Bildegalleri
(1/1)
Pietro Scoppetta (1863 – 1920),, Attributed to - Ritratto di Gentildonna con cap
Til salgs22 794 kr
Beskrivelse
Til. en PIETRO SCOPPETTA
(Amalfi, SA 1863 - Napoli 1920)
Portrett av en kvinne med hatt
Olje p lerret, cm. 56 x 38
Signert 'P. SCOPPETTA' nederst til hyre
Ml med ramme, cm. 74 x 56 x 5 ca.
MERK: Publikasjon av katalog for verkene i Intermidiart-samlingen. Signert verk. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Verk med dekorert og forgylt ramme (feil):
Dette bemerkelsesverdige verket, signert av den kjente napolitanske maleren Pietro Scoppetta (Amalfi, 1863 Napoli, 1920), er sentrert rundt den kvinnelige figuren fra tidlig p 1900-tallet. Kun av hensyn til tilskrivning hevdes det ikke penbart at det dyktige maleren Pietro Scoppetta (Amalfi, 1863 Napoli, 1920) utfrte verket, som uttrykker hy kvalitet og samsvarer med stilen til mesteren.
Maleren, med tittelen "Portrett av adelskvinne med hatt", illustrerer en sjanger-scene, som viser festlighetene til en ung kvinne - sittende p en barokk stol og - fremstilt i full figur, med en svart hatt med fjr og ifrt en dress i rde og bl farger av utmerket skredderarbeid. Oppmerksomheten er fokusert p ansiktet til kvinnen, takket vre en nesten nytral bakgrunn i gule-okrag og sj-grnne toner. Ansiktet til den unge, som flger tidens skjnnhetsidealer, fanger publikums oppmerksomhet. Dette understrekes av detaljene p hatten, av posisjonen og av klrne, elementer som er representative for Belle poque, en epoke preget av bekymringslshet og overflod. Lerretet uttrykker en dyp intensitet i uttrykket og en romantisk og meditativ karakter, ikke uden reminisenser til symbolismen. Kunstneren, gjennom sammensmeltingen av de kromatiske massene med raske og vibrerende penselstrk, skaper en solid visuell visjon som perfekt gjenkaller stilen fra den perioden.
Pietro Scoppetta ble fdt i Amalfi 15. februar 1863. Han viet seg frst til arkitektstudier, som han senere forlot for flge Giacomo Di Chiricos malekurs. Etter ha forlatt sin akademiske lre, flyttet han i 1891 til Napoli hvor han begynte stille ut i flere utstillinger organisert av det lokale Societ Promotrice, og uttrykte talentet sitt fremfor alt i utsikten over hans hjemlige Amalfi-kysten og Valle dei Mulini. Mellom 1889 og 1890 ble han kalt til freskomalerier, sammen med andre kunstnere, hvelvene til Gambrinus-kafen, et elegant kulturelt mtepunkt i den napolitanske hovedstaden. I samme periode jobbet han som illustratr for noen blader eid av Treves forlag ("Cronaca partenopea", "La tavola rotonda" og "L'Illustrazione Italiana").
Til tross for den kommersielle suksessen og kritikken han oppndde, bestemmer han seg i 1897 for forlate Italia for oppholde seg i London og Paris. I den franske hovedstaden, hvor han bor mellom 1897 og 1903, blir han en del av den folketomme rekken av napolitanske malere som er tiltrukket av den borgerlige sjarmen i Belle Epoque (Lionello Balestrieri, Arnaldo De Lisio, Ulisse Caputo, Raffaelle Ragione, Vincenzo La Bella). Fra den franske erfaringen henter han viktige elementer fra mtet med verkene til impresjonistene, som han imidlertid bearbeider p en helt personlig mte, og han utvikler en kompendir og lys maleteknikk. Den parisiske perioden medfrer ogs en dyp endring i temaene i maleriene hans: landskapsrepresentasjonene fra den foregende perioden erstattes av skildringer av borgerlig liv, der kunstneren identifiserer elementene av optimisme og spenning mot fremtiden, som passer bedre til hans egen natur. Etter 1910 forlater han Paris for bosette seg i Roma, hvor han i lang tid frekventerer hjemmet til sin venn Pietro Carrara og hans kone, markisen Maria Valdambrini. I de siste rene av livet viet han seg til poesien, og publiserte i 1919 samlingen Ritmi del cuore under pseudonymet Pictor Petrus.
Fra et konservativt synspunkt fremstr verket med patina og er i en anstendig tilstand, med en malerisk overflate som viser tidens tegn. Likevel er den dekorative effekten av verket urrt, og det er perfekt innrammet i en gyllen ramme som tilfrer ytterligere estetisk verdi til maleriet (ml cm. 74 x 56 x 5 ca., med defekter). "Rammen som vises i bildene ovenfor, har blitt lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres uten ekstra kostnad, slik at den er klar til stilles ut s snart den ankommer. Rammen inkluderes som en gest og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil eventuelle potensielle skader p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn for pne krav eller be om avbestilling av bestillingen."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
utgitt
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Amalfi, SA 1863 - Napoli 1920)
Portrett av en kvinne med hatt
Olje p lerret, cm. 56 x 38
Signert 'P. SCOPPETTA' nederst til hyre
Ml med ramme, cm. 74 x 56 x 5 ca.
