Bildegalleri
(1/23)
15` Bob` Special kano i tre.
Til salgs39 500 kr
Beskrivelse
En uforglemmelig kano opplevelse i et kunstverk av en kano. Den kjente Bob`s Special, bygget etter woodstrip metoden.
Tenk at du sitter i Bob`s special kanoen en vakker morgen på et vann eller i en elv. Du sitter behagelig i kanoens komfortable seter og opplever at kanoen er veldig stabil.
Den glir stille bortover vannet og du puster inn frisk luft og nyter stillheten . Nistekurven er pakket og du speider etter fint sted å ta en pause før dere padler videre for nye opplevelser.
Er du overbevist?
Kanobutikken.no har inngått et samarbeid med kanobygger Svein Løvaas fra Bergen som bygger woodstrip kanoer etter tegninger fra Ted Moores. Det kjente selskapet i Canada, Bear Moutain Boats.
15’ BOB’S SPECIAL
Design: Bear Mountain Boats Canada
Hoved spesifikasjoner:
• Length 15'
• Maximum beam 36"
• Beam waterline 33"
• Beam gunnel 34"
• Bow height 19.5"
• Centre Depth 13"
• Draft 4"
• Displacement 345 lbs.
• Wetted surface 25.9 sq.ft.
• Weight to immerse 122 lb/in
• Prismatic coefficient .543
• Weight estimated 45 to 50 lb. Real weight ?????.
• Keel-less
© The Bear Mountain Boat Shop 1994
Lines taken by Ted Moores 7/1993
Modified and Drawn by Steve Killing 1994
Kanoen er 15 fot, som er 4,472 meter og vekten er ca 27 kilo.
Mer tekniske data om byggenr. 2 som er klar for levering:
SKROG:
Skroget er bygget opp av Skandinavisk furu. Skrog er bygget opp av 6mm * 21mm lister som er frest konkav/konveks for fine sammenføyninger over spant (buer.)
Skroget er så belagt med fiberglass duk av kvalitet 6oz på begge sider limt inn med 3 lag West system Epoxy resin 105 og herder 206 ytterskrog og 2 lag innerskrog. Det er brukt 5 – 6 kg epoxy for å dekke/mate opp duk i skrog.
LAKKING:
Lakk som er brukt er av typen: 2 komponent Epifanes klar/blank PU lakk.
Skroget er lakket med 5 lag på ytterskrog og 4 lag inne. Alle lister, seter og dekk er lakket med 4 lag av samme lakk. Alle åpne flater som hull til bolter er også lakket slik at alt materiell i båten er i praksis forseglet mot vanninntrenging.
KJØL:
Kanoen er bygget uten kjøl men med en markerings list i Western red cedar i skrogets senter. I følge skrogkonstruktør trenger ikke en slik kano kjøl. En av hovedhensiktene med en kjøl er beskyttelse mot skraping i bunn. Dette må veies opp mot økt vekt. Bear Mountain sier videre at en kjøl ikke har noen effekt på side og retningsstabilitet.
Men det er fullt mulig og ettermontere en kjøl . Gjøres dette bør konstruktørs monteringsbeskrivelser følges.
BAUG:
Disse båtene har to lag i baugene. Indre bauger er laget av russisk lerk (3 stk lister på 6*23mm som er dampbøyd og limt etter form) De ytre baugene er laget av norsk eik med samme teknikk. Innerbaug er formslipt å fungere som forankring av skrog. Ytter baug blir limt/skrudd på og slipt i form.
All liming av bauger, seter, relinger er gjort med West system Epoxy resin 105 og herder 206 blandet ut med West system microfiber for rett konsistens for aktuelt formål. Dette er samme epoxy system som er brukt til å dekke skrog innvendig/utvendig.
RELINGER:
Indre og ytre relinger (outwale and inwale) er laget av norsk ask. Dette er et sterkt materiale anbefalt brukt til dette formålet. Relinger kan designes på mange måter, og for denne båten er det valgt en hel forholdsvis kraftig ytre og indre reling. Både indre/ytre reling har samme basisdimensjon og i indre er det også frest inn åpninger. (Scruppered inwals.) Dette for å ta ned vekt, slippe ut vann enklere ved snuing, og ha muligheter til å feste bla, bagasje.
