Stadig flere nordmenn kjøper brukt, og tall fra FINN viser at økningen i bruken av bruktmarkedsplassen har vært enorm de siste to årene, i forbindelse med pandemien. I 2021 ble det lagt ut over 12,6 millioner annonser på Torget - som er en økning på åtte prosent fra året før. I tillegg var det over 460 millioner besøk inn til disse annonsene.
- Det er utrolig positivt å se at så mange flere har begynt å bruke bruktmarkedsplassene mer aktivt. Å kjøpe brukt er ikke bare smart for lommeboka, men også bra for miljøet. Ved å kjøpe brukt fremfor nytt bidrar vi enkelt til et mer sirkulært samfunn, sier Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget.
3 av 10 kjøpte klær hver måned eller oftere
I 2019 gjennomførte FINN en gjenbruk- og bærekraftsundersøkelse relatert til kleskjøp blant nordmenn. Funnene den gang var oppsiktsvekkende. Hele 83 prosent svarte nemlig at de mente at deler av garderoben deres var overflødig, 50 prosent hadde klær i garderoben som de aldri hadde brukt - og 3 av 10 kunne fortelle at de handlet nye klær hver eneste måned, eller oftere.
- Forbruket vårt - særlig av klær - har vært helt ekstremt de siste årene. Og når man tenker på at klesbransjen faktisk er blant de mest forurensende bransjene, er det virkelig skremmende at ikke flere har skjønt alvoret i situasjonen og tatt aktive grep. Heldigvis ser vi at dette er i ferd med å forandre seg nå, sier Opshaug Bakke i FINN.
I år har markedsplassen gjennomført samme undersøkelse som i 2019, og resultatene viser en tydelig endring i nordmenns kjøpevaner.
Halvparten av oss har kjøpt brukt
I 2019 svarte altså 3 av 10 (32 prosent) at de kjøpte klær månedlig eller oftere. Denne andelen har sunket til 26 prosent i 2022.
I tillegg viser undersøkelsen at ca. én million nordmenn har kjøpt brukt blant sine siste ti kleskjøp, som er en økning fra 20 prosent i 2019. Langt flere foreldre har også kjøpt brukte klær til barna sine nå enn i 2019 (økning fra 48 til 64 prosent).
- Mye har skjedd siden 2019, og det viser denne undersøkelsen tydelig. Det gjenspeiles også i den økte aktiviteten på bruktmarkedsplassen. På FINN torget har vi i flere år jobbet systematisk med å få folk til å velge brukt fremfor nytt, og da vi gjennomførte en spørreundersøkelse før jul i fjor rundt dette med kjøp av brukte julegaver, så viste resultatene det samme - nemlig at stadig flere var positive til brukt, forteller Opshaug Bakke.
Også Fretex har merket en økning i interesse for og aksept rundt dette med brukthandel de siste årene.
- Vi merket en kjempepågang i Fretex nettbutikken da de fysiske butikkene våre måtte holde stengt på grunn av restriksjonene. I etterkant har vi også sett at vi har fått mange nye følgere og solgt mye mer via de ulike butikkene sine Instagram-profiler. I tillegg har vi opplevd større etterspørsel etter brukte interiørtekstiler til redesign og hobby, forteller Hilde Kjønstad, som er kjedeleder for Fretex til FINN.
Over 50 prosent av det som selges hos Fretex er klær, mens brukte interiørartikler er nest mest solgt og tilbehør er på tredjeplass på lista.
- Vi har i over 50 år hatt kontakt med folk som handler brukt, og som synes det er det smarteste og mest naturlige i verden. Det siste året har vi også nådd flere nye kundegrupper, blant annet med konseptet Fretex Arkivet, forteller Kjønstad.
“Ekkelt” eller “vanskelig” å kjøpe brukt
Selv om stadig flere av oss velger brukt, viser FINN-undersøkelsen at mange nordmenn fortsatt har en del barrierer når det gjelder brukthandel.
Blant dem som svarer nei på om de har kjøpt brukte klær (ca. halvparten av respondentene), svarer nesten 40 prosent at grunnen er at de synes det er “vanskelig å finne ting jeg trenger brukt”, mens 29 prosent svarer at de synes “det er vanskeligere å kjøpe brukt enn nytt”.
25 prosent svarer at de synes det “er ekkelt å kjøpe brukt”, og 20 prosent at de synes det er “vanskelig å finne fine ting brukt”.
- FINNs misjon er å hjelpe folk til å ta smartere valg for seg selv og samfunnet, og på Torget jobber vi med dette gjennom å gjøre det bærekraftige valget, altså brukt, til det enkleste valget. Derfor har vi i år lansert “Fiks ferdig”, som er en frakt- og betalingsløsning. Dette vil forhåpentligvis kunne bidra til at det blir like enkelt for folk å kjøpe brukt som nytt, sier Opshaug Bakke i FINN.
VIPPs og Helthjem er FINNs samarbeidspartnere på frakt- og betalingsløsningen, og nå har sistnevnte også inngått et samarbeid med Wolt om ekspresslevering for å kunne imøtekomme kunder og utviklingen innen gjenbruk og netthandel.
- Dette er et av flere initiativ med mål om å gjøre det å kjøpe og selge brukt like lett som det å kjøpe noe nytt. 6 av 10 av de som bruker vår vanlige tjeneste sier at vår enkle fraktløsning har gjort at de har solgt eller gitt bort noe de ellers ikke hadde gjort noe med - og 1 av 3 sier det har gjort det mange ganger. Så det er ingen tvil om at enkle logistikkløsninger gjør at folk handler mer brukt, forteller Anne-Stine Talseth, Direktør Consumer i Helthjem, til FINN.
Stor miljøeffekt av brukthandel
At brukthandel har mye å si for miljøet, kommer også tydelig frem i Schibsteds årlige Second Hand Effect- rapport. Rapporten for 2021 viser at brukthandel via FINN førte til potensielle klimakutt tilsvarende over en halv million tonn CO2e. Dette tilsvarer produksjonen av 6,2 millioner sofaer, brygging av 24 milliarder kopper kaffe, eller årlig utslipp fra 23.000 norske husholdninger.
Folk har endelig begynt å bruke bruktmarkedsplasser som et fullgodt alternativ til handling i butikker, og man har sett enorm økning i kjøp og salg, sier Anja Bergstrøm Karthum, som er ansvarlig for bærekraft i FINN:
- Second hand Effect-rapporten viser også tydelig at gjenbruk og brukthandel har en stor betydning for miljøet. At FINN-brukere kan ha bidratt til å spare miljøet for material-besparing tilsvarende produksjonen av nesten 500 millioner brusbokser, eller 1500 kilometer jernbanelinje, er jo bare helt vilt å tenke på. Det er et fantastisk bidrag til et mer bærekraftig samfunn.
Til info: Helthjem og FINN er begge eid av Schibsted.
Om undersøkelsen:
Datainnsamling gjennomført av Opinion på oppdrag fra FINN torget i mars 2022. Kvantitativ metode på web - med intervju av over 1000 personer i et landsrepresentativt utvalg. Utvalget er vektet på alder, kjønn og bosted. Deltagere: Kvinner og menn over 18 år fra hele landet.