Bildegalleri
(1/1)
Cesare Laurenti (1854–1936) - Melanconia
Til salgs19 375 kr
Beskrivelse
Cesare Laurenti (Mesola, 6. november 1854 Venezia, 8. november 1936) var en italiensk maler, skulptr og arkitekt.
Biografi
Fdt i Ferrara og Padova, studerte han ved Akademiet for Skjnne Kunster i Firenze, og i 1878 flyttet han til Napoli, hvor han var elev av Domenico Morelli. Han dro deretter tilbake til Padova og kort tid etter bosatte han seg i Venezia, hvor han arbeidet i trd med motene fra tiden, pvirket av Giacomo Favretto. Han gikk deretter over til mytologiske og litterre motiver. I 1885 illustrerte han med 14 koldnlstrykk boken med dikt "Rime nate qua" av Gino Cittadella Vigodarzere, Venezia, Ferd. Ongania Forlag.
Etter ha vunnet den prestisjetunge Principe Umberto-prisen ved den frste triennaleutstillingen i 1891 ved Regia Accademia di Belle Arti di Brera med maleriet Le Parche, ble stilen hans mer metaforisk, inntil den ble helt symbolistisk. Dette var perioden for noen av de mest representative verkene, som Fioritura Nova (oppbevart i Ca' Pesaro). I denne perioden begynte han flge jugendstilen, som vist ved den store frisen utfrt av keramikkselskapet Gregorj fra Treviso og kalt Le statue d'oro (1,20 x 50 meter lang). Verket ble presentert p Biennale di Venezia i 1903 og er n plassert i Castello Estense i Mesola og ikke minst dekorasjonen av restauranten Storione i Padova, som n er revet. Ogs p Biennale di Venezia, i 1907, fikk han en egen sal.
Allerede i 1907 ble han kalt inn for bli med i Klagekommisjonen om sprsmlet om gjenoppbygging av klokketrnet til San Marco i Venezia, som kollapset i 1902 og deretter ble bygget opp igjen i 1912.
Laurenti begynte gjenopprette den klassiske veneziske tradisjonen, som kulminerte med Pescheria di Rialto, i samarbeid med arkitekten Domenico Rupolo. Et monument til Dante Alighieri ble derimot ikke realisert, som skulle reises p Monte Mario i Roma: prosjektet, presentert allerede i 1911, opptok ham frem til hans dd. Noen tegninger relatert til dette prosjektet oppbevares i Ferrara ved Museo d'arte moderna e contemporanea Filippo de Pisis, sammen med maleriet Eterno enigma, vist p Biennale di Venezia i 1932.
Beskrivelse
Pastelltegningen som skildrer en melankolsk kvinne p sofaen som pner et brev, er en intim scene fylt med flelser. Laurenti, kjent for sin evne til fange de psykologiske nyansene hos sine motiver, klarer i dette tilfellet formidle en dyp flelse av ensomhet og indre refleksjon.
Scenen foregr i et hjemmemilj, sannsynligvis et privat rom, med et dempet lys som filtrerer gjennom vinduet og skaper en rolig og stille atmosfre. Kvinnen, som er i sentrum av bildet, sitter p en elegant men enkel sofa, innhyllet i en posisjon som antyder en viss motvilje mot bevege seg. Sofaen, sannsynligvis kledd i et mykt og lyst stoff, blir et tilfluktssted hvor hovedpersonen befinner seg alene med tankene sine.
Kvinnen har et ansikt som er en blanding av tristhet og dyp tanke. ynene hennes er senket mot brevet hun holder i hendene, som om hun er i ferd med pne det, men uttrykket hennes antyder at hun allerede er klar over innholdet, som om hun venter p bekrefte en trist sannhet. Hret hennes, mykt og uordnet, faller nedover skuldrene, noe som forsterker inntrykket av en person som gjennomgr et intenst flelsesmessig yeblikk. Holdningen hennes litt krum, med senkede skuldre forsterker flelsen av melankoli og ensomhet.
Spillet med lys og skygger, typisk for pastell, er veldig til stede. Lyset som treffer ansiktet og kroppen hennes skaper en delikat kontrast med skyggene som omgir resten av rommet, noe som fr miljet til virke intimt og nesten suspenderte i tid. Brevet hun er i ferd med pne blir det sentrale punktet i scenen, et symbol p en ventetid som kan endre skjebnen hennes eller bekrefte en trist virkelighet.
Pastellfargene, myke og nyanserte, brukes for gi en flelse av delikatesse og nostalgi, med toner av rosa, grtt og beige som omfavner figuren, mens sofaen og de andre mbelelementene er utfrt med mer dempede nyanser, noe som fremhever den emosjonelle kontrasten mellom kvinnen og omgivelsene som omgir henne.
Scenen er derfor ikke bare en fremstilling av en kvinne som pner et brev, men et ekte psykologisk portrett, som forteller om et yeblikk av ettertanke og venting, mens blikket hennes ser ut til ville avslre en dyp og innestengt flelse.
Dimensjoner
90x57 cm med sin antikke ramme fra frste halvdel av 1700-tallet, utskret og forgylt som det var vanlig blant venezianere malere p 1900-tallet, bruken av de eldste gjenvunne rammene. 73x40 cm bare pastellen.