Indre/ytre reling er skrudd/limt på. Alle skruer i hele båten er rustfrie syrefaste kvalitet og lim er av typen West system epoxy.
SETER:
Alt materiell i setene er av Brasiliansk kissebær. Tverrgående bærende bjelker er laminert og dampbøyd og sete lister er limt/stiftet på.
Et viktig element her er plass under setene til beina for stabilitet og støtte til bruker. Seter henger i indre reling med 4 stk 6mm rustfrie syrefaste skruer hver som er senket, plugget og limt. Setene kan demonteres.
THWARTS:
Denne stiveren/bjelken i tyngdepunktet er laget av et stykke norsk eik etter egen design. Hensikten med denne bjelken er tredelt: Stive av båten, bærebjelke for båten samt et ekstra sete. Denne bjelken kan også demonteres.
Kanoens egenskaper
Denne kanomodell er stabil og godt egnet som turkano.
Videre sier Ted Moores følgende om denne modellen:
"The Chestnut 50-lb. Special has been designed to meet a certain demand for an extremely light weight canoe of good carrying capacity and has proved very popular. Owing to its width and flat bottom it is very steady and the ends are low, making it easy to portage through the brush." ...from the 1950 Chestnut Canoe Co. catalogue.
Forty years later it is one of their better known models, favored by fishermen and solo trippers. The moderate rocker and soft bilges make this a great canoe for traditional style solo paddling.
In order to adapt to strip planking, some modifications to the original lines have been made. A shoe keel was recommended on the original canoe because of the light weight ribs and planking. Since they are not saying it is for directional stability, we can assume that the keel is optional.
For ytterlige detaljer se: bearmountainboats.com
Om kanobygger Svein Løvaas:
Kanobygging etter woodstrip -metoden.
Jeg fattet interesse for et kanoprosjekt for noen år siden og kjøpte tegninger og nødvendig litteratur fra Canada. Etter studier av flere leverandører falt mitt valg på en båt fra Bear Mountain Boats i Ontario i Canada. Dette er et selskap som, etter det jeg har sett, er sentralt i produksjonen av denne type båter på det nordamerikanske kontinent. Nettadressen er bearmountainboats.com
Jeg har bakgrunn som maskinist og har jobbet de siste 34 årene hos en offshore boerentreprenør i både off/onshore stillinger. I et dynamisk operativt miljø som Maintenance Manager (de siste årene), hadde jeg behov for å bruke fritiden til noe annet enn bare jobb. Derfor indianske inspirerte kanoer som er en stor kontrast til offshore rør, ventiler og mekaniske problemstillinger. Denne interessen tok av etter å ha sett flere slike båter på våre mange road trips i det nordvestlige USA inkludert et par turer innom Canada.
Jeg er nå delvis pensjonist og kan bruke mer av min tid på denne hobbyen.
Bear Moutain Boats ble grunnlagt av Ted Moores og Joan Barret for 40 år siden. Ted har, i tillegg til å drive design og bygging av båter, skrevet flere bøker om bygging etter woodstrip metoden og utviklet flere kano-, kajakk- og small boats typer. Slik jeg forstår konseptet deres, skisserer Ted ut fra gamle tegninger og båttyper. Basert på dette underlaget designer Steve Killing hos Steve Killing Yacht båtene ferdig samt dokumenterer de maritime egenskaper. Her har vi altså en god kombinasjon- av å være tro mot tradisjoner samt ivareta nødvendige tekniske kvalitetskrav. Nettadresse: stevekilling.com
Dette var det som overbeviste meg om at her fikk jeg kvalitet samt den hjelp jeg trengte.
Bear Mountain Boats driver også en utstrakt kursaktivitet, og undertegnede har bestilt en ukeskurs i mai 2015.
