Bildegalleri
Eser Afacan "the east"
Beskrivelse av varen
Flott innrammet litografi fra Eser Afacan, Nerdrum elev.
I sølv ramme. Signert og nummerert.
43 x 42cm
ESER AFACAN arbeider med maleri, kulltegninger og grafikk. Han tilhører Norges lille gruppe med såkalte klassiske eller realistiske malere, bedre kjent som Nerdrum-skolen, og han har vært elev av nettopp Odd Nerdrum. Afacan omtales som et av de mest spennende navn i moderne norsk kunsthistorie.
Eser er en av Finearts bestselgende kunstnere. Han er likevel et hottere navn i Paris, London og København enn i Norge, og maleriene hans selges for sekssifrede beløp. Hans bilder er vist på gallerier blant annet i USA, Japan, Frankrike og Tyrkia. Afacan er i dag bosatt i Canada etter å ha følt seg misforstått som kunstner i Norge. Han var også en fargeklatt i det norske kunstmiljøet. Han trykket Nerdrums kitsch til sitt bryst, og la ikke to fingre i mellom når det gjaldt å ytre sine meninger, enten i egen dagbok på sin hjemmeside eller i ulike medier. Janteloven seiret, er trolig hans mening. Det var ikke plass til en Afacan i norsk kunstandedam.
Afacan arbeider med maleri, kulltegninger og grafikk. Han tilhører Norges lille gruppe med såkalte klassiske eller realistiske malere, bedre kjent som Nerdrum-skolen. Anatomien, kroppen, bevegelsene, et tidløst språk og en naturalsistisk tilnærming til motivet er stikkord. Afacan omtales som et av de mest spennende navn i moderne norsk kunsthistorie. Ved enkelte utstillinger har det vært ventelister for å få kjøpt hans arbeider, malerier ble solgt ut i det de var tørre og han samlet seg et stort publikum på 90-tallet. Hans verk finnes allerede i en rekke private samlinger inn- og utenlands.
De figurative bildene har ofte en erotisk tone der kvinnen er i sentrum. Bildene har også en dramatisk nerve med mye patos, følelse og bevegelse. Det er indre og ytre konflikter og naturdramaer. Enkelte ganger kan bildene gli over i kitschy kiosklitteratur-illustrasjoner med helter med langt flagrende hår og kvinner med klærne revet av så brystene blottes. Andre ganger har Afacans motiver en gammelmesterlig tone og symbolsk stemning i en fin stille atmosfære. Eller de får et religiøst preg.
- Tre stadier er viktig for meg; det negative, det positive og det romantiske. Jeg lager aldri selvportretter, men jeg maler min egen begravelse. Det er veldig romantisk, for jeg ønsker å komme til et hyggelig sted, sier Eser Afacan.
Afacan ble født i Tarsus i Tyrkia i 1953. Han viste tidlig interesse for tegning, og ble oppmuntret av sin far som var skulptør. Han kom til Norge i 1978, etter avsluttede matematikk- og fysikkstudier i England, og fortsatte å studere på universitetet i Oslo og Bergen. Studiene ble avbrutt da han i 1982 fikk se maleriet Mordet på Andreas Baader av Odd Nerdrum. Dette maleriet, spesielt Baaders kne, forandret Afacans tilværelse totalt. Han prøvde lenge å komme i kontakt med Nerdrum, og lykkes til slutt. Det førte til at han for en periode ble elev av Nerdrum. I 1986 fikk han norsk statsborgerskap etter dramatiske år på sultegrensen mens han levde i skjul for myndighetene i et rom hos sin lærer. Etter seks måneder sluttet han som elev hos Nerdrum for å jobbe selvstendig. På slutten av 80-tallet arbeidet han også nært med Walter Aas. Siden har Afacan tegnet seg til kunsten.
- Hvis man lager fem gode malerier i året, sa burde de ikke selges til private hjem. De burde henge på steder der mange kan se bildene, mens grafikken er for folket.
På Afacans hjemmeside skriver Espen Harward at det er umulig å beskrive Eser med få ord. Han har en enorm kunnskap om den menneskelige hjernen: - Hjernen hviler når den tenker, sier Afacan. Dessuten er kunstneren svært interessert og konstant nysgjerrig på tekniske finesser og kan lære seg alt om en PC eller maskin etter å ha lest bruksanvisningen. Afacan sier også at han ikke maler for huske. Snarere er kunsten et redskap for å utvikle sinnet. Afacan har mange tanker bak sin kunst og kunsten som et instrument. Derfor sendte han en søknad til den norske regjeringen om å få bo i et fengsel i to år. Han ville jobbe i fred med kunsten sin. Dessuten ønsket han å forandre mennesker med kriminell bakgrunn, å vise innenfor murene at kunst kan forbedre en persons liv og tankesett. En kunstmisjon på lik linje med religiøs opplevelse. Han fikk avslag på søknaden.
Afacan har også blitt refusert ni ganger av Høstutstillingen, men ble belønnet med førsteprisen av Manhattan Arts i New York: Etter å ha etablert seg som kunstner i Norge ble han i 1992 innbudt til en konkurranse avholdt av Manhatten Arts. 1. premien i konkurransen var å få utsmykke førstesiden av juniornummeret til magasinet. Juniornummeret var spesielt, det var første nummer etter en layoutendring. Blant 150 kunstnere fra 70 land vant Afacan 1. premien med maleriet Sister of the wind. I tillegg til førsteside, ble han presentert i en 4 siders reportasje i magasinet. Afacan fikk mange forespørsler om utstillinger i USA etter dette, men synes ikke tiden var moden før han i 2003 lyttet til Kingston i Canada for å satse på det amerikanske markedet. Hans første utstilling etter flyttingen var Art Expo i New York i februar 2004. Dette ble en suksess og Afacan gjorde avtaler om utstillinger i alle de viktige byene i Nordamerika, Toronto, Montreal, New York, San Francisco og Chicago i løpet av 2005/2006.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 3.12.2024, 16:32 ・ FINN-kode: 87522170