Åpenhetsloven

Åpenhetsloven

Informasjon om FINNs arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Redegjørelse etter åpenhetsloven Finn.no AS 2023

  • Åpenhetsloven FINN notat TA5 9318 lr

En viktig del av FINNs strategi er å skape verdens beste markedsplass ved å legge til rette for brukthandel mellom privatpersoner, og hjelpe folk å finne bolig, bil og jobb på en bedre og tryggere måte. Dette gjør FINN ved å ta et større ansvar for å skape vellykkede transaksjoner som gir økt bruker- og kundeverdi, og vi hjelper folk å ta smarte valg for seg selv og samfunnet. I FINN tror vi at dette oppnås ved en sikker, åpen og inkluderende markedsplass. I FINN er vi opptatt av hvordan markedsplassen vår kan bidra til den sirkulære økonomien og slik sett påvirke samfunnet og miljøet på en positiv måte.

Formålet med denne redegjørelsen er å forklare hvordan FINN har jobbet med de krav åpenhetsloven stiller og mer spesifikt om den aktsomhetsvurderingen som er foretatt i selskapet

For ordens skyld opplyses det også om at følgende epost kan benyttes for å sende informasjonforespørsler til FINN; apenhetsloven@finn.no

  • Åpenhetsloven Gard Hilde TA5 9475 lr

Organisasjon av arbeidet

FINN.no har etablert et rammeverk for å utføre aktsomhetsvurderinger ledet av vår bærekraftsansvarlig, Anja Bergstrøm, og juridisk avdeling. Vi har organisert arbeidet som en del av det generelle bærekraftsarbeidet, og vi har etablert en e-postadresse dedikert til spørsmål om åpenhetsloven hvor folk kan sende inn sine spørsmål. Vi har også et omfattende bærekraftsarbeid dere kan lese mer om i Schibsted sin årsrapport her.

Om Finn no AS

FINN, registrert med organisasjonsnummer 981 159 772, ble etablert 11. September 1999 og har sitt hovedkontor i Grensen 5/7 Oslo. Med 595 ansatte fokuserer vårt selskap på utvikling og drift av annonseplattformer på internett. Vi opererer en ledende nettbasert markedsplass som kobler sammen kjøpere og selgere rundt i Norge. På finn.no finnes det markedsplasser i en rekke kategorier, slik som motor, eiendom, jobb, reise og torget. FINN har i snitt 2,9 millioner innloggede brukere og det publiseres rundt 30 millioner annonser på markedsplassen i løpet av et år.

Selskapet inngår i Schibsted-konsernet og hadde følgende eierstruktur per 31. desember 2023:

Schibsted Nordic Marketplaces AS 90,01 %

Adresseavisen AS 9,96 %

Polaris Media Nord-Norge AS 0,03 %

I mai 2024 kjøpte Schibsted aksjene som var eid av Polaris Media (Adresseavisen AS og Polaris Media Nord-Norge AS), totalt 9,99 %, og FINN.no AS eies nå 100 % av Schibsted Nordic Marketplaces AS.

FINN har et heleid datterselskap; Sentinel Software AS. Sentinel Software utvikler og selger software for bilforhandlere.

Schibsted-konsernet er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig Schibsted sine tjenester og mer enn 60 merkevarer gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Mer informasjon om Schibsted finner du her i tillegg til deres Transparency Act Report 2023.

Retningslinjer og rutiner

Schibsted vedtok i 2022 nye etiske prinsipper, en ny Schibsted Code of Conduct. Disse er gjeldende for alle selskapene i Schibstedkonsernet og FINN har ved styrebeslutning også uttrykkelig sluttet seg til denne. De etiske prinsippene beskriver FINNs forpliktelse til å drive vår virksomhet i samsvar med FNs Global Compact. De etiske prinsippene inkluderer prinsipper innenfor følgende områder:

  • Menneskerettigheter

  • Arbeidstaker-rettigheter

  • Forretningsetikk

  • Likestilling

  • Anti-diskriminering

  • Tvangsarbeid

  • Barnearbeid

  • Miljø

Du kan finne Schibsteds Code of Conduct her. Schibsteds Code of Conduct er tilgjengelig for alle ansatte gjennom vårt intranett, og det ble rullet ut et treningsprogram for å gjøre alle ansatte godt kjent med Code of Conduct og de forpliktelser denne pålegger våre ansatte.

Gjennom intranettet kan også de ansatte finne vår anonyme varslingskanal (Speak Up) som muliggjør anonym varsling om kritikkverdige forhold, og da også eventuelle brudd på fundamentale menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

I 2023 utarbeidet også Schibsted en ny Business partner code of conduct, som også gjelder for FINN sine partnere. Planen er å jobbe med implementering av denne i løpet av 2024.

