Bildegalleri
(1/1)
Frans Francken II (Anversa, 1581 -1642), Seguace di, Follower of - Banchetto di
Til salgs28 294 kr
Beskrivelse
Etterflger av Frans Francken II (Antwerpen, 1581 -1642)
Balthasar's Feast
Olje p lerret, cm 67 x 89
Med ramme, cm 77 x 99
Med gjenoppbyggingen av det giganteske Babelstrnet overgtte den babylonske herskeren Nebukadnesar II den menneskelige stoltheten som p den tiden ble ansett som akseptabel. Da hans snn Baltasar tok opp den tvilsomme moraliteten, lot ikke den guddommelige straffen vente p seg. Etter ha organisert en storsltt fest etter ha etterfulgt sin far (Dan. 5, 1-5, 25-8), bestemte Baltasar seg for vise frem alle de hellige karene plyndret av Nebukadnesar i templet i Jerusalem i et anfall av forfengelighet. Siden bruken deres ved et vanlig bord var et hellig brudd, stoppet et plutselig torden de tilstedevrende, og en hnd som stakk ut fra en sky, dannet skriften med hebraiske tegn "mene mene tekel u-parsin". Baltasar befalte at vismennene i riket straks skulle konsulteres, men i mte med deres uvitenhet, p forslag fra moren, tilkalte han den eksilerte Daniel, som da fortsatt var en gutt. Som mistenkt tolket Daniel meldingen korrekt og foreslo til kongen, hvis dager allerede var blitt vurdert og veid av det guddommelige, at hans herredmme ville vre nrt slutten og en deling. Den samme natten dde Baltasar, og kort tid etter ble Babylon erobret av Darius, konge av mederne og perserne.
Maleriet, med strlende luminescens, er inspirert av en prototype av Frans Francken I (1542-1616) gjengitt av hans tilhengere og verksted med forskjellige variasjoner, et lykkelig utgangspunkt for organiseringen av en interirscene blendet av et subtilt lys av stearinlys. Graveringen av Franken-prototypen, utfrt av Jan Harmensz Muller (1571-1628), knyttet til tradisjonen med flamske trykkerier, skyldtes delvis innflytelsen p kunstneren av Hendrick Goltzius, hvis verksted gravren arbeidet. Det aktuelle verket kan imidlertid spores tilbake til en tilhenger av Frans Francken II. I ntiden, yeblikket fr, der Balthasar, som sitter ved bordet, lfter hodet og ser de illevarslende skriftene, ser ut til vre avbildet. Figuren av Daniel med lampen mangler i denne konstruksjonen, erstattet av en abbor for en papegye. Bankettscenen er beskrevet med presisjon og overflod av detaljer, det er en fascinerende gemyttlig scene, opplyst av noen f lyskilder som fremhever de dyrebare klrne til gjestene og mottakerne. Frans Francken II forskte flere ganger lage bankettscener, noe eksemplene fra Statens Museum for Kunst National Gallery of Denmark i Kbenhavn og Louvre-museet viser. Videre br det huskes at skildringen av banketter ble spesielt verdsatt i Flandern. Frans Francken II samarbeidet selv med Pieter Paul Brueghel den eldste i opprettelsen av en bondebryllupsbankett der skildringen av hverdagslivet er svrt naturalistisk. Det sies at Brueghel til og med kledde seg som bnder for best representere disse scenene.
Frans Francken den yngre er det mest kjente medlemmet av en stor kunstnerfamilie som virket i Antwerpen fra slutten av 1500-tallet til slutten av 1600-tallet. Fdt i 1581, studerte han nesten helt sikkert med sin far, Frans Francken den eldre (ca. 1542-1616), fr han ble mester i Sankt Lukas-gildet i Antwerpen i 1605. I 1615/1616 var han dekan der. I 1627 ble han medlem av militskompaniet i Antwerpen, De Oude Handboog.
Francken var en ekstremt produktiv og fantasifull kunstner som spesialiserte seg p sm religise og mytologiske scener, uttrykt p en uttrykksfull mte. Han malte ogs store altere for katolske kirker. Hans fremstillinger av samleres kabinett introduserte en maleristil som pvirket mange kunstnere, inkludert Jan Brueghel den eldre og David Teniers den yngre. Francken drev et stort og produktivt verksted, hvor han ble assistert av mange elever, inkludert hans snner Frans III (1607-1667), Hieronymus III (1611-etter 1661) og Ambrosius III (ca. 1614-1662). I hans studio var ogs hans brdre Thomas (1574-ca. 1626), Hieronymus den yngre (1578-1623) og Ambrosius den yngre (ca. 1590-1632) aktive. Francken malte mange verk for kunsthandleren Christian van Immerzeel, som solgte dem til spanske samlere.
Francken samarbeidet ofte med andre kunstnere. For eksempel malte han figurer i landskapene til Abraham Govaerts (1589-1626) og Joos de Momper II (1564-1635) og i arkitektoniske scener av Bartholomeus van Bassen (ca. 1560-1652) og Peeter Neeffs den eldre. Han samarbeidet ogs med blomstermalere, inkludert Jan Brueghel den eldre, Jan Brueghel den yngre (1601-1678) og Andries Danielsz (aktiv ca. 1600-1625).
