Bildegalleri
(1/1)
Olympus OM-4 Program + Zuiko 1,8/50mm | Analogt kamera
Til salgs2 829 kr
Beskrivelse
Maskin fra privat samling, perfekt fungerende.
Quello Olympus er et av de mest verdsatte systemene
for fotografer, ikke bare for kvaliteten p kroppene og objektivene, men ogs for den underliggende filosofien som driver hele systemet, laget av den rette balansen mellom tradisjon og innovasjon, avanserte funksjoner og brukervennlighet.
OM-4 er kanskje en av de reflekskameraene Olympus skylder mest av sin bermmelse til, mye takket vre det sofistikerte og p mange mter mytiske eksponeringssystemet det er utstyrt med, sammen med sin "sster" mekaniske og samtidsmodell (1983), nemlig OM-3. For oppsummere, lar OM-4 fotografen ta en spotlesning p et punkt han har valgt, lagre eksponeringen og deretter gjenta operasjonen opptil tte spotlesninger. Deretter, basert p verdiene fra alle disse enkeltutstillingene, foreslr kameraet fotografen en balansert sluttutstilling. Om man vil leke med ordene, kan man si at OM-4 er en "hndlaget matrise": det er en matrise fordi det er en balansert lesning basert p de forskjellige sonene og lysforholdene i scenen, men det er hndlaget fordi det er fotografen, og ikke en CPU, som velger hvilke deler av scenen som skal tas i betraktning.
Naturligvis, jo flere spotlesninger som gjres, jo mer sannsynlig er det at den endelige eksponeringen vil vre lik den av en normal gjennomsnittlig lesing. Trolig er tte spotlesninger virkelig mange, og vi tviler p deres praktiske nytte. Men to, tre eller fire lesninger
utstillingen og vet hvordan man skal hndtere filmens eksponeringsparametere, virkelig en formidabel verdi. Det er klart at dette systemet har en relativ nytteverdi nr man bruker farge negative filmer, mens det passer perfekt med dias eller svart-hvitt.
I tillegg til det som er sagt, tilbyr OM-4 to kontroller som lar deg ke eksponeringen med 2 blendertrinn eller redusere den med 2 blendertrinn og et tredjedel: svrt nyttig nr motivet som eksponeringen er mlt p, avviker mye fra de klassiske tonene av mellomgrtt. I tillegg til disse direkte knappene kan eksponeringen varieres ved justere ringen som ogs styrer innstillingen av filmens flsomhet.
Som et alternativ til dette sofistikerte og p noen mter uovertrufne spot-eksponeringssystemet, tilbyr OM-4 en mer vanlig automatisert driftsmodus med sentrert gjennomsnittslesing, for en raskere og mer tradisjonell bruk av kameraet.
OM-4 har ganske kompakte dimensjoner, som er typisk for Olympus-serien, og nr du holder den i hnden, fr du en behagelig flelse av robusthet og soliditet. Skeren er ganske lys og har diopterjustering. Fokuseringen er ganske enkel selv for dem som bruker briller, og ogs LED-systemet og diverse indikatorer er ekstremt klare, lesbare og godt laget. Generelt er alle knappene p OM-4 plassert p en meget praktisk og rasjonell mte.
Lukkerens tidspunkter skal respekteres absolutt: fra 240 sekunder til 1/2000, mekanisk tid p 1/60, B-posisjon. Den eneste begrensningen er blitsynkroniseringen begrenset til 1/60, som ikke akkurat er en rekordtid sammenlignet med konkurrentene fra den tiden. Det br nevnes at i 1986 lanserte Olympus
begrenset til 1/60, ikke akkurat en tid for rekord ogs i forhold til konkurrentene fra den tiden. Det er verdt merke seg at i 1986 presenterte Olympus OM-4Ti, en OM-4 med noen sm forbedringer her og der, inkludert klarlyset for blitsen i skeren og synkronblits opp til 1/2000 med Olympus F280 blitsen. OM-4Ti er for tiden i produksjon.
OM-4 er utstyrt med selvutlser (som hever speilet nr den er aktiv), varmkontakt for TTL-blitser og en for tilkobling av eksterne blitser, muligheten for montere motorer og winder. Det er verdt merke seg at OM-4 er tropiskisert: det er ikke avgjrende, men det er ikke akkurat til irritasjon.
Med omtrent tjue r p baken, fortsetter OM-4 vre et fantastisk speilreflekskamera. Den har noen begrensninger (den tidligere nevnte synkronblitsen, og den tillater ikke flere eksponeringer), og den er selvflgelig ikke billig, men det er et utmerket kamera, solid og godt bygget: etter mange r rapporteres det ikke om spesielle problemer av noe slag. En OM-4 i dag gir ikke bare muligheten til betre inn i den vakre verden av Zuiko-optikk, men ogs til eksperimentere med det spesielle eksponeringssystemet den er utstyrt med, en ekte nytelse for de som vet hvordan man intelligent kan hndtere eksponeringsmekanismene.
