Flere foreldre enn noensinne velger å handle brukt når de skal skaffe seg sin første barnevogn.
Med tusenvis av barnevognannonser på FINN Torget er det et enormt utvalg å velge fra, men mange kan fort bli usikre på hva som er den rette modellen for dem. Nedenfor får du derfor noen gode råd om hva du bør se etter for å gjøre jakten på den riktige barnevognen enklere.
Gjorde røverkjøp på FINN
Tobarnsmamma Tine K. Ebbestad er blant de mange FINN-kundene som er storfornøyd etter å ha kjøpt en brukt barnevogn. Hun sparte nemlig over 6000 kroner da hun kjøpte en Emmaljunga barnevogn, som ny ville kostet over 10 000 kroner.
- Jeg ville handle brukt siden jeg ikke synes en barnevogn er verdt 10 000 kroner. Jeg ble positivt overrasket over hvor mange pent brukte barnevogner som finnes på FINN. Det er mange som kjøper en ny vogn og ikke blir 100 prosent fornøyd, som selger den til halv pris.
Barnevogner kommer i flere typer: bagvogn, duovogn, kombivogn og trehjuling er alle populære valg.
- Siden jeg fikk barn på vinteren var kriteriene god plass i bag/sportsdel, lun, høy vogn, gode lufthjul, god plass under og trillekomfort. Jeg endte opp med å kjøpe Emmaljunga Edge duo med sportsunderstell. Den dekker alle mine behov, sier Tine.
LES OGSÅ: Dette må du sjekke før du sender barnet ditt i barnehagen
- Velg barnevogn etter behov, ikke stil
Redaktør i mammabladet Foreldre & Barn, Martine Lunder Brenne, anbefaler alle foreldre å tenke over hva slags behov man har, før man begynner å søke etter drømmevognen.
- Det finnes et utall barnevognmerker der ute, fra den superurbane luksusvognen fra Stokke, til de moderne og trendy Bugaboo eller de mer klassiske Emmaljunga-vognene. Og mange, mange andre!
- Jeg tror hvilke vogner som er mest populære varierer en del med hvor man bor, ettersom en som bor midt i byen og skal trille mye på asfalt og i parker har helt andre behov enn noen som er mye ute i skog og mark og triller. Mitt tips er sånn sett å ikke søke etter de mest trendy vognene, men den vognen som passer ditt behov best, sier Lunder Brenne.
-
- VELG PRAKTISK: Redaktør av bladet Foreldre & Barn, Martine Lunder Brenne, anbefaler foreldre å ikke tenke på trendy merker, men velge barnevogn etter behov. Foto: Ida Bjørvik.
Slik sjekker du barnevognens sikkerhet
Barnas sikkerhet er viktig for nybakte foreldre, og man bør derfor sjekke nye og brukte barnevogner nøye etter at man har kjøpt dem.
Helsedirektoratet anbefaler at man alltid bør sjekke at en barnevogn har en ekstra sikring mot sammenklapping før man tar den i bruk. I tillegg bør man:
- Teste bremsene godt
- Sjekke hvor stabil vognen er. En litt tyngre vogn er ofte mer stabil.
- Sjekke alle sikkerhetsanordninger
- Teste om vognen har vann- og vindtette stoff
Ekstrautstyr er viktig
I tillegg til å teste sikkerheten bør man også se på om hva som finnes av tilgjengelig ekstrautstyr til en barnevogn.
Får barnevognen plass i bilen din, og er den smal nok til å komme inn på butikken eller inn i heisen i blokka der du bor?
Sjekk også om det er plass under vogna til for eksempel en handlepose, og om bagen til vogna er stor nok.
- Det er veldig hyggelig at så mange mammaer og pappaer får opp øynene for å handle brukt. Det er smart både for miljøet og lommeboka. Mange sitter jo med barnevogner som er så gode som nye, men som barna har vokst ut av. Da er det vinn-vinn å få solgt den til noen som trenger den.
- Med et utvalg som er større enn noensinne er sjansen god for at nybakte foreldre skal finne drømmevogna hos oss, sier Kristine Eia Kirkholm, kommunikasjonssjef i FINN.
- Spør selger om garantier
Forbrukerrådet anbefaler at du venter med å betale for barnevogn til du har testet barnevognen, for å minske risikoen for å bli lurt.
LES OGSÅ: 3 viktiget tips som sikrer barnet ditt på veien
I tillegg anbefaler de å alltid spørre selgeren om det fortsatt er garantier på vognen.
- Betal aldri på forhånd. Er selger ukjent er vårt råd at du møter opp personlig for å undersøke barnevognen for eventuelle feil. Spør etter garantier knyttet til vognen. Be om kvittering. En enkel lapp med signatur eller epost er nok, sier leder av Forbrukerdialog i avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester, Pia C. Høst.