Starter man et slikt byggeprosjekt, er egnet materiell nøkkelen til suksess. Her kan man selv velge hvor høyt man vil legge kvalitetslisten. Jeg ville prøve å oppnå så høy kvalitet både på form og utførelse som mulig. Etter nå å ha bygget fire kanoer, har jeg funnet fram til min standard på materiell. Dette er i korte trekk følgende:
• Woodstrips produsert lokalt i skandinavisk furu. Det går med ca. 80 lister på 5000 * 6 * 20 mm med konkav/konveks høvling på sidene. Det er noen få i Norge som kan levere slike lister. Mitt valg etter prøv- og feil-metoden har nå falt ned på en lokal leverandør som har sammenfallende syn på kvalitet som jeg. Så nå har jeg et utmerket forhold til Børsheim Snekkerverksted som leverer det jeg vil ha til avtalt tid. Jeg har også bygget en kano med western red cedar som jeg importerer fra Canada. Dette ble litt for dyrt, men det er et godt valg om man vil ha en båt som er svært lett. (Bear Moutain boats selger alt det man trenger i sin nettbutikk, og kvaliteten er upåklagelig.)
• All epoxy fra West System. Disse produktene fås i alle større lokate båtforretninger.
• Epoxyduk importerer jeg fra Bear Moutain boats da det er vanskelig å få tak i bred nok duk i Europa.
• Materiell til seter, dekk og andre små detaljer har jeg på eget lager (etter mange års samling.) Har jeg ikke, handler jeg hos Børsheim.
Så når godt materiell er fremskaffet, er det opp til en selv å få på plass ønsket finish.
Selve byggeprosessen har jeg fra boken Canoecraft av Ted Moores. Denne gir en svært detaljert beskrivelse av en byggeprosess med gode tekster og illustrasjoner. Dette er nok noe i nærheten av en bibel for small boats byggere da det i nesten alle nettsider man finner blir referert til Ted Moores og hans måte å utføre et slikt håndverk på. Boken kan kjøpes i Bear Moutain sin nettbutikk.
Som produksjonslokale har jeg okkupert halvparten av min egen dobbelgarasje. Dette holder akkurat når det gjelder en 15 fots båt. Men det som er like viktig som plass, er kontroll med temperatur og fuktighet. Begge deler er like viktig. Man må ha tørt materiell og rett temperatur når epoxy og lakker håndteres. Denne utfordringen har jeg løst ved å installere en varmepumpe!
Prosessen med å lage en båt (kano, kajakk eller en small boat ) etter woodstrips metoden, er ideell som et hobbyprosjekt med mange korte og aktive jobbfaser. Grunnen er mye liming og venting mellom hvert steg i prosessen. Så å bygge en slik båt tar sin tid.
Ted Moores sier at en normal tid er 250 TIMER for en kano. Men denne tiden må fordeles over 2-3 måneder. Min erfaring er at dette tallet stemmer bra. Å pusse opp et skrog til ønsket finish kan selvfølgelig variere mye alt etter hvor man legger kvalitetsnivået sitt. Det samme gjelder for de andre delene som dekk, gunwalls (reling) og seter. En kano som det ikke er brukt så mye pussetid på, vil selvfølgelig være like god som en annen. Bare ikke så fin.
Et annet viktig poeng er at man kan klare 90% av jobben uten hjelp. Den eneste prosessen man må ha hjelp til er å legge glassfiberduk ut- og innvendig. Dette er også den eneste prosessen der det går med en hel arbeidsdag.
Så et slikt prosjekt er et godt valg for en eller flere som vil utnytte kveldene til noe konstruktivt. Noe kunnskap trengs. Men det viktigste er selve innstillingen til å få det til!
Prisen på kanoen er kun kr 39.500,- inkludert mva. Med 300 arbeidstimer for et ferdig produkt og over kr. 10.000,- i materialkostnader, arbeidstegninger etc. er ikke inntekten for salg av dette "smykke" av en kano hovedmålet med byggingen. Vi i kanobutikken.no syntes det skal være mulig i Norge å få kjøpe et slikt produkt til en fornuftig pris. Det er hovedgrunnen for at vi formidler kanoer for kanobygger Svein Løvaas.
Ytterligere informasjon, ring 915 39124 når du ønsker en samtale om produktet.
Tenk at du sitter i Bob`s special kanoen en vakker morgen på et vann eller i en elv. Du sitter behagelig i kanoens komfortable seter og opplever at kanoen er veldig stabil.
Den glir stille bortover vannet og du puster inn frisk luft og nyter stillheten . Nistekurven er pakket og du speider etter fint sted å ta en pause før dere padler videre for nye opplevelser.
Er du overbevist?
