Bildegalleri
(1/1)
Jacques Callot (prima metà XVIII), Follower of - Salita al Calvario
Til salgs31 689 kr
Beskrivelse
Oppflger av Jacques Callot, frste halvdel av 1700-tallet
Ferd mot Golgata
Olje p eikepanel, cm 33 x 48
Med cornice, cm 54 x 67
Legenden forteller om en ung mann med en edel nd, Jacques Callot, som, drevet av en uimotstelig lidenskap for billedkunst, foraktet komforten av et velstende hjem for jage drmmen om Roma, musernes vugge. To ganger, ved utfordre farens autoritet, forlot han sitt hjem for dra til hertugdmmet Lorraine, hvor forventningen om et liv mer i samsvar med hans kunstneriske idealer lokket han.
Callots karriere er delt inn i en italiensk periode (ca. 1609-21) og en lorenesisk periode (Frankrike) (fra 1621 fram til hans dd). I 1608 er han i Roma, under den erfarne gravren Philippe Thomassins veiledning; her begynte den unge Callot perfeksjonere sin teknikk, ivrig etter gjenprodusere storartede verker, nye bevart i de hellige hjemmene i Den evige stad. Med en nesten kartusiansk skarphet dykker han ned i studiet av de flamske mestere og de raffinerte mannerister, og tar til seg deres stil og dyktighet. Hans kunstneriske karriere opplevde en uventet glans i 1612, da han ble mottatt med entusiasme ved det sofistikerte hoffet til Medici i Firenze. I det miljet av utskt eleganse finner Callots talent fruktbar grunn. Med en skarp penn og en uovertruffen skarpsinn, gir han liv til et verk rikt p nyanser, som skildrer hverdagslivsscener med en overraskende troverdighet: strlende fester, overddige feiringer, fremstillinger av commedia dell'arte, groteske figurer og tiggere, innbilte hoffmenn og hunchbacks med forvrengte ansikt.
Etter hertug Cosimo II's dd i 1621, vendte Callot tilbake til Nancy, hvor han, i tjeneste for det lorenesiske hoffet, fortsatte male og gravere, og ga form til fantasifulle visjoner og scener fra hverdagen. Dessverre er det meste av hans maleriske arbeider gtt tapt, og etterlatt oss bare et ekko av hans ekstraordinre evner.
I Nancy dykker kunstneren dypere inn i sin kunstneriske forskning, og tar opp mer krevende og modne temaer. Ved siden av fremstillinger av det verdslige livet, viet hun seg til religise temaer, komposisjoner som portretterte krigens grusomheter og landskap av gripende skjnnhet.
I 1633, dypt rystet av krigshendelsene som rystet Europa og invasjonen av Lorraine av kardinal Richelieu, laget Callot en serie utskjringer som sterkt fordmte krigens grusomheter, kalt Les Grandes Misres de la guerre, bestende av 18 trykk publisert i 1633. Verkene hans, fylt med en r og smertefull realisme, forutsier nesten to rhundrer de bermte "Krigens katastrofer" av Goya, og avslrer en flsomhet og en evne til psykologisk analyse som plasserer ham blant de strste kunstnerne i sin tid.
Callot hadde klart utvikle en naturalistisk stil samtidig som han bevarte kunstferdigheten til anledningen, organiserte en komposisjon som om det var en scene og reduserte figurene til en svrt liten skala, hver indikert med det minste antallet mulige strk. Dette krevde en veldig fin etsingsteknikk. Hans vidtgende observasjon, hans livlige figurstil og hans evne til samle en stor mengde som beveger seg sikret at hans stikk hadde en langvarig populr innflytelse over hele Europa.
Det praktfulle maleriet som presenteres her, er den mest trogende versjonen av utskjringen laget av Jacques Callot av samme tema. Hvert element er trofast gjengitt med ferdighet og dyktighet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosessen kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, og s snart vi har dokumentet vil maleriet bli sendt.
Ferd mot Golgata
Olje p eikepanel, cm 33 x 48
Med cornice, cm 54 x 67
Legenden forteller om en ung mann med en edel nd, Jacques Callot, som, drevet av en uimotstelig lidenskap for billedkunst, foraktet komforten av et velstende hjem for jage drmmen om Roma, musernes vugge. To ganger, ved utfordre farens autoritet, forlot han sitt hjem for dra til hertugdmmet Lorraine, hvor forventningen om et liv mer i samsvar med hans kunstneriske idealer lokket han.
Callots karriere er delt inn i en italiensk periode (ca. 1609-21) og en lorenesisk periode (Frankrike) (fra 1621 fram til hans dd). I 1608 er han i Roma, under den erfarne gravren Philippe Thomassins veiledning; her begynte den unge Callot perfeksjonere sin teknikk, ivrig etter gjenprodusere storartede verker, nye bevart i de hellige hjemmene i Den evige stad. Med en nesten kartusiansk skarphet dykker han ned i studiet av de flamske mestere og de raffinerte mannerister, og tar til seg deres stil og dyktighet. Hans kunstneriske karriere opplevde en uventet glans i 1612, da han ble mottatt med entusiasme ved det sofistikerte hoffet til Medici i Firenze. I det miljet av utskt eleganse finner Callots talent fruktbar grunn. Med en skarp penn og en uovertruffen skarpsinn, gir han liv til et verk rikt p nyanser, som skildrer hverdagslivsscener med en overraskende troverdighet: strlende fester, overddige feiringer, fremstillinger av commedia dell'arte, groteske figurer og tiggere, innbilte hoffmenn og hunchbacks med forvrengte ansikt.
Etter hertug Cosimo II's dd i 1621, vendte Callot tilbake til Nancy, hvor han, i tjeneste for det lorenesiske hoffet, fortsatte male og gravere, og ga form til fantasifulle visjoner og scener fra hverdagen. Dessverre er det meste av hans maleriske arbeider gtt tapt, og etterlatt oss bare et ekko av hans ekstraordinre evner.
I Nancy dykker kunstneren dypere inn i sin kunstneriske forskning, og tar opp mer krevende og modne temaer. Ved siden av fremstillinger av det verdslige livet, viet hun seg til religise temaer, komposisjoner som portretterte krigens grusomheter og landskap av gripende skjnnhet.
I 1633, dypt rystet av krigshendelsene som rystet Europa og invasjonen av Lorraine av kardinal Richelieu, laget Callot en serie utskjringer som sterkt fordmte krigens grusomheter, kalt Les Grandes Misres de la guerre, bestende av 18 trykk publisert i 1633. Verkene hans, fylt med en r og smertefull realisme, forutsier nesten to rhundrer de bermte "Krigens katastrofer" av Goya, og avslrer en flsomhet og en evne til psykologisk analyse som plasserer ham blant de strste kunstnerne i sin tid.
Callot hadde klart utvikle en naturalistisk stil samtidig som han bevarte kunstferdigheten til anledningen, organiserte en komposisjon som om det var en scene og reduserte figurene til en svrt liten skala, hver indikert med det minste antallet mulige strk. Dette krevde en veldig fin etsingsteknikk. Hans vidtgende observasjon, hans livlige figurstil og hans evne til samle en stor mengde som beveger seg sikret at hans stikk hadde en langvarig populr innflytelse over hele Europa.
Det praktfulle maleriet som presenteres her, er den mest trogende versjonen av utskjringen laget av Jacques Callot av samme tema. Hvert element er trofast gjengitt med ferdighet og dyktighet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosessen kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, og s snart vi har dokumentet vil maleriet bli sendt.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
FINN-kode | 400107040 |
---|---|
Sist endret | 28.3.2025 kl. 21:07 |