De fleste oppfører seg veldig bra når de kjøper eller selger på FINN. Likevel hender det at Forbrukertrygghetsavdelingen i FINN mottar klager fra brukere på andres dårlige oppførsel på markedsplassen, forteller sikkerhetssjef og leder for forbrukertrygghet på FINN, Geir Petter Gjefsen.
- Kommunikasjon over nett gjør det enkelt for oss, men det er også slik at det er ting som blir sagt i en melding til ukjente på nett, man aldri ville sagt direkte til en person. Dette ser vi dessverre av og til i meldingene mellom FINN-brukere, forteller Gjefsen.
Hva gjør FINN med problemet?
- I FINN jobber vi proaktivt med å identifisere brukere som sender trakasserende meldinger, spesielt gjelder dette seksuell trakassering mot kvinner i meldingstjenesten vår. Det er svært uheldig at dette skjer og vi jobber daglig med å motarbeide dette. Vi har ulike tekniske muligheter for å identifisere trakassering, men det er også noe vi jobber med manuelt daglig og slår hardt ned på, sier sikkerhetsjef Gjefsen.
Hvis noen FINN-brukere opplever å få trakasserende meldinger i form av seksuell trakassering, rasistiske meldinger eller andre ufinheter, ønsker vi at de sier ifra til oss så fort som mulig ved å sende en mail til forbrukertrygghet@finn.no. I disse tilfellene vil vi gå igjennom samtalen og vi vil sende en advarsel til vedkommende eller sette igang strengere tiltak som utestengelse fra FINN for en kortere eller lengre periode.
- Vi har lav terskel for utestengelse fra FINN når det gjelder trakassering i alle former. Vårt mål er at alle FINN-brukere skal føle seg trygge når de bruker markedsplassen vår, sier Gjefsen.