Kanobutikken.no har inngått et samarbeid med kanobygger Svein Løvaas fra Bergen som bygger woodstrip kanoer etter tegninger fra Ted Moores. Det kjente selskapet i Canada, Bear Moutain Boats.
15’ BOB’S SPECIAL
Design: Bear Mountain Boats Canada
Hoved spesifikasjoner:
• Length 15'
• Maximum beam 36"
• Beam waterline 33"
• Beam gunnel 34"
• Bow height 19.5"
• Centre Depth 13"
• Draft 4"
• Displacement 345 lbs.
• Wetted surface 25.9 sq.ft.
• Weight to immerse 122 lb/in
• Prismatic coefficient .543
• Weight estimated 45 to 50 lb. Real weight ?????.
• Keel-less
© The Bear Mountain Boat Shop 1994
Lines taken by Ted Moores 7/1993
Modified and Drawn by Steve Killing 1994
Kanoen er 15 fot, som er 4,472 meter og vekten er ca 27 kilo.
Mer tekniske data om byggenr. 2 som er klar for levering:
SKROG:
Skroget er bygget opp av Skandinavisk furu. Skrog er bygget opp av 6mm * 21mm lister som er frest konkav/konveks for fine sammenføyninger over spant (buer.)
Skroget er så belagt med fiberglass duk av kvalitet 6oz på begge sider limt inn med 3 lag West system Epoxy resin 105 og herder 206 ytterskrog og 2 lag innerskrog. Det er brukt 5 – 6 kg epoxy for å dekke/mate opp duk i skrog.
LAKKING:
Lakk som er brukt er av typen: 2 komponent Epifanes klar/blank PU lakk.
Skroget er lakket med 5 lag på ytterskrog og 4 lag inne. Alle lister, seter og dekk er lakket med 4 lag av samme lakk. Alle åpne flater som hull til bolter er også lakket slik at alt materiell i båten er i praksis forseglet mot vanninntrenging.
KJØL:
Kanoen er bygget uten kjøl men med en markerings list i Western red cedar i skrogets senter. I følge skrogkonstruktør trenger ikke en slik kano kjøl. En av hovedhensiktene med en kjøl er beskyttelse mot skraping i bunn. Dette må veies opp mot økt vekt. Bear Mountain sier videre at en kjøl ikke har noen effekt på side og retningsstabilitet.
Men det er fullt mulig og ettermontere en kjøl . Gjøres dette bør konstruktørs monteringsbeskrivelser følges.
BAUG:
Disse båtene har to lag i baugene. Indre bauger er laget av russisk lerk (3 stk lister på 6*23mm som er dampbøyd og limt etter form) De ytre baugene er laget av norsk eik med samme teknikk. Innerbaug er formslipt å fungere som forankring av skrog. Ytter baug blir limt/skrudd på og slipt i form.
All liming av bauger, seter, relinger er gjort med West system Epoxy resin 105 og herder 206 blandet ut med West system microfiber for rett konsistens for aktuelt formål. Dette er samme epoxy system som er brukt til å dekke skrog innvendig/utvendig.
RELINGER:
Indre og ytre relinger (outwale and inwale) er laget av norsk ask. Dette er et sterkt materiale anbefalt brukt til dette formålet. Relinger kan designes på mange måter, og for denne båten er det valgt en hel forholdsvis kraftig ytre og indre reling. Både indre/ytre reling har samme basisdimensjon og i indre er det også frest inn åpninger. (Scruppered inwals.) Dette for å ta ned vekt, slippe ut vann enklere ved snuing, og ha muligheter til å feste bla, bagasje.
Indre/ytre reling er skrudd/limt på. Alle skruer i hele båten er rustfrie syrefaste kvalitet og lim er av typen West system epoxy.
SETER:
Alt materiell i setene er av Brasiliansk kissebær. Tverrgående bærende bjelker er laminert og dampbøyd og sete lister er limt/stiftet på.
Et viktig element her er plass under setene til beina for stabilitet og støtte til bruker. Seter henger i indre reling med 4 stk 6mm rustfrie syrefaste skruer hver som er senket, plugget og limt. Setene kan demonteres.
