Bildegalleri
Flott Siegwald Dahl i fra 1852 unikt oljemaleri !
Beskrivelse av varen
Flott Siegwald Dahl fra i 1852.
Motivet er i fra Glorup herregård signert og datert nede til venstre - S.Dahl .Glorup november 1852.
Oljemaleri på lerret, dette maleriet har en sjelden detaljrikdom og utført i vakre farver.
Maleriet og den pene forgylte håndlagde rammen belagt med ekte gull er i utmerket stand.
Størrelse inkludert ramme er 96x 116cm.
Det er Adam Gottlob greve Moltke-Huitfeldt
som er med i maleriet og trolig hans kone og to hunder.
Dahl var og besøkte greven hele 12 ganger.
1852-55-56-60-62-65-68-72-73-74-75-95.
Siegwald Dahl var en av våre store kunstnere og sønn av Johan Christian Clausen Dahl .
Bud mottas!
Biografi fra Norsk Kunstner leksikon:
SIEGWALD DAHL
Dahl, Siegwald Johannes
FØDT 16. august 1827, Dresden
DØD 15. juni 1902, sst.
Dahl malte særlig i sin ungdom friske landskapsstudier nær opp til sin fars stil, i Nasjonalgalleriet Havnen i Arendal (1848) og Hjelle i Valdres (1850). Også fra senere reiser hentet han ofte norske motiver: Ferge i Telemark 1863, museet i Dresden; Norsk innsjø, vinter 1869, Trøndelag Kunstgalleri, Fugler på julenek 1880, Fjellvei i Skjervedalen 1882, Overfart til Karmøy 1883, Parti fra Gudvangen 1884 og 1888, Nordkapp i midnattssol 1888. Men han samlet seg tidlig om dyremaleriet, særlig påvirket av Edwin Landseer, som han studerte i London 1851. Et hundebilde ble utstilt i Dresden allerede 1845, og en lang rekke av hans bilder med hunder, katter, hester, kyr og geiter, hjorter og dådyr, rever, aper, høns og annet fjærkre, ofte i genremessige eller landskapelige omgivelser, ble vist på utstillinger, særlig i Dresden. Karakteristiske eksempler har Nasjonalgalleriet (En gribb 1845, En St. Bernhardshund 1847, Dyrene får salt 1862, Reven 1868), Bergen Billedgalleri ( En kronhjort 1858, Otere 1897), Trøndelag Kunstgalleri (Kattunger 1874), Nationalmuseum, Stockholm (To aper 1860). Museet i Dresden eier Bomskudd (1861), museet i Hannover Villender overfalt av en rev (1868). Hans dyr er levende og kvikt oppfattet, og deres atferd er studert og gjengitt med kjærlig omhu. Ofte er stemningen mildt humoristisk som i hans to bilder på Oscarshall, Papegøyen og hundene (1849) og De tyvaktige kaninene (1851), preget av Biedermeier-tidens tyske smak. I lange perioder oppholdt han seg som gjest hos grev Kurt v. Einsiedel på slottene Milkel og Reibersdorf og malte naturstudier, da gjerne sammen med maleren Ferdinand von Rayski. Særlig i yngre år malte han også treffsikre portretter som de av G.J. Bull og hustru (1848, Oslo Bymuseum), av faren ved staffeliet (Nasjonalgalleriet, 1848) og stående i trekvart figur (Bergen Billedgalleri, 1850). Nasjonalgalleriet eier et interiør med portrettfigurer (1851). Han var en god portrettegner og har bl.a. avbildet sin lærer Wegener (1841), sin far (1845, Nasjonalgalleriet) og K. Baade (1844 Oslo Bymuseum), A. Faye og Chr. Hansteen (begge 1848), H.D.F. Linstow, J.S. Welhaven, J. Gørbitz, F.W. Schiertz og H.L. Reusch (alle 1850), og danskene J.W. Gertner og Niels W. Gade (begge 1844). Nevnes må også den fine barnestudien av Edvard Bull (1850). I gjesteboka til familien Serre på godset Maxen, dit han ofte kom, tegnet han gjestenes portretter og var en kunstner "der viel Glück im Treffen bewies" (G. Nieritz).
