Bildegalleri
Roland D-05 synthesizer Boutique med tangenter og ny Hardware kontroller ??
Beskrivelse av varen
Tilstand: Brukt
Pensjonist reduserer lageret :
Flott Roland D-05 med alle Roland D-50 minner + det er også mulighet til å kjøpe en ny Hardware kontroller (se bilder). Vurderes solgt . se https://www.youtube.com/watch?v=m4D1sUcX0fc Les mange av de fine tester av D-05 Roland D-05 lineær Synthesizer Perfekt sonisk gjenskapelse av D-50, fra skaperne bak originalen Digital Circuit Behaviour (DCB) fanger alle detaljer i lyden Autentisk brukergrensesnitt med joystick-kontroll Alle de originale forhåndsinnstillingene, samt ferske, nye lyder Kompatibel med originale D-50-patcher 64-step, polyfon innebygd sequencer og arpeggiator Robust konstruksjon med frontpanel av metall Svært bærbar for transportabel musikkproduksjon Batteridrevet (4 x AA) eller USB-drevet Innebygd, strømdrevet minihøyttaler for umiddelbar fornøyelse Siden det er en Boutique-modul, tilbyr D-05s bakpanel igjen 3,5 mm-kontakter for stereolyd, hodetelefonutgang og lydinngang. Denne inngangen er merket Mix, som er passende fordi den lar deg mikse spillet ditt med den presenterte lyden. Men det er et potensielt problem her. Da jeg drev gjennomgangsenheten fra min MacBook Pro og presenterte inngangen med lyd generert av samme datamaskin, fikk jeg en ubehagelig summing som gjorde oppsettet ubrukelig. Ved å bruke en separat, batteridrevet inngangsenhet eller kjøre D-05 fra batterier eliminerte problemet, så sløyfen hadde skylden. Den eneste andre lyd-I/O-en leveres av mikro-USB-kontakten, som bærer både lyd og MIDI i begge retninger, og som enheten henter ekstern strøm fra. De siste hullene er 5-pinners DIN-kontakter for MIDI inn og ut. Det er ingen MIDI Thru. D05 er kompatibel med K25m-minitastaturet og DK-01-dokkingsenheten, og hvis ingenting er satt inn i lydutgangskontakten, kan du spille den gjennom den lille høyttaleren som er montert på undersiden. Dette betyr at du kan doodle med det midt i et felt, selv om det må være et veldig stille felt fordi utgangsnivået er ganske lavt. Kompatibel med valgfri Roland Boutique-tilbehør Roland K-25m Keyboard for Roland Boutique-serien 25-tangenters hastighetsensitivt keyboard for bruk sammen med Roland Boutique-moduler Stativ med tre posisjoner (inkludert flat) vipper modulen for bedre visningsvinkel Høykvalitets keyboardkonstruksjon Forvandler Roland Botique-modul til et svært bærbart verktøy for å skape musikk Tretti år etter lanseringen av den banebrytende D-50, tilbyr Rolands Boutique-versjon den samme ikoniske lyden. Noen ganger er det vanskelig å forklare hvorfor spillere i en viss alder blir duggvåte når D-50 nevnes. For å forstå dette, prøv å sette deg inn i mine sko i begynnelsen av 1987. Det fantes ingen rimelige synther basert på samples, det fantes ingen rimelige synther med innebygde digitale effekter, det var ingen digitale lydarbeidsstasjoner og derfor ingen plug-ins så , hvis du ville ha en polert lyd, måtte du gå til et platestudio og betale noen for å skaffe den for deg. D-50 endret alt dette. Enten det var mørkt og truende eller glatt eller glitrende, genererte den en "produsert" lyd som var en åpenbaring, og den tok verden med storm. Men 30 år senere er det mange spillere som ikke setter pris på D-50s unike karakter, selv om det ikke er noe annet – annet enn D-550 eller de nyere V-C1 og V-Synth XT-emuleringene – som høres ut som det; hvis du prøver å få dens signaturlyder fra noe annet, inkludert den kraftigste og dyreste av moderne arbeidsstasjoner, vil du mislykkes. Derfor bør vi ikke bli overrasket over at den siste av Rolands spirende Boutique-serie er nok en gjenskaping av D-50. Teknologien Før jeg mottok D-05 var jeg opptatt av å vite om den hørtes ut som en D-50, så så snart den kom, frigjorde jeg D-50 fra lagring, hektet de to inn i mikseren min, balanserte alt og... skjønte at jeg ville trenge fabrikklydene for å utføre en første sammenligning. Etter å ha funnet kortet som inneholder disse, valgte jeg Patch 1:1 (Fantasia) på både og... herregud, de to synthene var umulig å skille fra hverandre. Digital Native Dance, Soundtrack, Glass Voices, Nightmare, OK Chorale, Intruder FX... alle D-50s signaturlyder ble gjenskapt så perfekt at jeg umiddelbart kunne si at D-05 er en D-50. Som du kanskje