Getty Images 1332486777 2

Klage på vare i Fiks ferdig

Hva må du som kjøper gjøre nå?

Det er leit å høre at varen ikke var som forventet. Under finner du viktig informasjon om hva du må gjøre nå, og hva som vil skje videre.

Når man kjøper en vare av en annen privatperson har man som hovedregel ingen angrerett, bytterett eller åpent kjøp. Du kan reklamere på varen dersom den avviker fra det som er annonsert, eller fra det dere har blitt enige om. Du kan ikke sende varen i retur med mindre dette er avtalt med selger, eller bestemt av FINN.

Mistenker du at varen er skadet under transport?
Dersom varen kan ha blitt skadet eller forvekslet under transport, eller det har oppstått andre fraktrelaterte problemer, må betalingen stoppes, og riktig fraktselskap kontaktes umiddelbart.

Les mer om hvordan du kontakter riktig fraktselskapet her.

Hva må du gjøre nå?

  • Steg 1: Ta kontakt med selger og send bilder av problemet

    Du må nå ta bilder og/eller video av varen og innpakning, sende dette til selger, og forklare hva som er galt. Vi har gitt selger beskjed om at du har utsatt utbetalingen, med informasjon om årsaken du valgte.

  • Steg 2: Forsøk å finne en løsning

    Du og selger har ti dager på dere til å bli enige om en løsning i saken. Det er viktig at dere snakker sammen i FINNs meldingsdialog, slik at vi ser det dere har skrevet dersom dere trenger vår hjelp senere.

    Les mer om mulige løsninger, og dine rettigheter som kjøper i Fiks ferdig-kjøp her.

    Prisavslag
    Blir dere enige om et prisavslag kan dere fordele pengene mellom dere. Dette gjøres via "Vi har funnet en løsning" på statussiden for handelen, som du finner via meldingsdialogen med selger, eller via Min FINN - Fiks ferdig.

    Retur av vare
    Blir dere enige om at varen skal returneres må dere selv bestille returfrakt, og bli enige om hvem som betaler. Videre må dere gi oss beskjed om hva dere har blitt enige om via "Vi har funnet en løsning" på statussiden. Her velger du "Annen løsning".

    Ved enighet om retur vil kjøpesummen refunderes til deg som kjøper når varen er returnert og godkjent av selger.

Hva gjør jeg om vi ikke blir enige?

Dersom dere ikke blir enige innen ti dager kan utbetalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundeservice" på statussiden, og FINN vil avgjøre saken. Du må da skrive en forklaring av hva som er galt, samt legge ved alt av relevant dokumentasjon. FINN kan avgjøre saken fra tidspunktet utbetaling stoppes. Vi vil da ta kontakt på e-post registrert i handelen, og det er derfor viktig at du følger med i din innboks.

Særlig om kopivare og tyvegods
Ved mistanke om at varen er en kopivare eller stjålet, må dette verifiseres av en uavhengig tredjepart. Det må fremkomme tydelig at det er varen i den aktuelle handelen som er vurdert.

Hva baserer FINN avgjørelsen sin på?

Vi vil ta en avgjørelse basert på følgende informasjon:

Praktisk informasjon

  • Dokumentasjon

    Partene plikter å overholde våre krav til dokumentasjon i saken. Dokumentasjon må tydelig vise avviket, og synliggjøre at det er varen i den aktuelle handelen som vises i dokumentasjonen.

    FINN kan som hovedregel ikke vurdere avvik som ikke kan dokumenteres med bilde, video eller tekst, eller som krever særlig kunnskap om varen, med mindre vi mottar dokumentasjon og/eller vurdering fra uavhengig tredjepart. Eksempler på dette er funksjonsfeil eller mistanke om at varen er falsk.

  • Behandlingstid

    Om utbetaling stoppes vil FINN behandle- og avgjøre saken fortløpende, og ta kontakt med dere så snart som mulig. Vi tar kontakt på e-postadressen som er registrert på handelen. Total behandlingstid vil kunne variere fra sak til sak.

Vi håper dette løser seg på best mulig måte!
Du kan lese mer om vilkår for bruk av Fiks ferdig her.

Mvh,
Teamet i FINN