Fiks ferdig - spørsmål og svar
Her finner du det meste du lurer på om Fiks ferdig - enten du er kjøper eller selger!
Publisert 7. september 2022 kl. 0.00
For deg som er kjøper
-
Prisen på frakt avhenger av hvilken pakkestørrelse du velger, og hvilket fraktselskap pakken skal sendes med.
Her er alternativene.
Liten pakke
Posten: 45 kr og Helthjem: 39 kr
Opptil 5kg
Lengde: 35cm
Bredde: 25cm
Dybde: 12cm
Forsikret inntil 2500 kr
Medium pakke
Postnord: 99 kr
Posten: 119 kr
Opptil 10kg
Lengde: 120cm
Lengde + omkrets: 240cm
Forsikret inntil 10.000 kr
Stor pakke
Postnord: 179 kr
Posten: 229 kr
Opptil 20kg
Lengde: 120cm
Lengde + omkrets: 240cm
Forsikret inntil 10.000 kr
Ekstra stor pakke
Posten: 319 kr
Opptil 35kg
Lengde: 120cm
Lengde + omkrets: 240cm
Forsikret inntil 10.000 kr
PS: Kun tilgjengelig for Posten
-
For å finne omkretsen på en pakke legger du sammen lengden av de korteste sidene på pakken din. Legg summen av dette sammen med lengden på pakken.
Eksempel: Dersom en rektangulær pakke er 20 cm bred, 10 cm høy og 60 cm lang blir målene 20+20+10+10+60=120 cm. Lengde + omkrets er dermed 120 cm
-
Ja. Hvis du handler via Fiks ferdig er det alltid kjøper som betaler frakt.
-
Dette er avgiften du betaler for å bruke tjenesten Fiks Ferdig, og som sikrer at pengene dine er trygt plassert, inntil du har mottatt varen din og ser at alt er i orden. Denne avgiften varierer ut ifra varens pris. Avgiften refunderes ikke.
-
Nei. Du kan selv legge inn et annet bud enn det som står i annonsen, så er det opp til selger om budet godtas eller ikke. Du kan endre pris der du ser et blyant-ikon.
-
Selger får ofte flere henvendelser og kan selv velge hvem de vil selge til. Årsaken til at noen blir valgt kan eksempelvis være at de la inn kjøpsforespørsel før deg, eller at de la inn en høyere pris.
Pengene som er reservert for handelen vil umiddelbart bli tilgjengelig på kontoen din hvis kjøpsforespørselen blir avvist. Det samme gjelder hvis kjøpsforespørselen hverken blir godtatt eller avvist etter 48 timer.
-
Når du legger inn en kjøpsforespørsel på "Kjøp med Fiks ferdig" - blir pengene kun reservert på din konto, de blir ikke trukket fra din konto. Reservasjonen oppheves hvis du ikke blir valgt som kjøper.
-
Frem til selger har godkjent kan du når som helst trekke kjøpsforespørsel din.
Dette gjør du ved å gå til Min FINN - Fiks ferdig, klikker på annonsen dette gjelder.
Nederst på siden vil du da se Trekk forespørsel.
Klikker du på 'Trekk forespørsel' kanselleres forespørselen din, og du vil få tilbake pengene du har betalt inn.
-
Adyen er navnet på betalingsløsningen som FINN bruker. Der ligger pengene trygt før de utløses fra kjøper til selger.
Når du får utbetalt penger for handelen vil du se at pengene kommer fra Adyen N.V i nettbanken din.
-
Når du legger inn kjøpsforespørsel reserveres pengene inntil selger har godkjent forespørselen. Pengene er trygge hos FINN inntil du har mottatt pakken din. Pengene utbetales til selger 24 timer etter du har mottatt pakken din.
-
Dette vil variere ut ifra hvor i landet den sendes fra og hvor pakken skal leveres.
Det tar vanligvis 2-5 virkedager fra pakken er sendt, dersom kjøper og selger er i samme landsdel, men leveringstiden fra f.eks sør til nord vil være lengre.
Man må regne med minst en uke før pakken er fremme når den skal sendes til en annen landsdel. Du kan selv sjekke hvor lang tid det tar for akkurat din Helthjem-pakke her, din Posten-pakke her og din PostNord-pakke her.
Merk: Dersom pakken ikke skulle dukke opp innen rimelig tid er det viktig at avsender tar kontakt med fraktselskapet innen 30 dager etter pakken ble sendt.
