
Medarbeider tilsyn og ulovlighetsoppfølgning
Asker kommune
- Frist 10.04.2025
- Ansettelsesform Vikariat
Medarbeider tilsyn og ulovlighetsoppfølgning
Vi lyser ut ett vikariat på avdeling tilsyn og oppfølging, 100% stilling. Virksomheten Byggesak er oppdelt i tre avdelinger. Avdeling byggesak midt/sør, avdeling byggesak nord og avdeling Tilsyn og oppfølging.
Asker kommune er en fremtidsrettet, inkluderende og ansvarsbevisst kommune hvor balanse mellom vekst og vern gir gode lokalsamfunn i den raskt voksende Osloregionen. Som følge av veksten i vår region er vi i gang med flere store og spennende plan- og byggeprosesser, og flere store oppgaver står for tur. Det er forventninger til at Asker kommune blir en foregangskommune på digitale tjenester og løsninger.
Tjenesteområde Samfunnsutvikling har som hovedoppgave å sikre fremtidens by- og samfunnsutvikling og består av følgende virksomheter: byggesak, plan (kommuneplan, regulering, oppmåling og seksjonering), strategi, næring og analyse (juridiske og administrative tjenester, analyse og geodata, samfunnsmedisin, miljø og næring).
Virksomhet Byggesak har ca. 43 medarbeidere. Vi jobber med byggesak, tilsyn og ulovligheter. Vår saksbehandling skal sikre innbyggerne god bokvalitet, sunne utemiljøer og likebehandling. I arbeidet med å sikre at kommunens oppgaver ivaretas etter plan og bygningsloven søker vi nye ansatte, som sammen med dyktige kolleger skal bidra til at byggesaker blir behandlet på en riktig og effektiv måte. Virksomhet vektlegger et bredt spekter av faglige kvalifikasjoner og kompetanse, og består i det vesentlige av arkitekter, ingeniører og jurister. For å styrke virksomhetens kompetanse ønsker vi å rekruttere en medarbeider med utdannelse innen et av disse fagområdene, og som har erfaring med og interesse for arkitektur, byutvikling, tjenesteutvikling, plan- og bygningsrett og offentlig forvaltning.
Avdeling tilsyn og oppfølging har for tiden 10 medarbeidere med en egen avdelingsleder. Medarbeiderne sine hovedarbeidsområdene er tilsyn, oppfølging av henvendelser om mulige ulovlige forhold og behandling av ferdigattester og midlertidige brukstillatelser. De 10 medarbeiderne har variert sammensetning med hensyn til utdanning, alder og kjønn. Vi vil gjerne ha med deg som kan være med å styrke teamet vårt.
Tilsynsavdelingen er delt opp i fagområdene tilsyn og ulovlighetsoppfølging.
Ulovlighetsoppfølging innebærer oppfølging og saksbehandling av ulovlig utførte tiltak etter plan- og bygningsloven. Oppfølging og saksbehandling av ulovlig utførte forhold medfører både befaringer og vedtak dersom forholdet er i strid med plan- og bygningslovgivningen.
Tilsyn omfatter oppfølging av omsøkte byggetiltak, befaring på byggeplasser, dokumentgjennomgang og kontroll av produksjonsmateriale. Tilsyn utarbeider tilsynsrapporter og følger opp eventuelle avvik i rapportene.
Tilsynsmedarbeidere saksbehandler i tillegg søknader om ferdigattest og midlertidig brukstillatelse.
Å jobbe tett opp mot kommunens innbyggere, næringsdrivende og ikke minst de folkevalgte er krevende og spennende. De handlingene og valgene som en kommune tar, får konsekvenser for samfunnet i lang tid framover. Det er vår oppgave å gi innbyggere, næringsliv og politikerne best mulige råd og vurderinger slik at det fattes kloke og fremtidsrettede beslutninger til det beste for bokvalitet.
Arbeidsoppgaver
- Oppfølgning av byggetiltak og andre forhold som ikke er i tråd med lovgivningen.
- Gjennomføre tilsyn i og utenfor pågående byggesaker.
- Faglig veiledning/rådgivning internt og eksternt innen våre fagområder.
- Være oppdatert på plan- og bygningslovgivningen, samt relevante regelverk.
- Veiledning og rådgivning til brukere og innbyggere.
- Behandle søknader om ferdigattest og midlertidig brukstillatelse.
Det søkes fortrinnsvis etter en ansatt for oppfølgning av ulovlige forhold.
Kvalifikasjoner (overskrift)
- Relevant utdannelse på bachelor og masternivå (jurist, ingeniør, e.l.). Relevant utdannelse innen juss er foretrukket.
- Søker med god og relevant realkompetanse og erfaring, som ikke fullt ut oppfyller de formelle kravene til utdanning, kan bli vurdert som kvalifisert søker.
- Du er faglig engasjert, nysgjerrig og lærevillig.
- Faglig løsningsorientert.
- Krav om meget gode fremstillings- og formidlingsevner i norsk, både skriftlig og muntlig.
- Erfaring fra byggesak, ulovlighetsoppfølgning og tilsyn vil vektlegges. Fortrinnsvis vektlegges erfaring med oppfølgning av ulovligheter.
- God kjennskap til offentlig forvaltning og plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter er en fordel.
- Kjennskap til Asker kommunes kommune- og reguleringsplaner vil bli vektlagt.
- Er selvstendig, sterk og initiativrik.
- Evne til å jobbe selvstendig og framoverlent og være med og skape sin egen arbeidsdag.
- Tar initiativ og har god gjennomføringsevne.
- Strukturert og effektiv. Høy arbeidskapasitet og lærevillighet vil bli særlig vektlagt.
- Gode samarbeidsevner.
- Gode kommunikasjonsferdigheter både skriftlig og muntlig.
- Fleksibel og bidrar til et godt arbeidsmiljø.
- Bevisst hvordan ditt eget arbeid inngår i en større helhet og har en klar forståelse for hva det vil si å yte god service.
- God forståelse av myndighetsrollen.
- Personlig egenskaper vil tillegges vekt
- Et trivelig, allsidig og tverrfaglig arbeidsmiljø.
- Nært samarbeid med flere av kommunens virksomheter.
- Gode faglige utviklingsmuligheter.
- Utfordrende og meningsfylte oppgaver.
- Flat struktur/nærhet til beslutningene.
- Oppgaver i dynamikk mellom politikk og administrasjon.
- Pensjonsordning og fri gruppelivs- og ulykkesforsikring.
- Konkurransedyktige betingelser.
- Lønn etter avtale.
- Fleksibelt arbeidstid.
Om arbeidsgiveren
Asker kommune er landets åttende største kommune med om lag 100 000
innbyggere og 6 500 ansatte. Vi er stolte av arbeidsplassen vår, og har som visjon at vi sammen skal skape et nærere, mer aktivt og bærekraftig samfunn med respekt, raushet og nysgjerrighet. Vi har derfor med oss kommunens verdier nær, skapende, raus og modig i det arbeidet vi gjør. Asker kommune skal gi gode og likeverdige tjenester til innbyggerne, og er opptatt av nytenkning og utvikling.
Vi mener inkludering og mangfold er en styrke, og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
Alle søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jamfør Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges til stillinger der dette er et krav.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av HK-dir (tidligere NOKUT), og godkjenning må dokumenteres.
- Sektor: Offentlig
- Sted: 1383 Asker
- Bransje: Bygg og anlegg, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ingeniør, Jurist, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
tilsyn, ulovlighet, saksbehandler, oppfølging, byggesak
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398956247
- Sist endret