THWARTS:
Denne stiveren/bjelken i tyngdepunktet er laget av et stykke norsk eik etter egen design. Hensikten med denne bjelken er tredelt: Stive av båten, bærebjelke for båten samt et ekstra sete. Denne bjelken kan også demonteres.
Kanoens egenskaper
Denne kanomodell er stabil og godt egnet som turkano.
Videre sier Ted Moores følgende om denne modellen:
"The Chestnut 50-lb. Special has been designed to meet a certain demand for an extremely light weight canoe of good carrying capacity and has proved very popular. Owing to its width and flat bottom it is very steady and the ends are low, making it easy to portage through the brush." ...from the 1950 Chestnut Canoe Co. catalogue.
Forty years later it is one of their better known models, favored by fishermen and solo trippers. The moderate rocker and soft bilges make this a great canoe for traditional style solo paddling.
In order to adapt to strip planking, some modifications to the original lines have been made. A shoe keel was recommended on the original canoe because of the light weight ribs and planking. Since they are not saying it is for directional stability, we can assume that the keel is optional.
For ytterlige detaljer se: bearmountainboats.com
Om kanobygger Svein Løvaas:
Kanobygging etter woodstrip -metoden.
Jeg fattet interesse for et kanoprosjekt for noen år siden og kjøpte tegninger og nødvendig litteratur fra Canada. Etter studier av flere leverandører falt mitt valg på en båt fra Bear Mountain Boats i Ontario i Canada. Dette er et selskap som, etter det jeg har sett, er sentralt i produksjonen av denne type båter på det nordamerikanske kontinent. Nettadressen er bearmountainboats.com
Jeg har bakgrunn som maskinist og har jobbet de siste 34 årene hos en offshore boerentreprenør i både off/onshore stillinger. I et dynamisk operativt miljø som Maintenance Manager (de siste årene), hadde jeg behov for å bruke fritiden til noe annet enn bare jobb. Derfor indianske inspirerte kanoer som er en stor kontrast til offshore rør, ventiler og mekaniske problemstillinger. Denne interessen tok av etter å ha sett flere slike båter på våre mange road trips i det nordvestlige USA inkludert et par turer innom Canada.
Jeg er nå delvis pensjonist og kan bruke mer av min tid på denne hobbyen.
Bear Moutain Boats ble grunnlagt av Ted Moores og Joan Barret for 40 år siden. Ted har, i tillegg til å drive design og bygging av båter, skrevet flere bøker om bygging etter woodstrip metoden og utviklet flere kano-, kajakk- og small boats typer. Slik jeg forstår konseptet deres, skisserer Ted ut fra gamle tegninger og båttyper. Basert på dette underlaget designer Steve Killing hos Steve Killing Yacht båtene ferdig samt dokumenterer de maritime egenskaper. Her har vi altså en god kombinasjon- av å være tro mot tradisjoner samt ivareta nødvendige tekniske kvalitetskrav. Nettadresse: stevekilling.com
Dette var det som overbeviste meg om at her fikk jeg kvalitet samt den hjelp jeg trengte.
Bear Mountain Boats driver også en utstrakt kursaktivitet, og undertegnede har bestilt en ukeskurs i mai 2015.
Starter man et slikt byggeprosjekt, er egnet materiell nøkkelen til suksess. Her kan man selv velge hvor høyt man vil legge kvalitetslisten. Jeg ville prøve å oppnå så høy kvalitet både på form og utførelse som mulig. Etter nå å ha bygget fire kanoer, har jeg funnet fram til min standard på materiell. Dette er i korte trekk følgende:
• Woodstrips produsert lokalt i skandinavisk furu. Det går med ca. 80 lister på 5000 * 6 * 20 mm med konkav/konveks høvling på sidene. Det er noen få i Norge som kan levere slike lister. Mitt valg etter prøv- og feil-metoden har nå falt ned på en lokal leverandør som har sammenfallende syn på kvalitet som jeg. Så nå har jeg et utmerket forhold til Børsheim Snekkerverksted som leverer det jeg vil ha til avtalt tid. Jeg har også bygget en kano med western red cedar som jeg importerer fra Canada. Dette ble litt for dyrt, men det er et godt valg om man vil ha en båt som er svært lett. (Bear Moutain boats selger alt det man trenger i sin nettbutikk, og kvaliteten er upåklagelig.)
