Bildegalleri
(1/1)
Scuola Macchiaioli (XIX) - Portico di palazzo
Til salgs11 397 kr
Beskrivelse
MACCHIAIOLI SKOLEN (XIX)
(Aktiv i Sentral-Italia, andre halvdel av 1800-tallet)
Portico av palasset
Olje p lerret pfrt kartong, cm. 25 x 15
Ikke signert
Ramme dimensjoner, cm. 41 x 31 x 7 ca.
MERK: Publikasjon av Intermidiart-katalog. Usignert verk. Verk fra en sikkiliansk samling. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Verk med ramme i gull og utsmykning (feil):
Dette klare utsnittet av landskapet med fremstillingen av en portico fra et palass, anonymt og fra en viktig samling i Palermo, tilhrer uten tvil en dyktig mester aktiv i perioden med maleri macchiaiolo, utfrt sannsynligvis i andre halvdel av 1800-tallet.
Med termen Macchiaioli refereres det til en gruppe italienske malere aktive i Toscana p 1850- og 1860-tallet, som forlot de historiske og mytologiske motivene fra nyklassisismen og romantikken for lage malerier med scener fra hverdagen.
Gruppen mtes p Caff Michelangelo i Firenze og presenterer seg for publikum i anledning den nasjonale utstillingen i 1861, der de frste maleriene fra macchiaioli-skolen vises. De viktigste representantene for bevegelsen er Telemaco Signorini, Giovanni Fattori og Silvestro Lega, som blir nedsettende omtalt som "macchiaioli" for deres mte male med flekker og korte penselstrk, uten noen forberedende skisse.
Konturene i maleriene deres er utslitte i et forsk p gjenskape virkeligheten slik den fremstr ved et raskt blikk. I rene da bevegelsen blomstrer, var politisk og sivilt engasjement nesten obligatorisk, og mange Macchiaioli deltar i de italienske uavhengighetskrigene eller skildrer de viktigste episodene i verkene sine.
Italiensk landskap etter slaget ved Magenta av Giovanni Fattori, som jeg har beskrevet i forbindelse med utstillingen i Padova, er det frste italienske maleriet som representerer en hendelse fra samtidshistorien. Macchiaioli blir ansett som den maleriske uttrykk for de kulturelle bevegelsene p 1800-tallet som forsker fremstille verden p en realistisk mte: naturalisme og verisme.
Utfrt som et skisse, gir kunstneren i dette verket med nrbilde en av mange visjoner av hverdagslivet i et land, preget av en figur under en pause ved klosteret. Utsikten reduseres til en mosaikk av farger: brungylne jorder for bakken og arkitekturen; grnt og gult for plantasjen og svart for figuren, alt som lyrisk skiller seg ut mot himmelen i en kontekst av dempede og tilbakeholdte farger. Verket i sprsmlet er ogs preget av en fyldig og pasts maling, laget med "flekker", i stand til fange skjnnhetene og kontradiksjonene i landskapet til landet som er representert med en lyrisk visjon. Representasjonen av portikoen til palasset og hevelsen av lys og farge, er distinkte elementer i dette verket, laget av en flsom og dannet landskapsmaler, i stand til feste flelser p lerretet gjennom fargen og et oppriktig og sikkert penselstrk.
Tavlen, som har en skisseaktig karakter, viser derfor en mer spontan og instinktiv maleri, i forhold til de balanserte komposisjonene. Stilen som brukes til skildre denne hverdagslige episoden, som tilsynelatende ikke har noe betydningsfylt element, er rask, og formene fr liv med f raske penselstrk. Med enkle ord har den en fremtredende impresjonistisk karakter som indikerer viljen til skape et verk i full respekt for estetikken en plein air. Fargen er dominerende, bde i beskrivelsen av rommet, gjennom tonale variasjoner, og i registreringen av alle lysvibrasjoner, med den tette skravering av pfrelsen.
Verket med utmerket kunstnerisk og fargemessig kvalitet er i god tilstand med tegn p aldring synlige fra bildene. I sollys er det synlig et fint sprakel som er kompatibelt med epoken til maleriet. Strrelsen p lerretet pfrt kartong er cm. 25 x 15.
Maleren, av god malerhnd, er utsmykket med en vakker, gyllen og utskret ramme (rammestrrelse, cm. 41 x 31 x 7 ca., med defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres uten ekstra kostnad slik at den er klar til stilles ut s snart den ankommer. Rammen er inkludert som en gest og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil eventuelle potensielle skader p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn for pne et krav eller be om kansellering av bestillingen."