kan forestille deg, var den eneste måten å oppnå denne graden av autentisitet på å gjøre D-05s synthmotor til den samme som originalen, vorter og alt. Følgelig er det tre lag i en D-05-lyd, hvorav det laveste er Partial. Dette er en komplett synthesizer stemme som kan ha en av to former. Da den dukket opp på D-50, var 'S' (syntetisert) Partial muligens det første eksemplet på en virtuell analog synth, selv om begrepet ikke ble laget før om syv år eller så. Signalbanen besto av en bølgegenerator, et resonanstidsvarierende filter med en dedikert konturgenerator og en tidsvarierende forsterker med en annen dedikert konturgenerator. Ved siden av dette var 'P' (PCM) Partial et tidlig eksempel på en prøveavspillingsmotor som bare besto av en bølgegenerator og en tidsvarierende forsterker med en konturgenerator. Uansett hvilken form du valgte, ble ytterligere modulasjon gitt av en tonehøydekontur og tre LFO-er, som representerte bemerkelsesverdig fleksibilitet i 1987. Neste nivå opp er Tone, som tilbyr syv strukturer som kombinerer to partialer, enten ved enkel blanding eller en kombinasjon av miksing og ringmodulering som gjør rare og fantastiske ting med utgangene deres. Den resulterende lyden – ofte konfigurert som en samplet angrepsfase etterfulgt av en syntetisert sustain-fase – passerer deretter gjennom en EQ og en refrengenhet (modulasjonseffekter). Til slutt utgjør to toner en patch, og disse passerer gjennom den interne etterklangen før de presenteres for omverdenen. Det er også tre Chase-moduser som spiller de to tonene etter hverandre på forskjellige måter for å skape enda mer uvanlige effekter, og ni nøkkelmoduser som avgjorde hvordan tonene fordeles i lappen. Disse spenner fra Whole (en enkelt tone spilt med 16-stemmers polyfoni) til Dual (tonene er lagdelte, så polyfonien faller til åtte stemmer), Split (to separate toner, hver med åtte-toners polyfoni), og forskjellige moduser som lar deg spille en eller begge toner monofonisk, og på separate MIDI-kanaler om ønskelig. Så hvis du brukte Dual-modus, er det fire (i stedet for tre) lag i lyden, som består av åtte partialer i fire toner som bidrar til to patcher lagt oppå hverandre for å lage en lyd, men hvem teller? For å gjenskape dette i D-05 brukte Roland en teknologi som deres markedsavdeling har kalt Digital Circuit Behaviour. Da jeg først så dette navnet, trodde jeg at det var dumt - tross alt, sifre gjør som du instruerer dem. Ikke desto mindre hadde selskapets ingeniører oppdaget for noen år siden at det var vanskeligere å gjenskape D-50 enn de hadde forventet, fordi tilbake på 1980-tallet hadde deres forgjengere funnet noen bemerkelsesverdige måter å få synthen til å gjøre det den gjorde med så begrenset prosessorkraft. Å emulere disse metodene og snarveiene var ikke bare et spørsmål om å finne den gamle koden og kompilere den på nytt for en moderne prosessor, og i nyere videoer har de innrømmet at de noen ganger måtte anta hva som skjedde, modellere dette og deretter bekrefte resultatene . Så navnet er ikke så dumt som jeg hadde trodd. Men uansett hvor de oppnådde det, er resultatene bemerkelsesverdige, helt ned til ting som den mystiske generasjonen av 'S' Partial's sagtannbølge (se boks), og jeg synes at de fortjener ære for å motstå fristelsen til å 'forbedre' D- 50. De har til og med eliminert de ekstra 28 PCM-ene som ble introdusert i V-Synth XT-implementeringen (som jeg, hvis jeg skal være ærlig, heller likte) og returnert til de originale 100 som var tilgjengelige i selve D-50. Flere gode ting D-50 og PG-1000.Da jeg frigjorde min D-50, tok jeg også PG-1000-programmereren for å teste med D-05. Du tror kanskje at dette ville være et problem fordi D-05 bare har en enkelt MIDI inn, og jeg ønsket å koble to enheter til den – min D-50 og PG-1000 – ved å bruke fempinners MIDI-kabler. Heldigvis utfører PG-1000 det smarte trikset å ekko all data som mottas på MIDI-en, inn gjennom MIDI-utgangen, noe som betyr at den legger til eventuelle parameterendringer til MIDI generert av kontrolleren. Så jeg koblet D-50 til PG-1000, og PG-1000 til D-05 og alt fungerte som det skulle. Vel, det er ikke helt sant... det fungerte bedre. Mens D-50 kan reagere på en håndfull parameterendringer i sanntid, er det mange som den ikke kan. Mest åpenbart endres ikke lyden når du justerer