-Generelt sett kan jeg si at det viktig for oss at man føler seg trygg når man handler på FINN. Hvert år blir det publisert millioner av annonser på FINN.no og i de aller fleste av disse handlene går handelen riktig for seg. Dessverre er det slik at i noen tilfeller, så er det noen som blir utsatt for en uønsket hendelse som for eksempel svindel, forteller Geir Petter Gjefsen, som er sikkerhetssjef og ansvarlig for forbrukertrygghet i FINN.
Svindel på FINN
De siste årene har svindel via Messenger, Whatsapp og SMS blitt stadig mer utbredt, og deriblant FINN.no, har blitt (og blir) til tider utnyttet i forsøk på å lure penger eller personopplysninger fra privatpersoner.
Ifølge sikkerhetssjef Geir Petter Gjefsen, er det derfor smart å være kjent med de ulike svindelmetodene som finnes, slik at du kan slette disse meldingene dersom du (mot all formodning) skulle være så uheldig å få de.
Hvordan foregår et svindelforsøk?
Svindlerne sender her melding på Messenger, Whatsapp eller SMS og ber brukere på FINN om å ta kontakt på mail eller de sender deg en lenke til betaling. Avsenderen på mailen kan variere, og navn/e-post kan variere, men fellesnevneren er at svindlerne ønsker at dialogen skal skje utenfor meldingssystemet til FINN.
- Det er INGEN grunn til at en samtale ikke skal finne sted på FINN sin meldingstjeneste, sier sikkerhetssjef Gjefsen. Du vil bli kontaktet med en melding på en annen plattform enn FINN med en tekst som dette der de ønsker å få samtalen over på e-post slik som eksempelet under under her.
LES OGSÅ: 5 sikkerhetstips til deg som skal kjøpe noe på FINN
Dersom man svarer på denne mailen vil vanlig fremgangsmåte være at svindlerne viser interesse for det du annonserer. Etterhvert vil de overbevise deg om at det har blitt foretatt en innbetaling av penger for det du annonserer, gjerne med ekstra betaling for å sende gjenstanden til utlandet. En annen metode vi har sett mye av i det siste, er at du får tilsendt en lenke der du bes om å fylle inn alle dine kortopplysninger. Hvis du gjør dette, har du gitt svindlerne tilgang til ditt kort og dette vil misbrukes.
Har du opplevd noe mistenkelig?
Sikkerhetssjef Gjefsen har følgende oppfordring til alle som besøker markedsplassen:
Mistenker du svindel, har du blitt kontaktet utenfor FINN eller har du noe annet du ønsker å rapportere? Bruk funksjonen “Rapporter annonse” på selve annonsen, eller ta kontakt med sikkerhetsteamet på epost: forbrukertrygghet@finn.no