Seksjonsleder infrastruktur
Politiets IT-enhet
- Frist 21.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du lede våre infrastrukturteknologer?
I en urolig tid er politiet som samfunnsaktør og politiets samfunnsoppdrag stadig mer aktuelt og sentralt.
Politiet er inne i et betydelig teknologisk moderniseringsløp. I Politidirektørens faglige råd understrekes nødvendigheten av en gjennomgripende digitalisering av politiet. (https://www.politiet.no/globalassets/politidirektorens-faglige-rad/politidirektorens-faglige-rad-2025.pdf).
Vi er på vei mot å bli et produktorientert politi. Det handler ikke bare om teknologi, men også om hvordan vi jobber. Vi bruker tid på problemforståelse og lærer raskt. For å få fart, flyt og kvalitet jobber vi i tverrfaglige team tett med brukerne våre og mot felles mål.
Vi i Politiets IT-enhet (PIT) er en sentral aktør i digitaliseringen av politiet. Ett av de viktige områdene for å lykkes er modernisering av den digitale grunnmuren. Til dette trenger vi kompetanse på plattform og infrastruktur. Seksjon for infrastruktur har ansvar for infrastrukturteknologene våre og jobber aktivt for å understøtte moderniseringen og sikre at vi har den rette kompetansen og kapasiteten. Vi jobber med kontinuerlig forbedring og med kompetansebygging for å understøtte modenhetsmodellen vi har utviklet for plattformteam (https://politiet.github.io/modenhetsmodell/). Vi søker nå en leder for infrastrukturteknologene våre som ønsker å vise vei i denne transformasjonen.
Sammen skal vi i politiet ivareta vår felles trygghet. For å klare det trenger vi engasjerte, motiverte og modige medarbeidere som vil være med på å skape et mer digitalt og tilgjengelig politi.
Nå trenger vi deg som ønsker å lede våre infrastrukturteknologer gjennom et viktig moderniseringsløp
Politiets IT-enhet er en matriseorganisasjon hvor fagavdelingene er ansvarlig for utviklingen av folk og fag, og leveranseområdene er ansvarlig for de daglige leveransene. Seksjon for infrastruktur er en del av en fagavdeling med over 400 medarbeidere og ledere med bred kompetanse innen teknologi og gjennomføring. Avdelingen består av seks seksjoner, hvorav seksjon for infrastruktur har ca 90 medarbeidere. Som seksjonsleder inngår du i avdelingens ledergruppe. Du vil dele personallederansvaret for medarbeiderne mellom deg og tre personalledere som rapporterer til deg.
Vi er over 750 medarbeidere som sammen skaper verdi for innbyggerne, næringslivet og kollegaer i politiet.
Du vil jobbe med:
- være tett på dine medarbeidere, coache og støtte dem i deres faglige og personlige utvikling
- skape et godt fagmiljø for teknologene våre, hvor vi deler læring og kompetanse internt og eksternt
- sette retning for fag-, kompetanseutvikling og kompetansedreining innenfor seksjonens områder
- bemanne og hjelpe med å bygge gode team, hvor folkene våre trives, utvikler seg og skaper verdi
- delta i den strategiske og operasjonelle utviklingen i avdelingen og for Politiets IT-enhet som helhet
- bidra til å synliggjøre Politiet IT-enhet som en attraktiv arbeidsplass i markedet
- budsjett og økonomioppfølging i seksjonen
- daglig sikkerhetsmessig ledelse av dine medarbeidere
Du må ha:
- relevant utdanning på bachelor- eller masternivå. Relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
- ledererfaring med personalansvar fra relevant IT-virksomhet
- kompetanse og erfaring med å utvikle infrastrukturmiljøer, hvor man har gått fra ITIL og bestillinger til selvbetjening, automasjon og fokus på å møte brukernes behov
- du har erfaring med og god forståelse for DevOps samarbeid
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
For å bli vurdert som en aktuell søker til stillingen må du oppfylle alle kravene over.
Vitnemål fra høyere utdanning, fagbrev og relevante attester skal legges ved søknaden.
Når du jobber i politiet, følger det med et ansvar. Du må derfor ha plettfri vandel for å jobbe hos oss. I tillegg samtykker du til at det gjøres en skikkethetsvurdering av deg. Les mer på politiet.no/jobbipit
Stillingen forutsetter sikkerhetsklarering på nivå HEMMELIG og autorisasjon. Du må kunne sikkerhetsklareres på nivå HEMMELIG og autoriseres før tiltredelse. Les mer her: https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/slik-blir-du-sikkerhetsklarert/
I tillegg er det en fordel om du har:- kompetanse og erfaring med endringsledelse
- erfaring fra store organisasjoner med mange interessenter og komplekse problemstillinger
- erfaring fra produktorienterte IT-virksomheter
- erfaring med å lede andre ledere
- er utholdende og står stødig i skiftende omgivelser
Vi tror du vil ha det fint hos oss om du:
- har sterke samarbeidsevner, er en god relasjonsbygger og er i stand til å bygge tillit i hele virksomheten
- er trygg i deg selv og din fagkunnskap
- er pragmatisk og løsningsorientert i møte med utfordringer
- tenker helhetlig utover eget fagfelt, og er nysgjerrig på for eksempel etatens behov, rammer og muligheter innenfor temaer som eksempelvis sikkerhet og bærekraft
- har pågangsmot - vi trenger flinke folk som motiveres av at vi er inne i en dreining fra prosjekttankegang til produkttankegang
Vi tilbyr deg:
- fast avsatt tid til kompetanseheving
- fleksibel arbeidstid, sommertid fra mai til september
- fleksibilitet og mulighet til å jobbe hjemmefra noen dager i uken
- mulighet for å trene i arbeidstiden
- medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode forsikringsordninger og mulighet for boliglån
Les mer om godene du får som ansatt og bli bedre kjent med oss på politiet.no/jobbipit
Stilling lønnes som 1211 seksjonssjef med årslønn mellom kr. 1 000 000 - 1 200 000, avhengig av dine kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes.
Arbeidsstedet ditt blir Majorstuen.
Fint å vite før du søker:
Les mer om hvordan vi jobber og hva som skjer når du søker jobb hos oss på politiet.no/jobbipit
Dersom du ønsker å ikke komme på en offentlig søkerliste, må du krysse av for dette når du søker. Godkjenner vi ikke ønsket ditt, vil du få beskjed.
Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver. Dersom du trenger tilrettelegging, vil vi forsøke å legge til rette for det. Hvis vi har kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, inviterer vi minst én søker i hver av disse til intervju. For å bli vurdert som en slik søker må du oppfylle visse krav. Dersom du har funksjons nedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, krysser du av for dette når du søker. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Hos oss er det lett for deg å ta gode valg i arbeidshverdagen
I Politiets IT-enhet har vi fire retninger som sammen skal bidra til at vi når målene våre og løser samfunnsoppdraget vårt: retning for brukeropplevelse, teknologi, team og folk.
Vi jobber for å se hverandres perspektiver, bruke tid på problemforståelse og være tett på brukerne
våre. Ikke minst vil vi hverandre vel.
Bli bedre kjent med retningene våre på politiet.github.io
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fridtjof Nansens vei 14, 0369 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: IT, Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Politi
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
infrastruktur, ledelse, politi, devops, produktutvikling
Annonseinformasjon
- FINN-kode 399890720
- Sist endret