Forbrukertrygghet og rettigheter

Ikke klikk på lenker du får på e-post

Følg disse rådene for en trygg handel på FINN

I FINN jobber vi hver dag for å unngå at svindel skjer, men dessverre kan svindel/svindelforsøk forekomme.

Akkurat nå ser vi at svindlere retter seg mot de som har ute Fiks ferdig-annonser og noen brukere kan ha opplevd at de har blitt kontaktet på e-post av noen som utgir seg for å være FINN. Vær oppmerksom på at bruk av Fiks ferdig skjer på via FINN sin platform, ikke via e-post.

Dette er profesjonelle svindlere som kontakter FINN-brukere for å få de til å gi fra seg sensitiv informasjon som for eksempel bank ID, personnummer eller kredittkortnummer, der målet er å få tilgang på penger. De vil sende brukere lenker til falske FINN eller Fiks ferdig sider på e-post.

Vi ser blant annet at svindlerne skriver: Hei, Jeg så produktet ditt og likte det veldig godt, jeg ønsket å kjøpe det gjennom Fiks ferdig og Finn ga meg e-postadressen din slik at jeg kunne kontakte deg.

Dersom du mottar slike henvendelser er det fint om du sier fra til oss.

Her er noen gode råd til våre FINN-brukere:

  • FINN ber aldri om betalingsinformasjon på e-post eller sms, ikke klikk på lenker du får

  • Hold deg inne på FINN når du gjør en handel med Fiks ferdig, da er du alltid trygg!

  • Vi tar trygt vare på kontonummeret ditt hos oss i FINN, du trenger aldri å gi fra deg kortinformasjon til andre

  • Gi aldri fra deg kredittkortnummer, personnummer, innloggingsinformasjon, BankID eller annen sensitiv informasjon til fremmede

  • Klikk aldri på lenker som tar deg ut av FINN, det er aldri noen god grunn til at en avtale ikke skal gjøres via FINN sin meldingstråd