-
Sjekk både postkassen og dørmatten din. Et godt tips kan også være å kikke på dørmatten hos naboen din. Hvis du ikke kan finne pakken din, ta kontakt med fraktselskapet som leverte pakken.
Helthjem (Helthjem og PostNord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice -
Dersom noe er galt med varen må du utsette betalingen innen 24 timer fra pakken er mottatt. Dette gjøres ved å trykke på "Jeg har problemer med varen" inne på statussiden for aktuell handel, som du finner ved å gå til Min FINN -> Fiks ferdig. Betalingen blir da utsatt i 10 dager.
Ettersom handelen er en avtale mellom kjøper og selger, er det i all hovedsak opp til partene å finne en løsning. Kjøper må derfor ta bilder og/eller video av varen og varens innpakning, og forklare hva som er galt, og selger må ta stilling til kjøpers klage.
Les mer om dine plikter som kjøper her: Klage på vare - Kjøper
Blir dere ikke enige kan betalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundeservice", og FINN vil avgjøre saken. Når betalingen stoppes må det skrives en forklaring av hva som er galt, og alt av relevant dokumentasjon må legges ved. Vi tar som hovedregel ikke hensyn til ettersendt informasjon eller dokumentasjon, med mindre vi ber om dette. Du plikter da å imøtekomme krav og frister satt av FINN.
-
Dersom pakken er ødelagt under frakt må utbetaling stanses, og så må fraktselskapet kontaktes umiddelbart.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeserviceDu kan ha krav på erstatning dersom varen du har mottatt er skadet under transport, og så lenge du tar kontakt så snart du ser at varen er skadet. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning.
Pakken og pakkens innhold er alltid forsikret. For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-, og for medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.
Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter.
-
Dersom pakken ikke skulle dukke opp innen rimelig tid er det viktig at avsender tar kontakt med fraktselskapet innen 30 dager etter pakken ble sendt.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice -
Nei. FINN har ingen returmulighet da vi ikke er en vanlig nettbutikk, men en markedsplass som tilrettelegger for kjøp og salg mellom privatpersoner. Summen for varen vil derfor utbetales til selger som vanlig.
Du kan eventuelt kontakte selger direkte og avtale retur av varen på annen måte.
-
Det er dessverre ikke alle adresser som har dekning for henting på dørmatten/postkassen, men vi jobber kontinuerlig for å åpne for flere adresser. Hvis du ikke har dekning på adressen din vil du likevel kunne motta pakke, men den må hentes på nærmeste utleveringssted.
-
Når pakken ankommer utleveringsstedet har du 7 dager på deg til å hente pakken. Hvis pakken ikke hentes innen fristen, vil den automatisk sendes tilbake til selger hvis du ikke utsetter hentefristen. Kjøper vil bli belastet for handelen og selger vil få utbetalt pengene.
-
Dersom varen returneres til selger fordi kjøper ikke har merket dør eller postkasse, adressen er ufullstendig eller feil, eller annet fra kjøpers side som forårsaker at pakken ikke kan leveres, vil kjøper belastes for handelen og pengene utbetales til selger.
For deg som er selger
-
Etter du har valgt kjøper blir du tatt gjennom en prosess hvor du fyller ut din adresse, og når du vil legge ut pakke. Kjøper har alt lagt inn sine detaljer, så det slipper du å tenke på!
Pakk pakken forsvarlig i egnet emballasje og skriv koden du mottar tydelig på pakken.
For pakker som sendes med Helthjem får du beskjed om de skal legges på dørmatte eller i postkasse. Pakken må legges ut til angitt tidspunkt.
Pakker som sendes med Posten må legges i postkassen din på angitt dato eller leveres til angitt leveringssted innen fristen.
Pakken hentes av et bud eller postbud og du får en bekreftelse når pakken er hentet.
-
Hvis du finner ut etter bestilling av pakke, at det var feil størrelse kan du gå inn og endre valg av pakke frem til du har fått noen kjøpsforespørsler.
Hvis du derimot allerede har akseptert en kjøpsforespørsel, kan ikke pakkestørrelsen endres. Da må handelen kanselleres av kundesenteret, og ny annonse må opprettes med riktig pakkestørrelse.
Kontakt FINN kundesenter så hjelper vi deg med å kansellere handelen, slik at pengene returneres til kjøper. Kjøper må deretter legge inn ny kjøpsforespørsel på din nye annonse.
-
Nei. Vi har fire ulike pakkestørrelser der den største stopper på 35 kg og 120 cm lengde og 240 cm omkrets. Så dette betyr at varer som kjøleskap, vaskemaskin, sofa, seng og andre store møbler og varer ikke kan selges via Fiks ferdig. Slike varer på selges på annen måte med henting av vare eller annen type transport.