Han prøvde seg tidlig som grafiker. Av hans 9 raderte dyrestudier i Nasjonalgalleriet er 7 datert 1843. De er utpregede øvelsesstykker; et senere blad, Hund og fugler (1853) viser atskillig teknisk dyktighet.
D. var født og utdannet i Tyskland, levde hele sitt liv der og regnet seg som tysk kunstner. Når han likevel har en plass også i norsk kunsthistorie, skyldes det at han alltid holdt kontakten med Norge ved like. Hans søster Caroline var gift med A. Sandøe Ørsted Bull i Christiania. Ikke sjelden hentet han sine motiver fra Norge, fikk mange norske bestillinger, og avbildet en lang rekke kjente nordmenn. Han betenkte både Nasjonalgalleriet og Bergen Billedgalleri med store gaver; således 41 J.C. Dahl-studier til Nasjonalgalleriet i 1893 og testamentarisk en stor mengde Dahl-tegninger til begge museer. Han skrev i 1872, etter å ha påpekt at han jo tilhører tysk kunst: "Den Omstændighed, at min Fader, uagtet han i en længere Aarrække var bosat i Sachsen, dog gandske bevarede den norske Nationalitet, har imidlertid medført, at jeg fra mine tidligere Aar er bleven paavirket af denne, ligesom jeg under mine senere hyppige Besøg i Norge har studeret dettes Natur og eiendommelige Forhold, hvoraf ogsaa flere af mine Arbeider ville bære Spor". Også i Norge var han en populær kunstner, ble brukt ved utsmykningen av Oscarshall og ofte innkjøpt av kunstforeningene. 17 bilder ble utloddet av Christiania Kunstforening i årene 1850–81, 15 av Bergens Kunstforening 1850–78. Hans andel i A. Auberts bok om faren var betydelig; han fulgte, sier A., "Hver Linje, hvert Ord i Biografien over Professor Dahl før Bogen blev trykt. Det skyldes hans aabne Tillid og hans aandsfrie Syn, at Billedet kunde blive saa helt og egte". Et fint bilde av hans personlighet tegnet også Aubert i minneartikkelen ved hans død: "Siegwald Dahls sjeldne Dannelse var den frie Kunstners og den frie Verdensborgers... En Verdensmand med Læsning, fuld af Liv og Lune, og med en Almenaand, som inderst inde fortætted sig i hans Hjertelag for Norge".
Familierelasjoner
SØNN AV
Johan Christian Clausen Dahl
Dorothea Franzisca Friederike Emilie Block (f. 28.07.1801)
GIFT MED
1881-1918 med Catharina Streidl (f. 1850)
Utdannelse
D. fikk først tegneundervisning av sin far; var så elev av dyremaleren J.F.W. Wegener på Kunstakademiet i Dresden 1842–46; Han synes også her å ha fått undervisning i raderingsteknikk.
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Studiereiser i Norge sammen med sin far 1844 og 1850 (reiseruter, se under J.C. Dahl); alene 1848 og ofte senere; I senere år besøkte ekteparet gjerne Norge og hustruens hjemsted Bad Tölz annenhver sommer; siste gang var han i Norge 1901; Han besøkte London i september 1851; Haag 1851; Brussel 1851 og 1859; Italia (Firenze, Torino osv.) vinteren 1853–54, Wien 1854.; I Paris første gang sammen med faren april-mai 1847; så august-september 1851; oktober 1858; februar-mai 1861; oktober-november 1862; mai-juli 1863; mai 1867; Ofte i Danmark, bla. hos grev Moltke på Glorup i 1852, -55, -56, -60, -62, -65, -68, -72, -73, -74, -75, -95.