  • Åpenhetsloven Eddie TA5 8922 lr

Aktsomhetsvurderinger i FINN

Det er gjennomført en overordnet risikovurdering for å identifisere de mest vesentlige risikoområdene i konsernet når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. FINN har jobbet med aktsomhetsvurderinger med utgangspunkt i denne overordnede risikovurderingen. FINN har gitt sine innspill til risikovurderingen og har også arbeidet videre med risikovurderingen og det generelle risikobildet i et FINN-perspektiv.

Arbeidet som er gjennomført har ikke identifisert faktiske negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter.

På bakgrunn av aktsomhetsvurderingen er det identifisert tre særskilte risikoområder i FINN:

  • Arbeidsforhold og risiko for sosial dumping i vår leverandørkjede knyttet til distribusjon

  • Risiko for hatytringer og trakassering på våre plattformer

  • Håndtering av persondata

På flere av disse tre risikoområdene har FINN veletablerte systemer og rutiner for å forebygge og, ved behov, stanse eventuelle negative konsekvenser. Dette gjelder særlig knyttet til å sikre at det ikke forekommer hatytringer og trakassering på finn.no og håndtering av persondata. FINN evaluerer og forbedrer stadig våre rutiner slik at vi ikke forårsaker, bidrar til eller er direkte knyttet til brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

FINN har også utarbeidet en plan for å ytterligere styrke vårt arbeid for å redusere risiko på de områdene vi har identifisert. Dette inkluderer blant annet:

  • Forbedring av våre innkjøpsprosedyrer og leverandøroppfølging

  • Intern kompetanseheving på menneskerettighetsområdet

  • Implementering av forsterkede kontraktskrav knyttet til menneskerettigheter i risikoutsatte kontrakter

  • Verifisering av brukere for å redusere risikoen for trakassering på våre plattformer

  • Åpenhetsloven FINN lokaler TA5 8216 lr

Tiltak

Nedenfor redegjøres det for tiltenkte og iverksatte tiltak innenfor de identifiserte risikoområdene, samt for hvilken effekt disse tiltakene antas å få/har fått.

Tiltak for å redusere risikoen for trakassering

For å redusere risikoen for hatytringer og trakassering på FINNs plattformer er følgende tiltak utført i 2022/2023.

  1. Utvikling av den nye tjenesten “Fiks Ferdig” som gir mulighet for en meldingsfri handel. Dette reduserer risikoen for hatytringer og trakassering på våre plattformer, da direkte dialog mellom brukerne ikke lenger er nødvendig.

  2. Lansering og markedsføringskampanje omkring nye retningslinjer for hva som er akseptert oppførsel på Finn (Finnvettreglene)ni 2022.

  3. Dialogmøte med organisasjon som jobber mot rasisme for å identifisere mulige forbedringspunkter. Ett av tiltakene som kom ut av denne dialogen var å oppdatere listen med rasistiske ord og uttrykk som skal fanges opp i FINNs annonsefilter.

  4. Jobbe med mulighet for økt verifisering og identifisering av brukere gjennom 2-faktor autorisering og BankID verifisering av brukere. Dette er gjort i samarbeid med Schibsted Account, som eier innloggingskontoene til FINNs brukere.

  5. FINN har også en dedikert avdeling for forbrukertrygghet som løpende og kontinuerlig arbeider med denne problemstillingen.

FINN vurderer at disse tiltakene samlet forventes å redusere risikoen for trakassering på våre plattformer vesentlig. Vår avdeling for forbrukertrygghet har arbeidet målrettet med de tiltakene som er beskrevet ovenfor i bokstav a-d og rapporterer at kontinuerlig fokus på dette området er nødvendig for å minske risikoen. Videre er det grunn til å tro at særlig arbeidet med økt verifisering og identifisering av brukere vil minimere risikoen for hatytringer og trakasseringer. Vi opplever at det er mindre problematikk knyttet til brukere vi har en sikker identitet på.

Tiltak for å redusere risikoen for sosial dumping hos våre distribusjons-leverandører

For å sikre gode arbeidsforhold og redusere risikoen for sosial dumping i vår leverandørkjede knyttet til distribusjon har følgende mål og tiltak blitt satt av vår distribusjonspartner ,Schibsted Distribusjon, for 2024:

  1. I tillegg til de normale kontroll-prosedyrene skal det i løpet av 2024 utføres 2 ekstra intern-kontroller av arbeidsvilkår og kontrakter hos våre under-distributører.

  2. Schibsted distribusjon Vest skal erstatte 100 kontraktsbaserte under-transportører (bud) med fast ansettelse.

  3. Alle ledere i med ansvar for leverandørkjede i Schibsted distribusjon skal gjennomføre kurs om menneskerettigheter og rutiner for å sikre dem.

FINN vurderer at disse tiltakene samlet forventes å redusere risikoen for sosial dumping hos vår største distribusjons-leverandør vesentlig.