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
utgitt
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Aktiv i Sentral-Italia, andre halvdel av 1800-tallet)
Portico av palasset
Olje p lerret pfrt kartong, cm. 25 x 15
Ikke signert
Ramme dimensjoner, cm. 41 x 31 x 7 ca.
MERK: Publikasjon av Intermidiart-katalog. Usignert verk. Verk fra en sikkiliansk samling. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Verk med ramme i gull og utsmykning (feil):
Dette klare utsnittet av landskapet med fremstillingen av en portico fra et palass, anonymt og fra en viktig samling i Palermo, tilhrer uten tvil en dyktig mester aktiv i perioden med maleri macchiaiolo, utfrt sannsynligvis i andre halvdel av 1800-tallet.
Med termen Macchiaioli refereres det til en gruppe italienske malere aktive i Toscana p 1850- og 1860-tallet, som forlot de historiske og mytologiske motivene fra nyklassisismen og romantikken for lage malerier med scener fra hverdagen.
Gruppen mtes p Caff Michelangelo i Firenze og presenterer seg for publikum i anledning den nasjonale utstillingen i 1861, der de frste maleriene fra macchiaioli-skolen vises. De viktigste representantene for bevegelsen er Telemaco Signorini, Giovanni Fattori og Silvestro Lega, som blir nedsettende omtalt som "macchiaioli" for deres mte male med flekker og korte penselstrk, uten noen forberedende skisse.
Konturene i maleriene deres er utslitte i et forsk p gjenskape virkeligheten slik den fremstr ved et raskt blikk. I rene da bevegelsen blomstrer, var politisk og sivilt engasjement nesten obligatorisk, og mange Macchiaioli deltar i de italienske uavhengighetskrigene eller skildrer de viktigste episodene i verkene sine.
Italiensk landskap etter slaget ved Magenta av Giovanni Fattori, som jeg har beskrevet i forbindelse med utstillingen i Padova, er det frste italienske maleriet som representerer en hendelse fra samtidshistorien. Macchiaioli blir ansett som den maleriske uttrykk for de kulturelle bevegelsene p 1800-tallet som forsker fremstille verden p en realistisk mte: naturalisme og verisme.
Utfrt som et skisse, gir kunstneren i dette verket med nrbilde en av mange visjoner av hverdagslivet i et land, preget av en figur under en pause ved klosteret. Utsikten reduseres til en mosaikk av farger: brungylne jorder for bakken og arkitekturen; grnt og gult for plantasjen og svart for figuren, alt som lyrisk skiller seg ut mot himmelen i en kontekst av dempede og tilbakeholdte farger. Verket i sprsmlet er ogs preget av en fyldig og pasts maling, laget med "flekker", i stand til fange skjnnhetene og kontradiksjonene i landskapet til landet som er representert med en lyrisk visjon. Representasjonen av portikoen til palasset og hevelsen av lys og farge, er distinkte elementer i dette verket, laget av en flsom og dannet landskapsmaler, i stand til feste flelser p lerretet gjennom fargen og et oppriktig og sikkert penselstrk.
Tavlen, som har en skisseaktig karakter, viser derfor en mer spontan og instinktiv maleri, i forhold til de balanserte komposisjonene. Stilen som brukes til skildre denne hverdagslige episoden, som tilsynelatende ikke har noe betydningsfylt element, er rask, og formene fr liv med f raske penselstrk. Med enkle ord har den en fremtredende impresjonistisk karakter som indikerer viljen til skape et verk i full respekt for estetikken en plein air. Fargen er dominerende, bde i beskrivelsen av rommet, gjennom tonale variasjoner, og i registreringen av alle lysvibrasjoner, med den tette skravering av pfrelsen.
Verket med utmerket kunstnerisk og fargemessig kvalitet er i god tilstand med tegn p aldring synlige fra bildene. I sollys er det synlig et fint sprakel som er kompatibelt med epoken til maleriet. Strrelsen p lerretet pfrt kartong er cm. 25 x 15.
Maleren, av god malerhnd, er utsmykket med en vakker, gyllen og utskret ramme (rammestrrelse, cm. 41 x 31 x 7 ca., med defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres uten ekstra kostnad slik at den er klar til stilles ut s snart den ankommer. Rammen er inkludert som en gest og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil eventuelle potensielle skader p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn for pne et krav eller be om kansellering av bestillingen."
PROVENIENS: Saml. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
utgitt
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 399049958 |
---|---|
Sist endret | 22.3.2025 kl. 15:49 |