Priser, premier og utmerkelser
Sølvmedalje fra Kunstakademiet Dresden 1845; æresmedlem av Dresden Kunstakademiet 1864.
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Nasjonalgalleriet eier 9 malerier, 4 akvareller (den siste dat. 1901), 5 tegninger og 9 raderinger
Bergen Billedgalleri 4 malerier
Oslo Bymuseum 2 malerier og 27 portrettegninger, nesten alle fra årene 1844–50
Trøndelag Kunstgalleri 2 malerier og 1 radering
Arbeider av D. finnes videre i Historisk Museum Bergen
Oscarshall (to malerier)
Bygdøy Kongsgård
Nationalmuseum, Stockholm
Museet i Dresden (to malerier samt tegninger og akvareller)
Stadtmuseum, Dresden
Museet i Hannover
Utstillinger
KOLLEKTIVUTSTILLINGER
Charlottenborgutstillingen, København, 1847-1948
Charlottenborgutstillingen, København, 1855-1856
Charlottenborgutstillingen, København, 1865-1866
Charlottenborgutstillingen, København, 1869
Kunstakademiet Dresden, 1847
Kunstakademiet Dresden, 1849
Kunstakademiet Dresden, 1854-1856
Kunstakademiet Dresden, 1861
Kunstakademiet Dresden, 1864
Kunstakademiet Dresden, 1866
Kunstakademiet Dresden, 1868-1872
Kunstakademiet Dresden, 1874
Kunstakademiet Dresden, 1876
Kunstakademiet Dresden, 1877
Kunstakademiet Dresden, 1881-1885
Kunstakademiet Dresden, 1887-1889
Köln, 1861
Salonen, Paris, 1861
Verdensutstillingen, Paris, 1867
Wien, 1868
Verdensutstillingen, Wien, 1873
Kunstverein Dresden, 1872
Kunstverein Dresden, 1873
Kunstverein Dresden, 1876
Kunstverein Dresden, 1880-1884
Kunstverein Dresden, 1886
Kunstverein Dresden, 1888
Kunstverein Dresden, 1889
Jub. ausst., Berlin, 1886
Hamburg, 1887
Statens årlige Kunstutstilling, Kristiania, 1884
Statens årlige Kunstutstilling, Kristiania, 1886
Statens årlige Kunstutstilling, Kristiania, 1889
Statens årlige Kunstutstilling, Kristiania, 1892
Den kulturhistoriske utstilling, Bygdøy, 1901
Jubileumsutstillingen, Kristiania, 1914
Høstutstillingen gjennem de første 25 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932
Auksjon, Kunstforening København, 1919-03-14
SEPARATUTSTILLINGER
Bergens Kunstforening, 1883
Portretter
Selvportrett i Stadtmuseum Dresden
Tegning av C. Vogel 1850 i Kobberstikksamling Dresden
Tegnet selvportrett 1848 i Oslo Bymuseum
Litteratur
Deutsches Kunstblatt, Leipzig, 1850, s. 379
Deutsches Kunstblatt, Leipzig, 1851, s. 46
Kunstchronik, Leipzig, 1869, V, s. 31, XVI
Kunstchronik, Leipzig, 1881, V, s. 686
Kunstchronik Neue Folge, Leipzig, 1891, II, sp. 234, XIII
Kunstchronik Neue Folge, Leipzig, 1902, II, sp. 475–76 (nekr.)
Nieritz, G., Selbstbiographie, Leipzig, 1872, s. 438
Allgemeine Deutsche Biographie, Leipzig, 1876, IV, s. 692
Müller, H.A., Lexikon der bildenden Künste, Leipzig, 1884, s. 122
Ahnfelt, A., Europas konstnärer, Stockholm, 1887, s. 86
Bøgh, J., Bergens Kunstforening i femti Aar, Bergen, 1888, s. 27, 49–50, 51, 79
Johnsen, Chr., Norsk Haandlexikon, (Kristiania, 1888, bd. 1
Boetticher, Fr. V., Malerwerke des 19. Jahrhunderts, Dresden, 1891, s. 200–01 (her katalogisert 72 bilder)
Müller Singer, Allgemeines Künstler-Lexikon, Frankfurt, 1895, bd. 1, s. 309
Aubert, A., i Verdens Gang, 19.06.1902, (nekrolog)
Aubert, A., Siegwald Dahls Gaver til Norge, Verdens Gang, 20.10.1902
Aubert, A., Det nye Norges malerkunst, (Kristiania, 1904, s. 32 (ill.), 34
Thiis, J., Norske malere og billedhuggere, (Kristiania, 1904, bd. 1, reg. (ill.)