Det er den etablerte profesjonelle eller for nybegynneren som nsker starte bra.
Quello Olympus er et av de mest verdsatte systemene
for fotografer, ikke bare for kvaliteten p kroppene og objektivene, men ogs for den underliggende filosofien som driver hele systemet, laget av den rette balansen mellom tradisjon og innovasjon, avanserte funksjoner og brukervennlighet.
OM-4 er kanskje en av de reflekskameraene Olympus skylder mest av sin bermmelse til, mye takket vre det sofistikerte og p mange mter mytiske eksponeringssystemet det er utstyrt med, sammen med sin "sster" mekaniske og samtidsmodell (1983), nemlig OM-3. For oppsummere, lar OM-4 fotografen ta en spotlesning p et punkt han har valgt, lagre eksponeringen og deretter gjenta operasjonen opptil tte spotlesninger. Deretter, basert p verdiene fra alle disse enkeltutstillingene, foreslr kameraet fotografen en balansert sluttutstilling. Om man vil leke med ordene, kan man si at OM-4 er en "hndlaget matrise": det er en matrise fordi det er en balansert lesning basert p de forskjellige sonene og lysforholdene i scenen, men det er hndlaget fordi det er fotografen, og ikke en CPU, som velger hvilke deler av scenen som skal tas i betraktning.
Naturligvis, jo flere spotlesninger som gjres, jo mer sannsynlig er det at den endelige eksponeringen vil vre lik den av en normal gjennomsnittlig lesing. Trolig er tte spotlesninger virkelig mange, og vi tviler p deres praktiske nytte. Men to, tre eller fire lesninger
utstillingen og vet hvordan man skal hndtere filmens eksponeringsparametere, virkelig en formidabel verdi. Det er klart at dette systemet har en relativ nytteverdi nr man bruker farge negative filmer, mens det passer perfekt med dias eller svart-hvitt.
I tillegg til det som er sagt, tilbyr OM-4 to kontroller som lar deg ke eksponeringen med 2 blendertrinn eller redusere den med 2 blendertrinn og et tredjedel: svrt nyttig nr motivet som eksponeringen er mlt p, avviker mye fra de klassiske tonene av mellomgrtt. I tillegg til disse direkte knappene kan eksponeringen varieres ved justere ringen som ogs styrer innstillingen av filmens flsomhet.
Som et alternativ til dette sofistikerte og p noen mter uovertrufne spot-eksponeringssystemet, tilbyr OM-4 en mer vanlig automatisert driftsmodus med sentrert gjennomsnittslesing, for en raskere og mer tradisjonell bruk av kameraet.
OM-4 har ganske kompakte dimensjoner, som er typisk for Olympus-serien, og nr du holder den i hnden, fr du en behagelig flelse av robusthet og soliditet. Skeren er ganske lys og har diopterjustering. Fokuseringen er ganske enkel selv for dem som bruker briller, og ogs LED-systemet og diverse indikatorer er ekstremt klare, lesbare og godt laget. Generelt er alle knappene p OM-4 plassert p en meget praktisk og rasjonell mte.
Lukkerens tidspunkter skal respekteres absolutt: fra 240 sekunder til 1/2000, mekanisk tid p 1/60, B-posisjon. Den eneste begrensningen er blitsynkroniseringen begrenset til 1/60, som ikke akkurat er en rekordtid sammenlignet med konkurrentene fra den tiden. Det br nevnes at i 1986 lanserte Olympus
begrenset til 1/60, ikke akkurat en tid for rekord ogs i forhold til konkurrentene fra den tiden. Det er verdt merke seg at i 1986 presenterte Olympus OM-4Ti, en OM-4 med noen sm forbedringer her og der, inkludert klarlyset for blitsen i skeren og synkronblits opp til 1/2000 med Olympus F280 blitsen. OM-4Ti er for tiden i produksjon.
OM-4 er utstyrt med selvutlser (som hever speilet nr den er aktiv), varmkontakt for TTL-blitser og en for tilkobling av eksterne blitser, muligheten for montere motorer og winder. Det er verdt merke seg at OM-4 er tropiskisert: det er ikke avgjrende, men det er ikke akkurat til irritasjon.
Med omtrent tjue r p baken, fortsetter OM-4 vre et fantastisk speilreflekskamera. Den har noen begrensninger (den tidligere nevnte synkronblitsen, og den tillater ikke flere eksponeringer), og den er selvflgelig ikke billig, men det er et utmerket kamera, solid og godt bygget: etter mange r rapporteres det ikke om spesielle problemer av noe slag. En OM-4 i dag gir ikke bare muligheten til betre inn i den vakre verden av Zuiko-optikk, men ogs til eksperimentere med det spesielle eksponeringssystemet den er utstyrt med, en ekte nytelse for de som vet hvordan man intelligent kan hndtere eksponeringsmekanismene.
Det er den etablerte profesjonelle eller for nybegynneren som nsker starte bra.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 400078028 |
---|---|
Sist endret | 28.3.2025 kl. 16:33 |