Er du en av dem som drømmer om å kjøpe deg en landeveissykkel? I så fall kan du spare mye penger på å sjekke FINN torget først.
Det ligger mange landeveissykler til salgs på FINN torget, i prisklasser fra 2000 kroner til opp mot 80.000 kroner.
Når det kommer til landeveissykler er det jevnt over mye mindre slitasje enn på andre sykler. De sykles for det meste langs veien og brukes nok ikke så mye ute gjennom høsten og vinteren. Dermed kan det være mye å spare på å kjøpe brukt sykkel i dette segmentet, spesielt i de litt dyrere prisklassene, forklarer Øyvind Aas, kommunikasjonsrådgiver i Syklistenes landsforening (SKF) og tidligere redaktør og sykkeltester i bladene Terrengsykkel og Landevei.
Mange aktive syklister bytter sykkel hvert år og selger unna sykler på høsten, eller tidlig på våren. Ofte selges ett år gamle sykler til halv pris av veiledende pris etter kun 8-10 måneders bruk. Mange av disse kan ha fått nytt drivverk midtveis i sesongen også.
LES OGSÅ:
Sjekker du ikke dette på sykkelen din, kan du havne i en ulykke
-
GJØR EN GOD DEAL: Ifølge Øyvind Aas, kommunikasjonsrådgiver i Syklistenes landsforening (SKF) og tidligere redaktør og sykkeltester i bladene Terrengsykkel og Landevei, kan du spare mye på å kjøpe landeveissykkel brukt. Foto: Christian Nerdrum/Terrengsykkel.
Sjekklisten før sykkelkjøpet
Det er likevel noen ting du bør tenke på (og sjekke opp) før du kjøper sykkel brukt.
- Det aller viktigste er å kjøpe en sykkel som dekker de behovene man ønsker i en sykkel, samt at den passer. Sørg for å få prøvesykle sykkelen. Les deg litt opp på hvilken størrelse som passer deg. Og hvilken type sykkel du faktisk ønsker deg, sier Aas.
Også Espen T. Folkøy, eier og butikksjef på Sykkelboden i Drøbak, påpeker viktigheten av å sjekke sykkelen før kjøp.
- Jeg ville vært helt sikker på tilstanden på sykkelen. Det er spesielt viktig på en landeveissykkel, disse kan nemlig se helt strøkne ut selv om mye kan være utslitt, forklarer han.
- En landeveissykkel blir ikke nødvendigvis like «synlig slitt» som en terrengsykkel, eller bysykkel (får mer slitasje, riper, bulker etc.), men en racer til bruktpris 10.000 kroner kan fort påløpe seg reparasjoner på 5000 kroner hvis man har uflaks.
LES OGSÅ:
Slik gjør du sykkelen klar for sesongen
Dette bør du undersøke:
- At sykkelen er ren og pen. Gå over for å se at den ikke har sprekker rundt sveiser/skjøter, og sjekk for rust. Er den veldig skitten ved salg tyder dette på en eier som ikke er så flink til å ta vare på sykkelen, sier Aas.
- Se etter tegn på om sykkelen har blitt veltet med. Er girøret (girfestet) til bakgiret rett? Er det mye skraper på bremse/girhendlene og bakgir? Dette kan tyde på velt og kan ha svekket sykkelen noe, selv om bakgir er byttet ut. Er styrebåndet ødelagt, er dette også et tegn på et realt tryn. Selv om styrebånd kan og bør byttes jevnlig, sier Aas.
- Sjekk at hjulene er rette og at dekkene ikke er utslitt. Nye dekk kan koste cirka 800-1000 kroner for et par, advarer eksperten.
- Sjekk og spør om drivverket er veldig slitt. Når ble det byttet kjede/tannhjul sist? Dette kan du også teste ved å ta tak i kjedet når dette ligger rundt det største tannhjulet foran. Klarer man å løfte det mye opp på tennene, slik at man ser mye av tennene kan det tyde på slitt drivverk. Se også etter om tennene på tannhjulet har fått hai-finne-profil. Dette tyder også på slitt drivverk. Å bytte drivverk; kjede, krank-tannhjul og kassett kan fort koste 2000-4000 kroner avhengig av ønsket kvalitet på erstatningsdelene og nivå på de delene man bytter ut., sier Aas.
- Sjekk at lagre i krank og hjul er frie for slark og at de ruller uten knasing og romling.
- Vri på styret for å kjenne at styrelageret snurrer lett. Sjekk for slark her ved å holde forbremsen inne og så rugge sykkelen frem og tilbake, sier Aas.
- Undersøk alder på sykkelen og om den har det siste innen tekniske løsninger. På landeveissykler på et visst nivå er det nå 2 x 11 gir. En sykkel med 2 x 10 gir vil man kunne gjøre et kupp på, kanskje, men da er det nyttig å være klar over at man kjøper en litt eldre teknologi som ikke uten videre lar seg oppgradere til de aller siste løsningene uten store kostnader.
Ikke kjøp for gammel sykkel
Ifølge Aas er det én klassisk feil veldig mange begår ved kjøp av brukt landeveissykkel.
Dette med hvor gammel sykkelen er, har veldig mye å si. Det kan være lett å la seg blende av karbonramme på racersykler, eller fulldempere på terrengsykkel, men sjekk at sykkelen du kjøper ikke er for gammel. En god aluminiumsramme fra de siste 2-4 årene vil være bedre enn en eldre og billigere karbonramme. Sjekk at du ikke kjøper en brukt sykkel dyrere enn du kunne ha fått en tilsvarende ny for. Noen kan sette dyre deler på en billig ramme og sette på billige hjul, forklarer han, og kommer med et annet godt tips:
- Ta gjerne med en sykkelkyndig venn når du skal prøvesykle, eller la han/hun sjekke annonsen for sykkelen du vurderer. For racersykler har det ikke skjedd veldig store endringer de siste 10 årene, men en nyere sykkel vil være lettere å selge videre, samt være lettere å få deler til. Er sykkelen eldre enn 5-6 år bør du gjøre ekstra grundige undersøkelser.
Kjente merker er ofte et tryggere kjøp enn ukjente, da du ofte har større utvalg i sykkeldeler. Shimano er for eksempel en stor merkevare innen gir og bremser, med lett tilgang på reservedeler.
Ifølge sykkelekspertene FINN.no har snakket med, er det også lurt å spørre selger om kvittering på originalkjøp. Dersom de har dette, gjerne med garanti, er det et stort pluss, ifølge ekspertene.
Vanlige «kjøpsfeller»:
- Styr unna sykler som ser ut til å være kopier av kjente sykler. Slike forfalskninger er ikke bare ulovlige, de kan også være farlige.
- Styr unna alt for gamle sykler, selv om de ser fine ut. Sykler eldre enn ti år vil ha utdaterte løsninger som gjør oppgraderinger vanskelig. Det finnes selvfølgelig unntak. Gamle landeveissykler kan være klassikere med høy verdi, men da må du vite hva du kjøper.
- Styr unna sykler som ikke en gang har blitt vasket før salg.
- Styr unna sykler som ikke passer i størrelsen, men som virker å være et uslåelig tilbud. Å kjøpe en sykkel som ikke passer er aldri lurt, uansett om selve sykkelen er bra og billig.