Sikkerhetstips

Fiks ferdig - hvordan stoppe utbetaling

Hvis noe er galt med varen du har kjøpt med Fiks ferdig, kan du stanse utbetaling.

Hvis noe er galt med varen du har kjøpt med løsningen Fiks ferdig kan du utsette utbetalingen.

Etter varen er registrert som levert hos kjøper har kjøper 24 timer til å utsette utbetalingen. Du må deretter ta kontakt med selger i FINNs meldingsdialog, for å se om dere kan komme til enighet selv. Dette vil være mest effektivt.

For å utsette utbetalingen går du inn på Min FINN - Fiks Ferdig - Mine kjøp - klikk på annonsen det gjelder. Nederst på siden klikker du på Jeg har problemer med varen.

Fra varen er levert har kjøper 24 timer på å sjekke varen. Hvis varen har vesentlige feil eller mangler har kjøper mulighet til å stanse utbetalingen. Du har ikke angrerett på brukte varer, men noen årsaker for å stoppe handelen kan være:

  • At varen ikke virker hvis det ikke er opplyst om det
  • At en merkevare er falsk, men solgt som ekte
  • At du får et annet produkt enn det du har kjøpt
  • At varen er i betydelig dårligere stand enn beskrevet i annonsen
  • At varen har en annen størrelse enn hva som er oppgitt i annonsen
  • At det er mistanke om tyvegods

Ta bilder av hvordan du mottok varen, og del det med selger. Det er ikke angrerett eller returrett på brukte varer, så mulige utfall kan være at dere blir enige om avslag i pris eller retur av varen.

Hvis dere ikke kommer til enighet må du stanse betalingen permanent. Dette gjør du på samme sted som du først utsatte utbetalingen, men du klikker i stedet Jeg trenger hjelp fra kundeservice. Fyll ut skjemaet med informasjon om hva som er galt, og legg ved nødvendig dokumentasjon, og så vil vårt kundesenter behandle saken så snart som mulig.

Det er veldig viktig at det dokumenteres godt hva som er feil, eller annerledes enn beskrevet, så raskt som mulig etter varen er mottatt. Dette er den eneste muligheten vi har til å se og forstå hva som er galt.


  • Skjermbilde 2022 11 15 kl 09 08 48

Fraktrelaterte problemer

Ved mistanke om at varen er blitt skadet eller forvekslet under transport, eller det har oppstått andre fraktrelaterte problemer, må utbetaling stoppes, og riktig fraktselskap kontaktes med én gang.

Dersom man ikke kontakter- og oppretter sak hos riktig fraktselskap umiddelbart etter man oppdager skader eller feil som kan ha oppstått under transport, risikerer man å miste kravet om erstatning. Det er som hovedregel kjøpers ansvar å kontakte fraktselskapet ved mistanke om transportskade, da relevante skader og avvik må kunne dokumenteres.

Bilder av skader på vare og emballasje må rapporteres til fraktselskapet umiddelbart:
Helthjem: https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice
Postnord: https://my.postnord.no/personal-claim

Pakken og pakkens innhold er forsikret, men forsikringssum kan variere iht. fraktselskapenes vilkår. Pakken er derimot ikke forsikret for tyveri eller skader som oppstår før pakken er registrert som hentet, eller etter den er registrert som levert.

Hvis du ønsker å lese mer om rettighetene du har, og hvordan vi gjennomfører dette i detalj kan du gjøre det i spesifikke regler for Fiks ferdig.