Bildegalleri
(1/1)
Giovanni Barbisan (1914-1988) - Paesaggio boschivo
Til salgs11 375 kr
Beskrivelse
Giovanni Barbisan ble fdt i Treviso den 6. april 1914. Faren Natale Antonio, maler spesialisert p dekorasjon av kirker, har uten tvil nret snnens kunstneriske kall, som bare atten r gammel meldte seg p de frie nakenkursene til De Stefani ved Akademiet for Skjnnkunst i Venezia, hvor han senere ville ha Guido Cadorin som lrer i dekorasjon og Giovanni Giuliani i graveringsteknikker. Denne erfaringen var ikke avgjrende for Barbisan, som han sa i et brev skrevet i 1987: Min kunstneriske utdanning anser jeg som selvstudium, fordi ved Akademiet for Skjnnkunst i Venezia lrte de meg ingenting; han henviser sannsynligvis til Cadorins lange fravr fra Venezia, han som utfrte mosaikker i Trieste, derimot ble Giuliani, engasjert i sin elev, et referansepunkt for Barbisan. Det var nettopp fra Giuliani at han i 1935 kjpte en trykkpresse som skulle gjre hjemmet hans til det frste Trykkenteret i Treviso, snart beskt av unge kunstnere. I 1937 begynner han undervise ved Kunstnerisk Gymnasium i Venezia med ansvar for landskapsmaleri, en stilling han vil ha fram til 1971. rene frem til utbruddet av andre verdenskrig ble av Rizzi definert som "uutholdelig studier", idet han i hovedsak viet seg til oljemaleri og gravering, men han eksperimenterte ogs med freskoteknikken, og oppndde i 1940 fresko-prisen p Biennale i Venezia med "Tilbakekomst av legionrer", som senere ble kjpt av Galleria dArte Moderna i Roma. Av stor betydning er ogs fresken laget i kapellet til Biskop Pio X Kollegiet i Treviso, avsluttet i 1948. Krigens utbrudd tvinger ham til hyppige flyttinger fra Albania til Hellas, deretter til Russland, og til slutt til Sr-Italia, noe som medfrer en nedgang i den kunstneriske produksjonen. Da han kom til Milano i 1946, ble han hodestup forelsket i en attenring, og noen mneder senere giftet han seg med henne; siden da har kunstnerens liv vrt fredfullt: fra det dunkle tilfluktet i via Monte Piana skulle han bare dra bort for reise til Venezia, hvor han gjenopptar undervisningen ved Kunstnerisk Gymnasium. De dominerende kunstneriske retningene etter krigen, som neokubisme, realisme og abstraksjon, endrer ikke hans uttrykksvalg, og siden han mente at det hadde mindre direkte kontakt med tidens trender, valgte han graveringsteknikken, srlig etsning, for fortsette portrettere det repertoaret han holdt kjrt, samt for de mest betydningsfulle mulighetene for sammenligning p nasjonalt og internasjonalt niv. Barbisan mottok den internasjonale prisen for gravering og viktige anerkjennelser fra kritikerne p Biennale i Venezia i 1950.
De valgte temaene fra kunstneren er alltid de samme: stilleben av objekter, blomster, frukt, skalldyr, og landskapet, med andre ord alt som kan sees fra vinduet, vinmarken, kjkkenhagen, arbeidsbenken for sage veden, morbrtrr, epletrr, ingenting mer enn sitt eget familie-rom. Fra det elskede venetianske landet skildrer han de asolanske ser, trevigiansk landskap, mens han p 1960- og 70-tallet vil velge forevige det ville naturen i Maremma i Toscana. Som noen har fremhevet fra presentasjoner og anmeldelser av kunstneren, fremstr flgende felles trekk ved hans kunstneriske produksjon: det svrt hye tekniske ferdighetene, forholdet av levendegjrende tilknytning til den figurative og gravyrtradisjonen i Veneto, evnen til omforme landskapet til indre klima, det sentrale fokuset p lys, avvisningen av hver mote og hver modernitet []. Til tross for at han begynte stille ut i ung alder p de viktigste utstillingene i Italia og i utlandet: i 1932 skjedde det frste deltakelsen ved Bevilacqua La Masa, og i 1936 frer hans debutt til Biennalen i Venezia, en tilstedevrelse som vil fornyes hver gang frem til 1966. Det vil frst fra 1950-tallet at Barbisans verk fr de ndvendige anerkjennelsene og kritikerens oppmerksomhet. Som tidligere nevnt mottar han to priser ved Biennalen i Venezia i 1940 og 1950, deretter flger de mottatte prisene i 1952 ved Quadriennale i Roma, i 1953 ved Promotrice delle Belle Arti i Torino, Burano-prisen samme r, Marzotto-prisen i 1955, i tillegg La Spezia-prisen i 1957 og i 1966 den frste nasjonale prisen "Ardengo Soffici" for grafikk. Samtidig deltar han i mange utstillinger, inkludert den som ble arrangert av Giovanni Giuliani i lokalene til Opera Bevilacqua La Masa i 1953, den frste kollektive utstillingen av moderne venetianske gravrer, og andre p internasjonalt niv, fra New York til Paris, fra Lima til Athen. Antologiske utstillinger ker ogs: en utstilling av maleriene fra Casa Da Noal i Treviso i 1973, over to hundre akvatint ved Ca' Pesaro i Venezia i 1974, og gjentatt i 1976 i Palazzo Braschi i Roma, og de som ble holdt i Villa Contarini i Piazzola sul Brenta i 1978 og i 1982.
