
Seniorskattejurist skatteforvaltning, juridisk avdeling Skattedirektoratet
Skatteetaten
- Frist 22.04.2025
- Ansettelsesform Fast
Vil du være med å forme fremtidens skatteforvaltning? Jurist med digital teft søkes.
Vi søker deg som vil være med på å ivareta og forbedre forvaltningsregelverket på skatte- og avgiftsområdet i takt med den digitale utviklingen.
I Juridisk avdeling i Skattedirektoratet jobber ca. 120 jurister. Vi søker nå nye medarbeidere til Skatteforvaltningsgruppen som har et særlig ansvar for skatteforvaltningsregelverket og andre forvaltningsrettslige spørsmål Hos oss får du jobbe sammen med engasjerte og kompetente kollegaer i et tverrfaglig miljø, med spennende oppgaver som ofte har stor samfunnsmessig betydning.
Hva går jobben ut på?
Vi avklarer prinsipielle spørsmål, koordinerer og avgir høringsuttalelser, og gir føringer for rettsanvendelsen i etaten gjennom blant annet håndbok, instrukser og retningslinjer. Vi jobber også med utvikling av regelverk som følge av endringer og for å følge opp våre internasjonale forpliktelser.
Mange sentrale og komplekse problemstillinger oppstår i arbeidet med å digitalisere Skatteetatens prosesser, og i eksterne og interne utviklingsprosjekter. Du får arbeide med ulike fagmiljøer i Skatteetaten og bidra i vår dialog mot Finansdepartementet.
Du vil få oppgaver som:
- avklare prinsipielle spørsmål knyttet til sanksjoner, kontrollhjemler, klagerett, deling av opplysninger med andre aktører, opplysningsplikt etc.
- utarbeide overordnede føringer og retningslinjer for etatens rettsanvendelse
- utrede forslag til regelverksendringer
- delta i og lede utredninger og arbeidsgrupper
- koordinere og kvalitetssikre høringssvar fra Skatteetaten
- følge opp oppdrag, og ha dialog med Finansdepartementet
Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?
Du har juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap. Har du juridisk utdanning fra en annen EØS-stat eller Sveits må du legge ved godkjenning fra Advokattilsynet i Norge for å være kvalifisert søker
Du har:
- erfaring med forvaltningsrettslige problemstillinger og oppgaver
- erfaring med å arbeide på tvers av fagområder og hvor juridiske hensyn vurderes, opp mot prosesser, systemer og virksomhet
- erfaring med å drive prosesser
- gode fremstillingsevner både muntlig og skriftlig, på norsk og engelsk.
Det er en fordel om du har erfaring fra arbeid med skatteetatens forvaltningsområder.
Vi ber om at vitnemål og attester lastes opp som vedlegg.
Hva ser vi etter hos deg?
Du er nytenkende og ser hvordan regelverk kan endres og utvikles på nye måter. Du har en helhetlig tilnærming som sikrer at juridiske hensyn og relevante konsekvenser for prosesser, systemer og virksomhet blir vurdert.
Du er også:
- engasjert og løsningsorientert, med gode samarbeidsevner
- god på kommunikasjon, kan argumentere godt for faglige vurderinger, både muntlig og skriftlig
- god til å drive prosesser, tar ansvar for oppfølgning av saker og oppnår kvalitet på en ressurseffektiv måte
- endringsvillig, trives i et miljø med høye krav, og setter deg raskt inn i nye problemstillinger
Vi legger avgjørende vekt på personlige egenskaper.
Hvorfor skal du velge oss?
Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.
Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.
Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.
Du blir ansatt som seniorskattejurist, med en årslønn mellom 750 000 og 950 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte kandidater kan vi vurdere å gi noe høyere lønn enn dette.
Har du lyst til å vite mer om stillingen, ta gjerne kontakt med Katharina Kvitvik, på tlf. 941 96 062.
Verdt å merke seg før du søker
Vi tester KI: Skatteetaten har som mål å utnytte det fulle potensialet som ligger i digitalisering, og vi utforsker nå hvordan kunstig intelligens (KI) kan brukes i rekrutteringsprosesser. I den forbindelse vil flere av våre utlyste stillinger våren 2025 inngå i en masteroppgave om bruk av KI i rekruttering. Dette innebærer at vi vil bruke KI som støtteverktøy i deler av prosessen. Når du søker stillingen, vil du spurt om du ønsker å delta i prosjektet. Deltagelse er helt frivillig og forutsetter samtykke, og vil ikke påvirke din søknad. Skatteetaten skal bruke KI på en tillitvekkende og ansvarlig måte.
Vi bruker ikke søknadsbrev: Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.
Omvendt referansesjekk: Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.
Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.
Offentlig søkerliste. Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Fredrik Selmers vei 4, 0663 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Juridiske tjenester, Konsulent og rådgivning, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist, Konsulent, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
jurist, juridisk, juss, advokat, advokatfullmektig
Annonseinformasjon
- FINN-kode 399928590
- Sist endret