MERK: Publikasjon av katalog for verkene i Intermidiart-samlingen. Signert verk. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Verk med dekorert og forgylt ramme (feil):
Dette bemerkelsesverdige verket, signert av den kjente napolitanske maleren Pietro Scoppetta (Amalfi, 1863 Napoli, 1920), er sentrert rundt den kvinnelige figuren fra tidlig p 1900-tallet. Kun av hensyn til tilskrivning hevdes det ikke penbart at det dyktige maleren Pietro Scoppetta (Amalfi, 1863 Napoli, 1920) utfrte verket, som uttrykker hy kvalitet og samsvarer med stilen til mesteren.
Maleren, med tittelen "Portrett av adelskvinne med hatt", illustrerer en sjanger-scene, som viser festlighetene til en ung kvinne - sittende p en barokk stol og - fremstilt i full figur, med en svart hatt med fjr og ifrt en dress i rde og bl farger av utmerket skredderarbeid. Oppmerksomheten er fokusert p ansiktet til kvinnen, takket vre en nesten nytral bakgrunn i gule-okrag og sj-grnne toner. Ansiktet til den unge, som flger tidens skjnnhetsidealer, fanger publikums oppmerksomhet. Dette understrekes av detaljene p hatten, av posisjonen og av klrne, elementer som er representative for Belle poque, en epoke preget av bekymringslshet og overflod. Lerretet uttrykker en dyp intensitet i uttrykket og en romantisk og meditativ karakter, ikke uden reminisenser til symbolismen. Kunstneren, gjennom sammensmeltingen av de kromatiske massene med raske og vibrerende penselstrk, skaper en solid visuell visjon som perfekt gjenkaller stilen fra den perioden.
Pietro Scoppetta ble fdt i Amalfi 15. februar 1863. Han viet seg frst til arkitektstudier, som han senere forlot for flge Giacomo Di Chiricos malekurs. Etter ha forlatt sin akademiske lre, flyttet han i 1891 til Napoli hvor han begynte stille ut i flere utstillinger organisert av det lokale Societ Promotrice, og uttrykte talentet sitt fremfor alt i utsikten over hans hjemlige Amalfi-kysten og Valle dei Mulini. Mellom 1889 og 1890 ble han kalt til freskomalerier, sammen med andre kunstnere, hvelvene til Gambrinus-kafen, et elegant kulturelt mtepunkt i den napolitanske hovedstaden. I samme periode jobbet han som illustratr for noen blader eid av Treves forlag ("Cronaca partenopea", "La tavola rotonda" og "L'Illustrazione Italiana").
Til tross for den kommersielle suksessen og kritikken han oppndde, bestemmer han seg i 1897 for forlate Italia for oppholde seg i London og Paris. I den franske hovedstaden, hvor han bor mellom 1897 og 1903, blir han en del av den folketomme rekken av napolitanske malere som er tiltrukket av den borgerlige sjarmen i Belle Epoque (Lionello Balestrieri, Arnaldo De Lisio, Ulisse Caputo, Raffaelle Ragione, Vincenzo La Bella). Fra den franske erfaringen henter han viktige elementer fra mtet med verkene til impresjonistene, som han imidlertid bearbeider p en helt personlig mte, og han utvikler en kompendir og lys maleteknikk. Den parisiske perioden medfrer ogs en dyp endring i temaene i maleriene hans: landskapsrepresentasjonene fra den foregende perioden erstattes av skildringer av borgerlig liv, der kunstneren identifiserer elementene av optimisme og spenning mot fremtiden, som passer bedre til hans egen natur. Etter 1910 forlater han Paris for bosette seg i Roma, hvor han i lang tid frekventerer hjemmet til sin venn Pietro Carrara og hans kone, markisen Maria Valdambrini. I de siste rene av livet viet han seg til poesien, og publiserte i 1919 samlingen Ritmi del cuore under pseudonymet Pictor Petrus.
Fra et konservativt synspunkt fremstr verket med patina og er i en anstendig tilstand, med en malerisk overflate som viser tidens tegn. Likevel er den dekorative effekten av verket urrt, og det er perfekt innrammet i en gyllen ramme som tilfrer ytterligere estetisk verdi til maleriet (ml cm. 74 x 56 x 5 ca., med defekter). "Rammen som vises i bildene ovenfor, har blitt lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres uten ekstra kostnad, slik at den er klar til stilles ut s snart den ankommer. Rammen inkluderes som en gest og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil eventuelle potensielle skader p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn for pne krav eller be om avbestilling av bestillingen."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
utgitt
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 399050010 |
---|---|
Sist endret | 22.3.2025 kl. 15:49 |