
Saksbehandler byggesak
Asker kommune
- Frist 10.04.2025
- Ansettelsesform Vikariat
Saksbehandler byggesak
Virksomheten Byggesak er oppdelt i tre avdelinger. Avdeling byggesak midt/sør, avdeling byggesak nord og avdeling Tilsyn og oppfølging.
Vi lyser ut tre vikariater på Byggesak, i 100% stilling. To av stillingene er på byggesak nord og den siste er på byggesak midt/sør. Stillingene er like.
Asker kommune er en fremtidsrettet, inkluderende og ansvarsbevisst kommune hvor balanse mellom vekst og vern gir gode lokalsamfunn i den raskt voksende Osloregionen. Som følge av veksten i vår region er vi i gang med flere store og spennende plan- og byggeprosesser, og flere store oppgaver står for tur. Det er forventninger til at Asker kommune blir en foregangskommune på digitale tjenester og løsninger.
Tjenesteområde Samfunnsutvikling har som hovedoppgave å sikre fremtidens by- og samfunnsutvikling og består av følgende virksomheter: byggesak, plan (kommuneplan, regulering, oppmåling og seksjonering), strategi, næring og analyse (juridiske og administrative tjenester, analyse og geodata, samfunnsmedisin, miljø og næring).
Virksomhet Byggesak har ca. 43 medarbeidere. Vi jobber med byggesak, tilsyn og ulovligheter. Vår saksbehandling skal sikre innbyggerne god bokvalitet, sunne utemiljøer og likebehandling. I arbeidet med å sikre at kommunens oppgaver ivaretas etter plan og bygningsloven søker vi nye ansatte, som sammen med dyktige kolleger skal bidra til at byggesaker blir behandlet på en riktig og effektiv måte.
Virksomhet byggesak vektlegger et bredt spekter av faglige kvalifikasjoner og kompetanse, og består i det vesentlige av arkitekter, ingeniører og jurister. For å styrke virksomhetens kompetanse ønsker vi å rekruttere en medarbeider med utdannelse innen et av disse fagområdene, og som har erfaring med og interesse for arkitektur, byutvikling, tjenesteutvikling, plan- og bygningsrett og offentlig forvaltning.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandling i skjæringspunktet mellom offentlig forvaltning og privat boligutvikling og tettstedsutvikling.
- Behandling av byggesaker etter plan- og bygningslovens bestemmelser med tilhørende planer og forskrifter mv, herunder saksforberedelse for politisk behandling.
- Bistå internt med rådgivning på virksomhetens område, spesielt innenfor lovforståelse, arkitektur, estetikk og tilpasning.
- Bidra til å utvikle styringssystemer, maler og rutiner.
- Bidra i arbeidet med effektiv og resultatorientert praksis ved behandling av byggesøknader.
- Kundeveiledning- og rådgivning eksternt.
- Saksbehandleren vil rapportere til avdelingsleder og virksomhetsleder.
- Dra ut på befaringer ved behov.
- Stille opp på politisk møte ved behov.
- Behandle midlertidig brukstillatelser og ferdigattester.
- Utføre tilsyn ved behov.
Kvalifikasjoner (overskrift)
- Relevant utdannelse på bachelor og masternivå (jurist, ingeniør, e.l.). Relevant arbeidserfaring kan likevel veie opp for kravet om formell utdanning.
- Erfaring som byggesaksbehandler, herunder også utarbeidelse av politiske saker, eller annen relevant erfaring fra privat eller offentlig virksomhet er en fordel.
- Krav om meget gode fremstillings- og formidlingsevner i norsk, både skriftlig og muntlig.
- Du er faglig engasjert, nysgjerrig og kunnskapstørst.
- God kjennskap til offentlig forvaltning og plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter er en fordel.
- Gode digitale ferdigheter.
- Kjennskap til Asker kommunes kommune- og reguleringsplaner vil bli vektlagt.
- Erfaring fra byggesak og tilsyn vektlegges.
- Erfaring med og interesse for arkitektur, estetikk, fortetting, kulturminneforvaltning og strandsoneproblematikk er ønskelig.
Vi søker deg som:
- er samfunnsengasjert og opptatt av å påvirke lokalsamfunnet
- er nytenkende og nysgjerrig på digitale byggesakstjenester
- har gjennomføringsevne og er løsningsorientert
- har evne til å ta initiativ, jobbe selvstendig og strukturert, samtidig som du må kunne oppnå resultater gjennom teamarbeid
- har gode samarbeidsevner, er tilpasningsdyktig og har en fleksibel arbeidsform
- har stor arbeidskapasitet og høy produksjonsevne og trives i et hektisk miljø
- har en klar forståelse for hva det vil si å yte service
- er faglig og personlig trygg, sprer energi og vektlegger gode relasjoner
- har gode kommunikasjonsegenskaper
- Personlig egenskaper vil tillegges vekt.
- Muligheten til å være med på å påvirke morgendagens samfunn
- Spennende og meningsfulle arbeidsoppgaver
- Et arbeidsmiljø preget av engasjement og høy kompetanse
- Gode utviklingsmuligheter
- Pensjon i Asker kommunale pensjonskasse
- Lønn etter avtale
- Fleksibel arbeidstid
Om arbeidsgiveren
Asker kommune er landets åttende største kommune med om lag 100 000
innbyggere og 6 500 ansatte. Vi er stolte av arbeidsplassen vår, og har som visjon at vi sammen skal skape et nærere, mer aktivt og bærekraftig samfunn med respekt, raushet og nysgjerrighet. Vi har derfor med oss kommunens verdier nær, skapende, raus og modig i det arbeidet vi gjør. Asker kommune skal gi gode og likeverdige tjenester til innbyggerne, og er opptatt av nytenkning og utvikling.
Vi mener inkludering og mangfold er en styrke, og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
Alle søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jamfør Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges til stillinger der dette er et krav.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av HK-dir (tidligere NOKUT), og godkjenning må dokumenteres.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 3
- Sted: 1383 Asker
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ingeniør, Jurist, Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
byggesak, saksbehandler, bygning
Annonseinformasjon
- FINN-kode 398956855
- Sist endret