Hans verk finnes i gallerier for moderne kunst i Venezia, Roma, Verona, Torino, Treviso, i samlingen til Castello Sforzesco i Milano, p museet i Stockholm og i andre offentlige og private samlinger.
Giovanni Barbisan dr brtt i Orbetello den 17. juni 1988, i Maremma som ble det foretrukne emnet i hans siste trykk.
Beskrivelse
Stort maleri vurdert av forfatteren 70x50 cm uten ramme 98x80 cm med ramme, som viser en typisk skog av de tidlige rene av hans produksjon, malt i kalde farger nesten i opplsning, utmerket bevart. Signatur nederst til hyre og ogs til venstre gravert med fersk farge. Stempel p baksiden av auksjonshuset fidesarte.
nyaktig innpakning og frakt er garantert
De valgte temaene fra kunstneren er alltid de samme: stilleben av objekter, blomster, frukt, skalldyr, og landskapet, med andre ord alt som kan sees fra vinduet, vinmarken, kjkkenhagen, arbeidsbenken for sage veden, morbrtrr, epletrr, ingenting mer enn sitt eget familie-rom. Fra det elskede venetianske landet skildrer han de asolanske ser, trevigiansk landskap, mens han p 1960- og 70-tallet vil velge forevige det ville naturen i Maremma i Toscana. Som noen har fremhevet fra presentasjoner og anmeldelser av kunstneren, fremstr flgende felles trekk ved hans kunstneriske produksjon: det svrt hye tekniske ferdighetene, forholdet av levendegjrende tilknytning til den figurative og gravyrtradisjonen i Veneto, evnen til omforme landskapet til indre klima, det sentrale fokuset p lys, avvisningen av hver mote og hver modernitet []. Til tross for at han begynte stille ut i ung alder p de viktigste utstillingene i Italia og i utlandet: i 1932 skjedde det frste deltakelsen ved Bevilacqua La Masa, og i 1936 frer hans debutt til Biennalen i Venezia, en tilstedevrelse som vil fornyes hver gang frem til 1966. Det vil frst fra 1950-tallet at Barbisans verk fr de ndvendige anerkjennelsene og kritikerens oppmerksomhet. Som tidligere nevnt mottar han to priser ved Biennalen i Venezia i 1940 og 1950, deretter flger de mottatte prisene i 1952 ved Quadriennale i Roma, i 1953 ved Promotrice delle Belle Arti i Torino, Burano-prisen samme r, Marzotto-prisen i 1955, i tillegg La Spezia-prisen i 1957 og i 1966 den frste nasjonale prisen "Ardengo Soffici" for grafikk. Samtidig deltar han i mange utstillinger, inkludert den som ble arrangert av Giovanni Giuliani i lokalene til Opera Bevilacqua La Masa i 1953, den frste kollektive utstillingen av moderne venetianske gravrer, og andre p internasjonalt niv, fra New York til Paris, fra Lima til Athen. Antologiske utstillinger ker ogs: en utstilling av maleriene fra Casa Da Noal i Treviso i 1973, over to hundre akvatint ved Ca' Pesaro i Venezia i 1974, og gjentatt i 1976 i Palazzo Braschi i Roma, og de som ble holdt i Villa Contarini i Piazzola sul Brenta i 1978 og i 1982.
Hans verk finnes i gallerier for moderne kunst i Venezia, Roma, Verona, Torino, Treviso, i samlingen til Castello Sforzesco i Milano, p museet i Stockholm og i andre offentlige og private samlinger.
Giovanni Barbisan dr brtt i Orbetello den 17. juni 1988, i Maremma som ble det foretrukne emnet i hans siste trykk.
Beskrivelse
Stort maleri vurdert av forfatteren 70x50 cm uten ramme 98x80 cm med ramme, som viser en typisk skog av de tidlige rene av hans produksjon, malt i kalde farger nesten i opplsning, utmerket bevart. Signatur nederst til hyre og ogs til venstre gravert med fersk farge. Stempel p baksiden av auksjonshuset fidesarte.
nyaktig innpakning og frakt er garantert
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 399430199 |
---|---|
Sist endret | 24.3.2025 kl. 13:01 |