Getty Images 83266173

Fraktrelaterte problemer

Hva må gjøres ved mistanke om fraktrelaterte problemer?

Ved mistanke om at varen er blitt skadet eller forvekslet under transport, eller det har oppstått andre fraktrelaterte problemer, må utbetaling stoppes, og riktig fraktselskap kontaktes med én gang.

Dersom man ikke kontakter- og oppretter sak hos riktig fraktselskap umiddelbart etter man oppdager skader eller feil som kan ha oppstått under transport, risikerer man å miste kravet om erstatning. Det er som hovedregel kjøpers ansvar å kontakte fraktselskapet ved mistanke om transportskade, da relevante skader og avvik må kunne dokumenteres.

Kontakt fraktselskapet

Les mer om hvordan du oppretter sak hos korrekt fraktselskap her:

  • Helthjem-pakker

    For pakker sendt med Helthjem, ta kontakt via Helthjems chat eller kontaktskjema her.

  • Posten-pakker

    For pakker sendt med Posten, ta kontakt med Posten her.

  • PostNord-pakker

    For pakker sendt med PostNord, ta kontakt med PostNord her her.
    Ved mistanke om skader oppstått under transport må dette meldes via eget skjema her.

Varen er skadet under transport

Ved mistanke om at varen er skadet under transport må det opprettes sak hos fraktselskapet umiddelbart. Dette er kjøpers plikt og ansvar. Årsaken til dette er at skadene som har oppstått, samt varens innpakning, må kunne dokumenteres med gode bilder og/eller video.

Fraktselskapet har forvekslet pakken

Dersom kjøper har mottatt feil vare, og selger skal ha sendt riktig, kan det dreie seg om en forveksling fra fraktselskapet side.

Pakken mistenkes å være tapt

Dersom kjøper ikke har mottatt pakken må det opprettes sak hos fraktselskapet snarest mulig.