Først: TUSEN TAKK!
Nordmenns bruk av FINN utgjør en reell forskjell for miljøet, det viser årets Bruktmarkedsrapport fra 2019. I fjor hadde FINN over 1,2 milliarder besøk inn til sine nettsider, og på Torget alene ble det lagt ut over 9,1 millioner annonser - en økning på 14 prosent fra 2018. Hver nordmann brukte også over 32 timer i snitt på FINN i løpet av fjoråret.
-
☕ Utslipp fra brygging av 23,9 milliarder kopper kaffe
-
👖 Utslipp fra produksjon og gjenvinning av 16,5 millioner jeans
-
🚗 Utslipp fra 117 000 personbiler på ett år
-
😻Utslipp fra produksjon av 6,1 millioner sofaer
-
📱Utslipp fra produksjon og gjenvinning av 9,2 millioner smarttelefoner
-
🏃🏿♀️ Utslipp fra produksjon og gjenvinning av 50,6 millioner par joggesko
Fredag 5. juni lanserte FINNs morselskap Schibsted og Adevinta den årlige Bruktmarkedsrapporten, som er en oversikt over den potensielle miljøeffekten som kommer av at folk kjøper og selger brukte gjenstander på de ulike markedsplassene. Og rapporten tyder på at det positive klimaavtrykket til de som kjøper og selger brukte møbler, klær, biler, MC-er og lignende på FINN er enormt!
- Bruktmarkedsrapporten viser viktigheten av et velfungerende bruktmarked i et miljøperspektiv. Nordmenns brukthandel utgjør en reell forskjell, og når så mange av oss velger å kjøpe og selge brukt som vi gjør nå, skal vi være skikkelig stolte av det, sier Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og produktdirektør på FINN torget.
Økonomi er den viktigste motivasjonen
En tidligere spørreundersøkelse gjennomført av FINN og Opinion viser at økonomi er den viktigste motivasjonen for folk som handler brukt, men aktiviteten på FINN tyder på en tydelig økt bevissthet rundt verdien av å kjøpe brukt også.
- Utviklingen er veldig god, men vi er fortsatt i startgropen, og det krever at flere av oss blir mer bevisste forbruket vårt og i større grad benytter bruktmarkedsplassene, også til kjøp. Vi ser jo nå at brukt som alternativ til nytt får stadig større oppmerksomhet, og vi tror dette bare vil øke i de kommende årene. Dette har man merket spesielt i forbindelse med koronakrisen, hvor Torget er blant markedsplassene som har opplevd en enorm økning i annonsepubliseringer og trafikk, sier Opshaug Bakke:
- Hvis vi klarer å fortsette denne utviklingen, tror jeg ikke det er mange årene til man ser en dobling i nordmenns bidrag til det europeiske CO2-regnskapet.
I 2019 hadde FINN over 1,2 milliarder besøk inn til sine nettsider, og på Torget alene ble det lagt ut over 9,1 millioner annonser - en økning på 14 prosent fra 2018. Hver nordmann brukte også over 32 timer i snitt på FINN i løpet av fjoråret.
Sparte over 25 millioner tonn CO2e totalt
Metodikken brukt for å lage utregningene i Bruktmarkedsrapporten tar utgangspunkt i at hvert solgte brukte produkt på markedsplassene erstatter produksjonen av et nytt. I 2019 har Schibsteds og Adevintas markedsplasser og brukere potensielt spart miljøet for totalt 25,3 millioner tonn CO2e.
Det er også analysert hva slags materialer varene som ble solgt på markedsplassene i 2019 ble laget av - noe som betyr at man potensielt unngikk å produsere disse mengdene av de aktuelle materialene:
- 1,5 millioner tonn plast = som tilsvarer 204 milliarder plastposer
- 9,5 millioner tonn stål = som tilsvarer 2,5 millioner containere (40ft)
- 0,9 millioner tonn aluminium = som tilsvarer 60 milliarder bokser.
– Bruktmarkedsprosjektet er vår måte å sette søkelyset på fordelene ved sirkulært forbruk og gjøre det mulig for våre brukere å bidra til en mer bærekraftig fremtid, sier Britt Nilsen, leder for bærekraft i Schibsted.
Mer informasjon
Om bruktmarkedsrapporten:
Bruktmarkedsrapporten er et felles prosjekt fra Schibsted og Adevinta i samarbeid med det svenske miljøforskningsinstituttet (IVL). Det hele startet i 2015 - samme år som Agenda 2030 ble født. Arbeidet er skrevet av og grunnleggende spørsmål: hvor mye materiale og CO2-utslipp kan potensielle spares gjennom brukthandel hvis hvert brukt produkt erstatter produsert av nytt? Siden oppstarten av prosjektet i 2015 har markedsplasser rundt om i hele verden for å avslutte prosjektet for å vise miljøfordelene ved sirkulært forbruk. Les hele rapporten på schibsted.com/secondhandeffect.
Disse markedsplassene er del av prosjektet:
Schibsted markedsplassene FINN i Norge, Blocket i Sverige, Tori i Finland, og Adevinta markedsplassene Leboncoin i Frankrike, Subito i Italia, Jófogás i Ungarn, OLX i Brasil, Avito i Marokko, Segundamano i Mexico, Milanuncios i Spania, Willhaben i Østerrike og Shpock i Østerrike, Tyskland og Storbritannia. Les mer på schibsted.com/sustainability.
Om beregningene:
Schibsted har utviklet den unike beregningsmetoden i samarbeid med IVL Svenska Miljöinstitutet. For mer informasjon om resultat og metodikk besøk schibsted.com/secondhandeffect. Beregningen er basert på forutsetningen om at hvert solgte produkt (brukt) erstatter produksjonen av et tilsvarende nytt produkt, samt avfallshåndtering av produktet. Ved å analysere salget av varer på nettstedene har IVL trukket ut klimadata som deretter er omregnet til CO2-ekvivalenter i kilo. Studien har tatt høyde for at bilkategorien behøver spesifikke kalkulasjoner og justeringer, med tanke på at en bil kan selges opptil flere ganger.