbys konkurransedyktige betingelser og fleksibilitet i arbeidshverdagen, som gjør det mulig å oppnå en god balanse mellom jobb og fritid.
Om arbeidsgiveren
Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskaping for våre kunder og samfunnet.
Visjonen vår:
Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping.
Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg
- Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
- Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
- Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler
Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?
- Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
- Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
- Vi tilrettelegger for utvikling, vekst og gode prestasjoner
- Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid
Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke,
uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.
Krav til søknaden din
Vi behandler kun søknader som registreres elektronisk med relevante vedlegg. Statnett forvalter kritisk infrastruktur og følger retningslinjer og lovpålagte sikkerhetskrav fra norske myndigheter i våre ansettelsesprosesser. Vi foretar bakgrunnssjekk og gjør egnethetsvurdering med hjemmel i energiloven ved ansettelse. Dersom stillingen krever sikkerhetsklarering etter sikkerhetsloven, må du være villig til å oppgi relevante opplysninger.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Nydalen allé 33, 0484 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Kraft og energi, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Forretningsutvikling og strategi, Prosjektledelse, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk, Engelsk
Nøkkelord
Portefølje, Strategi, Prosjekt, Transformasjon, Seniorrådgiver
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398897038
- Sist endret