MAN 12.224 LLC (L 2000)
Beskrivelse
Bilfrakter KL C (!) 12 tonn/6,1 tonn (totalvekt/nyttelast) - LAV km, EU-godkjent
Hvis noen, med kl. C-sertifikat, ønsker seg transporter med god lastekapasitet, kan du få 'hard pakke' til jul.
Jeg kjøpte bilen i juni, ikke for biltransport, men transport av rengjort takskifer for gjenbruk. Med 6,1 tonn nyttelast får jeg med et tak til hus eller hytte.
Med elektrisk kran, som lover å løfte 1,2 tonn med utskyt inne, var min plan å greie meg med denne + ei jekketralle på planet. (mer om kran, i eget avsnitt nedenfor)
Km.stand ved kjøp var litt over 25.000 km - på 26 år - så den er 'nesten ny'.
Siden juni har jeg kjørt den 11.000 km, så nå skulle den være 'innkjørt'.
Det jeg har påkostet bilen skyldes ikke bruk, men heller 'mangel på bruk' siden bilen i lengre perioder har stått stille.
Dette omfatter:
- ny viftereim (første dagen)
- nye batterier
- ny slavesylinder for clutch
- ny innmat i luft-tørka for bremser
- størknet tetningsring i kardang
- ny dynamo
- ny sikringssentral (monteres på MAN-verksted i
romjula/like over nyttår)
De to siste må sees i sammenheng med dette:
Da jeg kjøpte bilen var en "Jalla-kobling" av en 12 Volts kran inn på ett av batteriene i en 24 Volts strømkrets, koblet fra, og jeg fikk beskjed om at å koble til ville medføre ladeproblemer.
Disse kablene har jeg kuttet. Jeg har et nytt batteri stående på planet, så min plan var å montere et lite solcellepanel m/regulator, for alltid ladet batteri.
Kranen virker, men på et kranverksted ble løfteevne målt til kun 200 kg, og ikke 1,2 tonn som den lover.
Om dette skyldes uttørkede pakninger grunnet lite bruk, aner jeg ikke.
Jeg har en mistanke om at tidligere (forsøk på) bruk av kranen, er grunnen til at jeg måtte skifte både dynamo og sikringssentral.
(Det eneste som affekteres av det 'klikk' som hørtes fra sikringssentralen, er forbindelsen til vindusviskere, men for å være på den sikre siden skiftes hele sentralen. Den koster 13' + mva.)
Med fungerende kran ville bilen være perfekt for mitt bruk, men uten kran blir jeg i enkelte situasjoner 'hjelpeløs'.
Bilen legges derfor ut med en prisantydning som dekker kjøp + mine påkostninger, i håpet om at den vil vekke interesse hos noen som trenger den til den bruk den er bygget for.
Bak prisantydningen kan settes: Høystbydende over. Lista ligger her.
(hvis den ikke blir solgt, får jeg lete etter kran.....)
Bilen kan leveres 'på døra', i Sør-Norge (sør for Dovre)
Spesifikasjoner
- Kjøretøygruppe
- Bilfrakter
- Effekt
- 220 Hk
- Sylindervolum
- 6,9 l
- Totalvekt
- 12 000 kg
- Fjærtype foran
- Luft
- Fjærtype bak
- Luft
- Bakløft
- Nei
- Nyttelast
- 6 100 kg
- Hyttetype
- Kort
- Antall seter
- 2
- Kjøretøyet står i
- Norge
- Reg.nr.
- RH 51046
- Chassis nr. (VIN)
- WMAL730309Y034386
Utstyr
- Diff. sperre
Reklamasjonsrett ved kjøp fra privatperson
Normalt gjelder 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten brukes hvis produktet er i dårligere stand enn det du hadde grunn til å forvente, basert på informasjon du har fått fra selger. Vær oppmerksom på at begge parter kan fraskrive seg reklamasjonsretten dersom dette er tydelig spesifisert i en kjøpekontrakt.
Annonsen kan være mangelfull. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger iht. opplysningsplikt kan fås direkte fra selger.