Getty Images 1307052468

Klage på vare i Fiks ferdig

Hva må du som selger gjøre nå?

Kjøper har registrert en klage på varen, og utsatt betalingen.

Når man kjøper en vare av en annen privatperson har man som hovedregel ingen angrerett, bytterett eller åpent kjøp. Kjøper har likevel reklamasjonsrett overfor deg som selger dersom varen avviker fra det avtalte, og du må derfor ta stilling til kjøpers klage.

Mistenker du at varen er skadet under transport?
Dersom varen kan ha blitt skadet eller forvekslet under transport, eller det har oppstått andre fraktrelaterte problemer, må betalingen stoppes, og riktig fraktselskap kontaktes umiddelbart.

Les mer om hvordan du kontakter fraktselskapet her.

Hva må du gjøre nå?

  • Steg 1: Dialog med kjøper

    Kjøper har fått beskjed om å ta kontakt med deg, for å forklare hvorfor utbetalingen er utsatt, samt sende bilder av varen. Når kjøper tar kontakt må du svare kjøper og ta stilling til klagen. Dersom du ikke hører noe fra kjøper oppfordrer vi deg til å ta kontakt med vedkommende.

  • Steg 2: Forsøk å finne en løsning

    Du og kjøper har inntil ti dager på dere til å bli enige om en løsning i saken. Det er viktig at dere snakker sammen i FINNs meldingsdialog, slik at vi ser det dere har skrevet dersom dere trenger vår hjelp senere.

    Prisavslag

    Blir dere enige om et prisavslag kan dere fordele pengene mellom dere. Dette gjøres via "Vi har funnet en løsning" på statussiden for handelen, som du finner via meldingsdialogen med kjøper, eller via Min FINN - Fiks ferdig.

    Retur av vare

    Blir dere enige om at varen skal returneres må dere selv bestille returfrakt, og bli enige om hvem som betaler. Videre må dere gi oss beskjed om hva dere har blitt enige om via "Vi har funnet en løsning" på statussiden. Her velger du "Annen løsning".

    Ved enighet om retur vil kjøpesummen refunderes til kjøper når varen er returnert og godkjent av deg som selger.

    Les mer om mulige løsninger, og rettigheter i Fiks ferdig-kjøp her.

Hva gjør jeg om vi ikke blir enige?

Dersom dere ikke blir enige innen ti dager kan utbetalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundesenteret" på statussiden, og FINN vil avgjøre saken. Du må samtidig gi oss beskjed om hvordan du stiller deg til kjøpers klage, og sende oss eventuell dokumentasjon. FINN kan avgjøre saken fra tidspunktet utbetaling stoppes. Vi vil da ta kontakt på e-post registrert i handelen, og det er derfor viktig at du følger med i din innboks.

Særlig om kopivare og tyvegods
Ved mistanke om at varen er en kopivare eller at den er stjålet, må dette som hovedregel verifiseres av en uavhengig tredjepart. Ved behov vil vi be om dokumentasjon som beviser eierskap/ektehet.

Hva baserer FINN avgjørelsen sin på?

Vi vil ta en avgjørelse basert på følgende informasjon:

Praktisk informasjon

  • Dokumentasjon

    Partene plikter å overholde våre krav til dokumentasjon i saken. FINN kan som hovedregel ikke vurdere avvik som ikke kan dokumenteres med bilde, video eller tekst, eller som krever særlig kunnskap om varen, med mindre vi mottar dokumentasjon og/eller vurdering fra uavhengig tredjepart. Eksempler på dette er funksjonsfeil eller mistanke om at varen er falsk.

  • Behandling av saken

    Om utbetaling stoppes vil FINN behandle- og avgjøre saken fortløpende, og ta kontakt med dere så snart som mulig. Total behandlingstid vil kunne variere fra sak til sak. Vi tar kontakt på e-postadressen som er registrert på handelen, og all dialog fra FINNs side vil foregå til denne e-postadressen.

Vi håper dette løser seg på best mulig måte!
Du kan lese mer om vilkår for bruk av Fiks ferdig her.

Mvh,
Teamet i FINN