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosessen kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, og s snart vi har dokumentet vil maleriet bli sendt.
Balthasar's Feast
Olje p lerret, cm 67 x 89
Med ramme, cm 77 x 99
Med gjenoppbyggingen av det giganteske Babelstrnet overgtte den babylonske herskeren Nebukadnesar II den menneskelige stoltheten som p den tiden ble ansett som akseptabel. Da hans snn Baltasar tok opp den tvilsomme moraliteten, lot ikke den guddommelige straffen vente p seg. Etter ha organisert en storsltt fest etter ha etterfulgt sin far (Dan. 5, 1-5, 25-8), bestemte Baltasar seg for vise frem alle de hellige karene plyndret av Nebukadnesar i templet i Jerusalem i et anfall av forfengelighet. Siden bruken deres ved et vanlig bord var et hellig brudd, stoppet et plutselig torden de tilstedevrende, og en hnd som stakk ut fra en sky, dannet skriften med hebraiske tegn "mene mene tekel u-parsin". Baltasar befalte at vismennene i riket straks skulle konsulteres, men i mte med deres uvitenhet, p forslag fra moren, tilkalte han den eksilerte Daniel, som da fortsatt var en gutt. Som mistenkt tolket Daniel meldingen korrekt og foreslo til kongen, hvis dager allerede var blitt vurdert og veid av det guddommelige, at hans herredmme ville vre nrt slutten og en deling. Den samme natten dde Baltasar, og kort tid etter ble Babylon erobret av Darius, konge av mederne og perserne.
Maleriet, med strlende luminescens, er inspirert av en prototype av Frans Francken I (1542-1616) gjengitt av hans tilhengere og verksted med forskjellige variasjoner, et lykkelig utgangspunkt for organiseringen av en interirscene blendet av et subtilt lys av stearinlys. Graveringen av Franken-prototypen, utfrt av Jan Harmensz Muller (1571-1628), knyttet til tradisjonen med flamske trykkerier, skyldtes delvis innflytelsen p kunstneren av Hendrick Goltzius, hvis verksted gravren arbeidet. Det aktuelle verket kan imidlertid spores tilbake til en tilhenger av Frans Francken II. I ntiden, yeblikket fr, der Balthasar, som sitter ved bordet, lfter hodet og ser de illevarslende skriftene, ser ut til vre avbildet. Figuren av Daniel med lampen mangler i denne konstruksjonen, erstattet av en abbor for en papegye. Bankettscenen er beskrevet med presisjon og overflod av detaljer, det er en fascinerende gemyttlig scene, opplyst av noen f lyskilder som fremhever de dyrebare klrne til gjestene og mottakerne. Frans Francken II forskte flere ganger lage bankettscener, noe eksemplene fra Statens Museum for Kunst National Gallery of Denmark i Kbenhavn og Louvre-museet viser. Videre br det huskes at skildringen av banketter ble spesielt verdsatt i Flandern. Frans Francken II samarbeidet selv med Pieter Paul Brueghel den eldste i opprettelsen av en bondebryllupsbankett der skildringen av hverdagslivet er svrt naturalistisk. Det sies at Brueghel til og med kledde seg som bnder for best representere disse scenene.
Frans Francken den yngre er det mest kjente medlemmet av en stor kunstnerfamilie som virket i Antwerpen fra slutten av 1500-tallet til slutten av 1600-tallet. Fdt i 1581, studerte han nesten helt sikkert med sin far, Frans Francken den eldre (ca. 1542-1616), fr han ble mester i Sankt Lukas-gildet i Antwerpen i 1605. I 1615/1616 var han dekan der. I 1627 ble han medlem av militskompaniet i Antwerpen, De Oude Handboog.
Francken var en ekstremt produktiv og fantasifull kunstner som spesialiserte seg p sm religise og mytologiske scener, uttrykt p en uttrykksfull mte. Han malte ogs store altere for katolske kirker. Hans fremstillinger av samleres kabinett introduserte en maleristil som pvirket mange kunstnere, inkludert Jan Brueghel den eldre og David Teniers den yngre. Francken drev et stort og produktivt verksted, hvor han ble assistert av mange elever, inkludert hans snner Frans III (1607-1667), Hieronymus III (1611-etter 1661) og Ambrosius III (ca. 1614-1662). I hans studio var ogs hans brdre Thomas (1574-ca. 1626), Hieronymus den yngre (1578-1623) og Ambrosius den yngre (ca. 1590-1632) aktive. Francken malte mange verk for kunsthandleren Christian van Immerzeel, som solgte dem til spanske samlere.
Francken samarbeidet ofte med andre kunstnere. For eksempel malte han figurer i landskapene til Abraham Govaerts (1589-1626) og Joos de Momper II (1564-1635) og i arkitektoniske scener av Bartholomeus van Bassen (ca. 1560-1652) og Peeter Neeffs den eldre. Han samarbeidet ogs med blomstermalere, inkludert Jan Brueghel den eldre, Jan Brueghel den yngre (1601-1678) og Andries Danielsz (aktiv ca. 1600-1625).
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosessen kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, og s snart vi har dokumentet vil maleriet bli sendt.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 400105240 |
---|---|
Sist endret | 28.3.2025 kl. 20:50 |