Thommessen, R., Norsk billedkunst, (Kristiania, 1904, reg.
Sigismund, E., Ferdinand von Rayski, Dresden, 1907, s. 68, 73
Wiesener, A.M., Schnitler, C.W., Bergenske malte portrætter, Bergen, 1912, s. 19, 30, 33
Sigismund, E., i Thieme-Becker: Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler, Leipzig, 1913, bd. 8, s. 274–75
Salmonsen, København, 1916, bd. 5, s. 429
Aubert, A., Maleren Johan Christian Dahl, (Kristiania, 1920, s. 256, 258, 260, 262, 264, 266, 270–72, 274, 276, 278, 290
Schnitler, C.W., i Norsk Biografisk Leksikon, Oslo, 1926, bd. 3, s. 237–39
Thiis, J., i Norsk Kunsthistorie, Oslo, 1927, bd. 2, reg.
Foreningen til norske Fortidsminnesmerkers Bevaring årbok, Oslo, 1933, s. 75
Willoch, S., Kunstforeningen i Oslo 1836–1936, Oslo, 1936, s. 35, 210
Willoch, S., Nasjonalgalleriet gjennem hundre år, Oslo, 1937, reg.
Kloster, R., Bergens Kunstforening 1838–1938, Bergen, 1938, reg. (ill.)
Wiesenerm, A.M., Brever fra professor J.C.C. Dahl... i tiden 1830–58, Bergen historiske Forenings Skrifter 44, Bergen, 1938, s. 193–94, 196, 198–201, 203–20
Walter, M., Ferdinand von Rayski, Leipzig, 1943, s. 36
Bull, F., Tradisjoner og minner, Oslo, 1946, reg. (ill.)
Alsvik, H., østby, L., Norges billedkunst i det 19. og 20. århundre, Oslo, 1951, bd. 1, s. 73 (ill.), 112
Flønes, O., Grimelund, J.J., Trondhjems kunstforening 1845–1945, Trondheim, 1955, reg. (ill.)
Norske portretter, Forfattere, Oslo, 1956, reg. (ill.)
Østby, L., J.C. Dahl, Tegninger og akvareller, Oslo, 1957, s. 44–45 (ill.), 46
Schulerud, M., Norsk Kunstnerliv, Oslo, 1960, reg.
Johannesen, O. Rønning, For den bildende kunst, Bergen, 1963, s. 147
Norske portretter, Videnskapsmenn, Oslo, 1965, reg. (ill.)
Hauge, E.O., Valdres i norsk malerkunst, Beitostølen, 1967, s. 23, 25–26
Kunst og Kultur reg. 1910 - 67, 1971, s. 74, 189
Kunst og Kultur, 1975, s. 81
Kavli, G., Hjelde, G., Slottet i Oslo, Oslo, 1973, s. 31 (ill.)
Wexelsen, E., Skriftlige kilder vedrørende J.C. Dahl, Bergen, 1973, reg.
Hjelde, G., Oscarshall, Oslo, 1978, reg. (ill.)
Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon, Oslo, 1979, bd. 3
Arkivalia
Universitetsbiblioteket, Oslo, Brevsamling nr. 205 (til og fra faren og til J.M. Thiele), nr. 431 B (til og fra A.S.Ø og Caroline Bull) begge
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 2.7.2023, 13:50 ・ FINN-kode: 170788645