FINN.no er Norges største markedsplass på nett med flere millioner brukere hver eneste uke.
LES OGSÅ: Slik unngår du SMS-svindel på FINN
Klager på folks oppførsel
De fleste oppfører seg veldig bra når de kjøper eller selger på FINN. Likevel hender det at Forbrukertrygghetsavdelingen i FINN mottar klager fra brukere på andres dårlige oppførsel på markedsplassen.
De aller fleste handlene på FINN går for seg som de skal, med fornøyde selgere og kjøpere. Men dessverre er det på FINN, som ellers i samfunnet, noen som har uærlige hensikter eller ikke klarer å oppføre seg, sier Geir Petter Gjefsen, sikkerhetssjef og leder for Forbrukertrygghet i FINN:
For å unngå dette oppfordrer vi alltid brukerne til å vurdere om et tilbud er for godt til å være sant, for da er det dessverre noen ganger akkurat det. Før man kjøper noe er det også lurt å gjøre litt undersøkelser både rundt den du skal handle med og det du ønsker å kjøpe. Dersom uhellet først er ute og man opplever noe uønsket, så oppfordrer vi også alle til å ta kontakt med oss på epost: forbrukertrygghet@finn.no.
LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal kjøpe noe på FINN
De vanligste klagene
Ifølge sikkerhetssjefen er såkalte avtalebrudd den vanligste grunnen til at folk klager på hverandre på FINN.
Særlig avtalebrudd, eller det folk mener er avtalebrudd, er noe som går igjen. Dette gjelder både kjøpere og selgere som trekker seg fra avtaler man ser på som avklart/gjort. Og så er det krenkelses-klager. Det vil si klager på andre som ikke oppfører seg som forventet, forklarer Gjefsen.
Skal du kjøpe eller selge noe på FINN gjelder nemlig de samme “oppførsels-reglene” som ellers i samfunnet, og det er det ikke alle som har fått med seg.
Vi oppfordrer selvfølgelig alle våre brukere til å oppføre seg som man ville gjøre hvor som helst, blant annet ved å være høflig og saklig, bruke vettet, benytte normal folkeskikk og holde avtalene du inngår, sier Gjefsen.
Norges lover og regler er også gjeldende på FINN, så det er forventet at du følger disse, samt våre annonseregler når du annonserer på markedsplassen. Å bryte lovene eller annonsereglene er ikke ok, og gjør du dette risikerer du at vi tar annonsen av nett eller sperrer/stenger brukeren din.
LES OGSÅ: Får du en slik SMS, så bør du være obs!
Oppførsel og regler på FINN
Mange av brukerne på FINN har spørsmål knyttet til handelsprosessen og hva som er greit og ikke greit å gjøre når man handler med andre privatpersoner, særlig i forbindelse med kjøp og salg av ting på Torget.
Nedenfor har vi samlet opp noen av de vanligste spørsmålene og problemstillingene, og sikkerhetssjefens svar på disse:
Kan man prute på ting på FINN og i så fall - hvordan går man frem?
I utgangspunktet er det ingenting i veien for å prute på ting på FINN. Men en god del annonsører sier spesifikt i annonsen at de ikke er interessert i pruting, og da anbefaler vi å følge disse anmodningene.
Er det greit å ha budrunde for et produkt man selger på FINN?
Det er fullt mulig å kjøre budrunde for det du ønsker å selge på FINN, men det er viktig at du følger reglene vi har satt for dette: Ved annonser som selges under salgsformen «Auksjon» eller «bud ønskes» skal prisen på objektet representere den reelle minsteprisen som man kan kjøpe varen for. Prisene må derfor oppdateres jevnlig, minimum en gang i døgnet, slik at prisen er korrekt i henhold til siste bud.
LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal selge noe på FINN
Hvis man skal gi bort noe på FINN og produktet er ettertraktet - hvordan bør man gå frem ift. å velge de/den som skal få tingen?
Uansett om du ønsker å gi bort noe eller selge noe, så er det opp til den som har gjenstanden hvem man ønsker å gi den bort/selge den til. Men vi oppfordrer selvfølgelig at du som skal gi bort noe er ryddig i kommunikasjonen, og ikke trekker deg fra avtaler som er gjort (dette gjelder også for den som får/kjøper en gjenstand)
Hvilke regler er det ift. å respondere/svare/ikke svare på henvendelser/meldinger?
Det er ingen konkrete regler som regulerer dette, men vi oppfordrer alle til å følge god folkeskikk. Med andre ord vil vi oppfordre våre brukere om å svare de som viser interesse, og et godt råd er å markere en annonse som “Solgt” eller “Gitt bort” for å slippe henvendelser på en gjenstand som er solgt eller gitt bort.
LES OGSÅ: Disse sikkerhetstiltakene gjør FINN for å sikre deg som forbruker
Hvordan skal man bruke rating-systemet i FINN?
Ratingen bør være i tråd med hvordan en opplever handelen, og skriv gjerne en utfyllende kommentar til slutt. Vi oppfordrer til å ta en titt på Annonsereglene på FINN, her står det blant annet følgende om rating-systemet:
- Omtaler skal kun gis til personen du gjennomførte en handel med eller personen du har gitt bort en vare til. FINN vil på oppfordring fjerne omtaler som er gitt til andre enn partene i handelen.
- FINN modererer ikke omtaler. Partene i en handel må selv ordne opp seg imellom, og hvis man mottar en omtale som ikke omhandler handelen eller ikke er relevant, kan man klage på omtalen til FINN, som vil ta en vurdering om den skal fjernes eller forbli. Mottakeren av omtalen vil da bli varslet om dette.
- Omtaler kan ikke redigeres etter at de er gitt.
- Når du skriver en omtale oppfordrer vi deg til å være konkret og saklig, så gir omtalen mer verdi for andre og vi får en hyggeligere markedsplass.