De aller fleste som bruker FINN.no, er bare ute etter å gjøre en hyggelig handel. Heldigvis.
Dessverre finnes det noen få som har mindre hyggelige planer. Geir Petter Gjefsen, sikkerhetssjef og leder for Forbrukertrygghet i FINN, forteller hvorfor du ikke bør låne bort FINN-kontoen din. Ikke til ektemannen en gang.
– FINN-kontoen din er privat, understreker Geir Petter.
– Om du låner bort den til noen andre, og de bruker den til uønsket aktivitet, kan kontoen din bli utestengt.
Rett og slett.
– Det er den registrerte brukerkontoen som får trøbbel. Hvem som faktisk sitter bak tastaturet, er underordnet, forklarer han. – Eksempler på uønsket aktivitet kan være bedrageri, men også ting som trusler eller annet som gjør at du får klager knyttet til din bruker.
Trust no one
Geir Petter forteller om en situasjon nylig, der broren til en FINN-bruker hadde tatt over kontoen hans og sendt meldinger. Meldinger som var av en slik art at kontoen ble utestengt:
– Mister du tilgang til kontoen din, blir det for eksempel vanskeligere å søke jobb, da dette krever innlogging. Kjøpe bil, leie feriebolig. Alt er tilknyttet din private brukerkonto hos oss.
FINN.no gir brukerne muligheten til å gi hverandre vurderinger, som både selger og kjøper. Hvis noen lager kvalm på kontoen din, kan du dermed også risikere at folk blir mindre interessert i å handle med deg.
-
FINN-kontoen din er privat, og bør ikke lånes bort. Husk, det er her du søker jobb, kjøper bil og mye annet spennende!
Hva med kona?
– Kontoen bør ikke lånes bort til noen, fastslår sikkerhetssjefen.
– Er man uforsiktig med brukernavn og passord, så havner de fort på avveie. Det kan virke som en grei plan nå, men vi vet aldri hvordan ting ser ut en måned eller et år frem i tid. Situasjoner endrer seg, og da er det ikke lenger like OK at vedkommende har tilgang til kontoen din.
Sunn fornuft
– Det beste tipset jeg kan gi generelt når det kommer til sikkerhet, er å bruke sunn fornuft, avslutter Geir Petter. – Vær litt skeptisk. Virker noe litt off kan det være lurt å scrolle videre. Virker tilbudet for godt til å være sant, så er det kanskje det.
-
Bytt passord & logg ut
Fatter du selv mistanke, bør du bytte passord og logge ut fra alle enheter. Dette gjøres under Min FINN - Endre profil - Rediger profil. Da tas du videre til din Schibsted bruker, og får tilgang til dine profildata på Schibsted-kontoen. Der finner du Endre passord og Logg ut under Konto og Sikkerhet.
-
Sjekk e-post
Hvis vi mistenker at kontoen din er utsatt for uønsket aktivitet, får du en også e-post fra oss som forklarer hva du bør gjøre.
-
Ta kontakt med kundeservice
Hvis du lurer på noe, kan du kontakte FINN Kundeservice.