Dette må du passe på når du kjøper brukt el-sykkel

Dette må du passe på når du kjøper brukt el-sykkel

Går du med planer om å kjøpe brukt el-sykkel? Da kan du ved hjelp av en enkel huskeliste få oppfylt sykkeldrømmen til en rimelig sum.

Interessen for el-sykler har skutt i været de siste årene, og det merkes også på bruktmarkedet. De siste årene har også elsykkel vært blant de mest populære søkeordene i sport- og friluftsliv-kategorien på FINN torget.

Men når du leter etter den perfekte sykkel for deg og ditt bruk, er det noen punkter du bør være ekstra oppmerksom på.

Morten Karlsen i Syklistenes Landsforening har en enkel huskeliste for folk som vil kjøpe brukt:

  • Definer behovet. Skal du sykle kun på asfalt eller skal du også sykle på grus og dårlige veier? Skal du sykle på vinteren, har du tenkt å trekke tilhenger – og ikke minst, hvor mye penger har du tenkt å bruke?
  • Se etter kjente merker. el-sykler er ofte produsent av motor, batteri og styring viktigere enn hvilket merke sykkelen er. Bosch, Yamaha og Shimano leverer gode system. Ved å velge en anerkjent produsent, har du også gode muligheter til å få kjøpt de delene du måtte trenge i flere år framover. Sykler av denne typen koster gjerne 20.000 kroner og oppover som nye. Vi vil heller kjøpe en brukt, god elsykkel enn en ny, dårlig elsykkel, sier Karlsen.
  • Sjekk batteriet. Et slitent batteri kan gi seg før du har fått syklet 10 km. Batterier må lades jevnlig, også om sykkelen ikke brukes, for eksempel om vinteren. Batterier kan gå i stykker på mindre enn et år om de ikke lades jevnlig. Om batteriet er eldre enn to–tre år, må du uansett regne med å bytte. Sjekk hvor stort batteri sykkelen har. Se til at display/motorstyring fungerer.

LES OGSÅ:

El-sparkesykkel: Derfor kan det lønne seg å eie fremfor å leie

  • SJEKK BATTERIET: Husk å alltid sjekke batteriet på sykkelen du skal kjøpe.

    SJEKK BATTERIET: Husk å alltid sjekke batteriet på sykkelen du skal kjøpe.

På noen elsykler kan det hentes ut svært mye informasjon om man kobler elsykkelen til et diagnoseverktøy.

- Her kan man se hvor mange ganger batteriet er ladet, om det er ladet i sterk kulde (anbefales ikke), om batteriet gir feilkoder, om sykkelen har vært trikset med for å gå fortere og en rekke andre parameter. Enkelte sykkelforhandlere vi har snakket med tilbyr seg å lage en tilstandsrapport om sykkelen. Data om batteriet og hvordan det er brukt blir da med i tilstandsrapporten, sier Karlsen.

  • Vask og smøring av sykkelen er viktig. Ifølge Karlsen er det viktigste vedlikeholdet å holde sykkelen ren og å smøre den. Sykler man i salt på vinteren, kan det være nødvendig å vaske og smøre flere ganger i uka. I tillegg til å olje kjedet bør man fra tid til annen ha litt elektrofett på koblingene til batteriet. Vi møter stadig el-sykkeleiere som tar svært lett på vedlikeholdet – folk som i fullt alvor ikke kan skjønne at de må smøre kjedet. «Når sykkelen koster 30.000 kan det vel ikke være nødvendig å holde på å smøre kjedet», er utsagn vi har hørt fra flere, sier han.
  • Sjekk hastigheten. Forviss deg om at sykkelen ikke går ulovlig fort. Det fins en del el-sykler det er trikset med. Om du skulle bli innblandet i en ulykke, kan du bli stilt ansvarlig om sykkelen er ulovlig. På lovlige elsykler virker ikke motoren uten at du trår selv er motoren på maks 250 watt kobler motoren ut når du passerer 25 km/t. Kjøper du en sykkel med ulovlig kraftig motor, må du også regne med store vedlikeholdskostnader. Sykkelen er gjerne ikke beregnet for slike ytelser.
  • Ta en testtur. Du må også sjekke selve sykkelen, at girene fungerer og at bremsene virker. Ta deg tid til å sykle en tur og prøv alle girene. Finn gjerne en bratt bakke og sjekk at motoren drar jevnt og godt. Bremsene må også virke godt, vi mener elsykler bør ha skivebremser. Høyere vekt og gjerne høyere fart enn på en vanlig sykkel setter større krav til bremsene, sier Karlsen.
  • Sjekk prisen. Sist, men ikke minst, anbefaler Karlsen deg å sjekke prisen nøye i forkant av kjøpet. Hva forlanger selgeren opp mot hva tilsvarende el-sykkel koster ny? Vi har sett tilfeller der selgeren oppgir en altfor høy nypris. Dette er ren svindel. Vær også oppmerksom om prisen er mistenkelig lav. Be om å få se kvittering på sykkelen. Om du kjøper en stjålet el-sykkel, er du med på å holde det illegale markedet gående. Sjekk på tapt og funnet-sider på Facebook at sykkelen ikke er meldt savnet. Sjekk også for registrering i sykkelregistre.

LES OGSÅ:

Slik gjør du sykkelen klar for sesongen

  • SUKSESS: PR- og informasjonsansvarlig i FINN.no, Kristine Eia Kirkholm sier mange har fått øynene opp for muligheten til å handle brukte elsykler. Foto: Caroline Roka/FINN

    SUKSESS: PR- og informasjonsansvarlig i FINN.no, Kristine Eia Kirkholm sier mange har fått øynene opp for muligheten til å handle brukte elsykler. Foto: Caroline Roka/FINN

Perfekt for folk som vegrer seg for tunge motbakker

Kristine Eia Kirkholm, PR- og kommunikasjonsansvarlig i FINN, forteller at etterspørselen etter brukte el-sykler på Torget er stor.

  • El-sykler er perfekt for et kupert land som Norge. Alle de som ønsker å komme seg rundt på en enkel måte, men har vegret seg for tunge oppoverbakker, har nå fått en løsning som fungerer bra.
  • Og for de som synes at en ny elsykkel blir for dyrt, er det ofte mye å spare på å handle brukt.

FINN elektriske fremkomstmidler her:

Se flere på FINN.no