filterets cutoff-frekvens før du spiller nye toner. Derimot ligner PG-1000 et analogt kontrollpanel når den er koblet til D-05, og endrer ting som cutoff-frekvensen til eksisterende toner i sanntid. Du kan til og med gjøre ting som å endre patchstrukturen mens du spiller, noe som sannsynligvis er meningsløst, men utrolig likevel. Uansett er muligheten til å utføre filtersveip og gjøre andre sanntidsendringer en bonus som mange erfarne D-50-programmerere og -spillere kommer til å sette pris på. Så vidt jeg kan se, er alle de andre egenskapene til D-50 - ting som de forskjellige nøkkelmodusene og MIDI-modusene - emulert i D-05. I motsetning til tidligere Boutique-moduler som JX-03, JP-08 og JU-06, tilbyr en enkelt D-05 den fulle polyfonien til den originale synthen. Dette kan høres ut som et lite poeng, men det er det ikke. Du måtte kjøpe to av hver av de tidligere modellene for å få polyfonien til inspirasjonene deres, og dette stoppet meg fra å kjøpe noen av dem. Likevel er det forskjeller. Heldigvis er de alle gode, fordi D-05 tilbyr tre forbedringer som legger til synthens muligheter uten å påvirke det som har gått før: en arpeggiator, en 64-trinns sequencer og et utvidet minne. Jeg liker D-05s arpeggiator fordi den gir en grad av animasjon til D-50-lyden som aldri var tilgjengelig på den originale synthen. Det er en enkel implementering – bare én eller to oktaver med opp-, ned- og opp/ned-moduser, syv klokkedelingsalternativer og en Hold-funksjon – men resultatene kan være flotte. Du kan endre patcher mens arpeggiatoren kjører, og til og med redigere lyden mens den gjør det, noe som er flott for å finjustere interaksjonen mellom lyden og mønsteret som animerer den. For et så enkelt tillegg har dette tatt meg i nye retninger på en synth som jeg faktisk allerede har eid i 30 år! Ved siden av sequenceren utvider dette det som er tilgjengelig i noen av de tidligere Boutique-produktene fordi det er polyfonisk. De vanlige parameterne er tilgjengelige og disse kan defineres og lagres på vanlig måte - mønsterlengde, tempo, noteverdier, gatelengde, pauser og bånd, shuffle og hvilken patch som brukes når sekvensen spilles - men det er et tall av tilleggsparametere som ikke er lagret i sekvensen, inkludert rekkefølgen av trinnene (forover, bakover, forover/bakover, oddetall og partall, og tilfeldig), start- og stopptrinnene (for å definere en delmengde av sekvensen som skal være spilt), og om dempede trinn behandles som hviler eller hoppes over. Jeg aner ikke hvorfor disse ikke har blitt implementert som lagringsbare parametere. Det er sikkert en god grunn, men det er synd likevel. Etter å ha utført alle testene mine på sequenceren og arpeggiatoren, bestemte jeg meg for at det var på tide å ha det gøy. Så jeg valgte en passende patch og laget en sekvens jeg likte. Jeg valgte deretter arpeggiosiden og trykket på et par taster, og sequenceren og arpeggiatoren fungerte sammen og ble synkronisert, noe som var flott. Jeg hadde da et lyspære-øyeblikk og prøvde å justere parametere på PG-1000 og... whoo-hoo! Jeg kunne endre lyden i sanntid mens den kombinerte sekvensen/arpeggioen spilte. Dette var langt, langt utenfor D-50-territoriet! Hvis du allerede liker D-50, kommer du til å elske denne. Det siste tillegget er inkluderingen av 13 ekstra banker med 64 patcher. Mens D-50 bare tilbød 64 overskrivbare patchminner og et kortspor som tillot deg å lagre og få tilgang til ytterligere 64, tilbyr D-05 ikke mindre enn 896 minner, hvorav 512 er overskrivbare. For meg ville dette være en velsignelse fordi jeg har samlet et betydelig bibliotek med D-50-patcher – noen kommersielle, mange av mine egne – og D-05 er kompatibel med alle disse, og kan laste dem fra D-50s interne minne til sitt eget. Heldigvis trengte jeg ikke å finne plass til mine fire PN-D-50-0x-kort (de ekstra bankene programmert av Roland for den originale D-50) fordi disse allerede finnes i forhåndsinnstillingene sammen med de originale fabrikklydene og en ny bank skrevet for selve D-05. Se test i mellom Roland D-50 og D-05 https://www.youtube.com/watch?v=TjkFNrdOHMg
Kan sendes som forsikret Norgespakke eller Finn Fiks ferdig
Profilinformasjon
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger
InnloggingAnnonsens metadata
Sist endret: 11.6.2024, 07:51 ・ FINN-kode: 338697577