Forsiktig pakking og frakt er garantert.
Biografi
Fdt i Ferrara og Padova, studerte han ved Akademiet for Skjnne Kunster i Firenze, og i 1878 flyttet han til Napoli, hvor han var elev av Domenico Morelli. Han dro deretter tilbake til Padova og kort tid etter bosatte han seg i Venezia, hvor han arbeidet i trd med motene fra tiden, pvirket av Giacomo Favretto. Han gikk deretter over til mytologiske og litterre motiver. I 1885 illustrerte han med 14 koldnlstrykk boken med dikt "Rime nate qua" av Gino Cittadella Vigodarzere, Venezia, Ferd. Ongania Forlag.
Etter ha vunnet den prestisjetunge Principe Umberto-prisen ved den frste triennaleutstillingen i 1891 ved Regia Accademia di Belle Arti di Brera med maleriet Le Parche, ble stilen hans mer metaforisk, inntil den ble helt symbolistisk. Dette var perioden for noen av de mest representative verkene, som Fioritura Nova (oppbevart i Ca' Pesaro). I denne perioden begynte han flge jugendstilen, som vist ved den store frisen utfrt av keramikkselskapet Gregorj fra Treviso og kalt Le statue d'oro (1,20 x 50 meter lang). Verket ble presentert p Biennale di Venezia i 1903 og er n plassert i Castello Estense i Mesola og ikke minst dekorasjonen av restauranten Storione i Padova, som n er revet. Ogs p Biennale di Venezia, i 1907, fikk han en egen sal.
Allerede i 1907 ble han kalt inn for bli med i Klagekommisjonen om sprsmlet om gjenoppbygging av klokketrnet til San Marco i Venezia, som kollapset i 1902 og deretter ble bygget opp igjen i 1912.
Laurenti begynte gjenopprette den klassiske veneziske tradisjonen, som kulminerte med Pescheria di Rialto, i samarbeid med arkitekten Domenico Rupolo. Et monument til Dante Alighieri ble derimot ikke realisert, som skulle reises p Monte Mario i Roma: prosjektet, presentert allerede i 1911, opptok ham frem til hans dd. Noen tegninger relatert til dette prosjektet oppbevares i Ferrara ved Museo d'arte moderna e contemporanea Filippo de Pisis, sammen med maleriet Eterno enigma, vist p Biennale di Venezia i 1932.
Beskrivelse
Pastelltegningen som skildrer en melankolsk kvinne p sofaen som pner et brev, er en intim scene fylt med flelser. Laurenti, kjent for sin evne til fange de psykologiske nyansene hos sine motiver, klarer i dette tilfellet formidle en dyp flelse av ensomhet og indre refleksjon.
Scenen foregr i et hjemmemilj, sannsynligvis et privat rom, med et dempet lys som filtrerer gjennom vinduet og skaper en rolig og stille atmosfre. Kvinnen, som er i sentrum av bildet, sitter p en elegant men enkel sofa, innhyllet i en posisjon som antyder en viss motvilje mot bevege seg. Sofaen, sannsynligvis kledd i et mykt og lyst stoff, blir et tilfluktssted hvor hovedpersonen befinner seg alene med tankene sine.
Kvinnen har et ansikt som er en blanding av tristhet og dyp tanke. ynene hennes er senket mot brevet hun holder i hendene, som om hun er i ferd med pne det, men uttrykket hennes antyder at hun allerede er klar over innholdet, som om hun venter p bekrefte en trist sannhet. Hret hennes, mykt og uordnet, faller nedover skuldrene, noe som forsterker inntrykket av en person som gjennomgr et intenst flelsesmessig yeblikk. Holdningen hennes litt krum, med senkede skuldre forsterker flelsen av melankoli og ensomhet.
Spillet med lys og skygger, typisk for pastell, er veldig til stede. Lyset som treffer ansiktet og kroppen hennes skaper en delikat kontrast med skyggene som omgir resten av rommet, noe som fr miljet til virke intimt og nesten suspenderte i tid. Brevet hun er i ferd med pne blir det sentrale punktet i scenen, et symbol p en ventetid som kan endre skjebnen hennes eller bekrefte en trist virkelighet.
Pastellfargene, myke og nyanserte, brukes for gi en flelse av delikatesse og nostalgi, med toner av rosa, grtt og beige som omfavner figuren, mens sofaen og de andre mbelelementene er utfrt med mer dempede nyanser, noe som fremhever den emosjonelle kontrasten mellom kvinnen og omgivelsene som omgir henne.
Scenen er derfor ikke bare en fremstilling av en kvinne som pner et brev, men et ekte psykologisk portrett, som forteller om et yeblikk av ettertanke og venting, mens blikket hennes ser ut til ville avslre en dyp og innestengt flelse.
Dimensjoner
90x57 cm med sin antikke ramme fra frste halvdel av 1700-tallet, utskret og forgylt som det var vanlig blant venezianere malere p 1900-tallet, bruken av de eldste gjenvunne rammene. 73x40 cm bare pastellen.
Forsiktig pakking og frakt er garantert.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 399049592 |
---|---|
Sist endret | 22.3.2025 kl. 15:45 |