• All epoxy fra West System. Disse produktene fås i alle større lokate båtforretninger.
• Epoxyduk importerer jeg fra Bear Moutain boats da det er vanskelig å få tak i bred nok duk i Europa.
• Materiell til seter, dekk og andre små detaljer har jeg på eget lager (etter mange års samling.) Har jeg ikke, handler jeg hos Børsheim.
Så når godt materiell er fremskaffet, er det opp til en selv å få på plass ønsket finish.
Selve byggeprosessen har jeg fra boken Canoecraft av Ted Moores. Denne gir en svært detaljert beskrivelse av en byggeprosess med gode tekster og illustrasjoner. Dette er nok noe i nærheten av en bibel for small boats byggere da det i nesten alle nettsider man finner blir referert til Ted Moores og hans måte å utføre et slikt håndverk på. Boken kan kjøpes i Bear Moutain sin nettbutikk.
Som produksjonslokale har jeg okkupert halvparten av min egen dobbelgarasje. Dette holder akkurat når det gjelder en 15 fots båt. Men det som er like viktig som plass, er kontroll med temperatur og fuktighet. Begge deler er like viktig. Man må ha tørt materiell og rett temperatur når epoxy og lakker håndteres. Denne utfordringen har jeg løst ved å installere en varmepumpe!
Prosessen med å lage en båt (kano, kajakk eller en small boat ) etter woodstrips metoden, er ideell som et hobbyprosjekt med mange korte og aktive jobbfaser. Grunnen er mye liming og venting mellom hvert steg i prosessen. Så å bygge en slik båt tar sin tid.
Ted Moores sier at en normal tid er 250 TIMER for en kano. Men denne tiden må fordeles over 2-3 måneder. Min erfaring er at dette tallet stemmer bra. Å pusse opp et skrog til ønsket finish kan selvfølgelig variere mye alt etter hvor man legger kvalitetsnivået sitt. Det samme gjelder for de andre delene som dekk, gunwalls (reling) og seter. En kano som det ikke er brukt så mye pussetid på, vil selvfølgelig være like god som en annen. Bare ikke så fin.
Et annet viktig poeng er at man kan klare 90% av jobben uten hjelp. Den eneste prosessen man må ha hjelp til er å legge glassfiberduk ut- og innvendig. Dette er også den eneste prosessen der det går med en hel arbeidsdag.
Så et slikt prosjekt er et godt valg for en eller flere som vil utnytte kveldene til noe konstruktivt. Noe kunnskap trengs. Men det viktigste er selve innstillingen til å få det til!
Prisen på kanoen er kun kr 39.500,- inkludert mva. Med 300 arbeidstimer for et ferdig produkt og over kr. 10.000,- i materialkostnader, arbeidstegninger etc. er ikke inntekten for salg av dette "smykke" av en kano hovedmålet med byggingen. Vi i kanobutikken.no syntes det skal være mulig i Norge å få kjøpe et slikt produkt til en fornuftig pris. Det er hovedgrunnen for at vi formidler kanoer for kanobygger Svein Løvaas.
Ytterligere informasjon, ring 915 39124 når du ønsker en samtale om produktet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Nøkkelinfo
- Tilstand
- Ny
Generell info
Åpningstider
Vi er tilgjengelig alle dager i uken, send oss en e-post til: siv@kanobutikken.no Vi svarer deg innen kort tid. Noen ganger trenger vi en telefonsamtale om dine ønsker. Vi sender da en forespørsel om vi kan ringer, tidspunkt etc.
Vårt telefonnummer er 915 39 124
Med vennlig hilsen
Siv Hetland
HETLY Fritid AS
Daglig leder
Vi er tilgjengelig alle dager i uken, send oss en e-post til: siv@kanobutikken.no Vi svarer deg innen kort tid. Noen ganger trenger vi en telefonsamtale om dine ønsker. Vi sender da en forespørsel om vi kan ringer, tidspunkt etc.
Vårt telefonnummer er 915 39 124
Med vennlig hilsen
Siv Hetland
HETLY Fritid AS
Daglig leder
Beliggenhet
Kanobutikken.no
FINN-kode | 52171931 |
---|---|
Sist endret | 13.1.2015, 18:58 |