Dyr kan selvsagt heller ikke sendes via Fiks ferdig.
-
Etter varen er levert har kjøper 24 timer på seg til å se at alt er i orden, deretter vil pengene utbetales til selger. Det står en estimert utbetalingsdato under Min FINN og Fiks ferdig.
Det vil normalt ta 2-5 virkedager før pengene er synlig på konto. Det betyr at hvis transaksjonen skjer i en helg kan det ta litt lenger tid.
-
Etter at kjøperen har mottatt pakken, har hen 24 timer på seg til å utsette betalingen hvis det er noe galt med varen eller den er en annen enn beskrevet i annonsen. Hvis dette skjer får kjøper beskjed om å ta kontakt med deg for å forklare hva som har skjedd, og sende bilder/video av varen.
Ettersom handelen er en avtale mellom kjøper og selger, er det i all hovedsak opp til partene å finne en løsning. Kjøper må derfor ta bilder og/eller video av varen og varens innpakning, og forklare hva som er galt, og selger må ta stilling til kjøpers klage.
Les mer om dine plikter som selger her: Klage på vare - Selger
Blir dere ikke enige kan betalingen stoppes via "Vi trenger hjelp fra kundeservice", og FINN vil avgjøre saken. Når betalingen stoppes må det skrives en forklaring av hva som er galt, og alt av relevant dokumentasjon må legges ved. Vi tar som hovedregel ikke hensyn til ettersendt informasjon eller dokumentasjon, med mindre vi ber om dette. Du plikter da å imøtekomme krav og frister satt av FINN.
-
FINN holder pengene hos en tredjepart, kalt Adyen, helt til vi vet at handelen er trygt gjennomført og alt er i orden med varen du har kjøpt.
På denne måten er det sikkert både for kjøper og selger i tilfelle noe skulle gå galt.
-
Nei. Hvis kjøper betaler via Vipps, utbetales pengene direkte til kontoen du har registrert på din Vipps-bruker. Det vil ikke komme noen varsling i Vipps-appen.
-
Hvis du vil administrere bud, se hentekode, se status på sending og utbetaling kan du gå inn på Min FINN og deretter Fiks ferdig.
-
Dersom pakken er ødelagt under frakt må utbetaling stanses, og så må fraktselskapet kontaktes umiddelbart.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeserviceFraktselskapet kan innvilge erstatning dersom varen er skadet under transport. Dette må kunne bevises ved dokumentasjon på mangler/skader, samt emballasje og innpakning. Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter.
Pakken og pakkens innhold er alltid forsikret. For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-, og for medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.
-
Pakken og pakkens innhold er alltid forsikret, men for at erstatning skal innvilges må varen være pakket godt nok inn, og fraktselskapet må kontaktes umiddelbart etter at skaden oppdages.
For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-, og for medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.
Transportskader må meldes direkte til valgt fraktselskap.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeservice -
Om pakken ikke har kommet fram til kjøper innen 30 dager må du som avsender kontakte fraktselskapet som ble benyttet slik at de kan undersøke dette nærmere.
Helthjem (Helthjem og Postnord-pakker): https://helthjem.no/kontakt-oss
Posten: https://www.posten.no/kundeserviceDersom pakken viser seg å være tapt vil fraktselskapet opprette en erstatningssak.
-
Hvis pakken du skal sende er tyngre enn 5 kg eller større enn en postkasse, kan den ikke sendes med vår Liten-pakkestørrelse (les mer om pakkestørrelser over). Pakken må da sendes med Medium, Stor eller Ekstra Stor, der du må levere pakken inn til nærmeste PostNord eller Posten innleveringssted.
Kjøper vil få beskjed når pakken er klar til å hentes på sitt nærmeste utleveringssted.
-
Hvis pakken er for stor til å få plass i postkassen må du ta kontakt med fraktselskapet og undersøke om det er mulig å avtale alternativt hentested. Er det en pakke som skal sendes med Posten kan du levere den inn til nærmeste innleveringssted, men dette er ikke mulig for Helthjem-pakker.
-
Dersom du har mottatt en faktura i forbindelse med handelen din må du ta kontakt med fraktselskapet som har sendt deg denne.
Selger er ansvarlig for at pakken som sendes med Fiks ferdig har korrekt mål og vekt.
Dersom pakken overskrider vekt og mål for valgt pakkestørrelse, kan budet avstå fra å hente pakken eller straffegebyr kan forekomme.