1 000 kr
![Skuespillere og filmfolk. Se her!😊](https://images.finncdn.no/dynamic/480x480c//2023/9/vertical-0/10/5/319/057/075_1684575409.jpg)
Boken "Orientekspressen. En vårreise." av Torbjørn Færøvik. Utgitt i 2016. 504 sider.
Selges for 50,- kroner
Porto: 73,- kroner med Posten, eller 69,- kroner med Postnord
---------------------------------------------------------------------------------------------
Torbjørn Færøvik er en norsk sakprosaforfatter, historiker og journalist, som har vunnet Brageprisen tre ganger for sakprosabøker om India og Kina.
Torbjørn Færøvik er cand. philol. og har kinesisk historie som hovedfelt. Han har jobbet i over tretti år som journalist, blant annet som utenriksmedarbeider i NTB (1977–1979), Arbeiderbladet (1979–91) og NRK fra 1991 til 1999.
Sakprosabøkene hans reflekterer denne nære erfaringen med utland: Allerede i 1999 vant han Brageprisen for første gang for India – Stevnemøte med skjebnen. Færøvik har også mottatt Brageprisen for to av sine bøker fra og om Kina. I boken Maos Rike, en lidelseshistorie kommer Færøvik ikke bare tett på Kina, men også på diktatoren Mao Zedong. Boken kom i 2012, det året Kinas partikongress utpekte en ny toppledelse.
Drømmen om Asia (Cappelen Damm, 1997)
India – Stevnemøte med skjebnen (Cappelen Damm, 1999)
Veien til Xanadu. En reise i Marco Polos fotspor (Cappelen Damm, 2001)
Marco Polo. Reisen til verdens ende (ungdomsbiografi, Cappelen Damm, 2002)
Kina – En reise på Livets elv (Cappelen Damm, 2003)
Gandhi – Elsket og hatet (ungdomsbiografi, Cappelen Damm, 2004)
Buddhas barn – En reise blant mennesker (Cappelen Damm, 2006)
Midtens rike – En vandring i Kinas historie (Cappelen Damm, 2009)
Maos rike – en lidelseshistorie (Cappelen Damm, 2012)
Orientekstpressen. En vårreise (Cappelen Damm, 2016)
Kina på 200 sider. Fra de første dynastiene til dagens stormakt, 2020)
Priser
Brageprisen 1999 for India – Stevnemøte med skjebnen
Cappelenprisen 2006
Brageprisen 2009 for Kina – En reise på Livets elv
Brageprisen 2012 for Maos rike – en lidelseshistorie
- - - - - - - - -
Orientekspressen er en av de mest berømte togrutene gjennom tidene, sammen med Trans-Sibirekspressen. I siste halvdel av 1800-tallet var jernbanen godt utviklet i Europa, særlig i den vestlige delen. Det var blitt vanlig med gjennomgående internasjonale tog, særlig i nord-sør-retning, og etter hvert kom det behov også for tilsvarende øst-vest-gående tog. Sett fra de sentrale byene London og Paris ble dette tog mot Orienten.
Orientekspressen ble innstilt i 1977, men det kjøres i dag enkelte «museumsruter» med det gamle, opprinnelige materiellet.
Sentralt i Frankrike sto selskapet Compagnie internationale des Wagons-Lits som utviklet moderne vognmateriell med sove- og restaurantvogner. De kjørte sine tog etter avtale med de enkelte land, og benyttet de lokale jernbaneselskapenes lokomotiver. I 1873 åpnet de ruter mellom Paris og Wien, og mellom Oostende og Berlin. Senere i 1870-årene ble rutenettet utvidet blant annet fra Paris til Genève og Roma, fra Berlin til Breda og fra Wien til Orsova i Romania.
I 1883 var tiden kommet for en forlengelse videre østover, og 4. oktober gikk det første toget som ble kalt «Train Express d'Orient» fra Paris via Stuttgart, München, Wien og Budapest frem til Varna ved Svartehavet. Derfra var det båtforbindelse til Konstantinopel (nå Istanbul), da den sørligere jernbanelinjen via Beograd og Sofia ikke var ferdigbygget. Den sto ferdig i 1889, og fra da gikk togene direkte frem til Konstantinopel. Reisetiden ble med dette redusert fra 81 til 67 timer, og med gjennomgående vogner uten bytte for passasjerene. Det var daglig avgang fra Paris til Budapest og tre ganger i uken videre til Konstantinopel. London ble knyttet til Orientekspressen via ferge til Calais.
Fra transportmiddel til luksus
Disse togene var til å begynne med vanlige passasjertog med god standard for de reisende, men etter hvert ble service og ombordtilbud sterkt utvidet. Orientekspressen ble Europas internasjonale luksustog med reisetid redusert til 56 timer. Etter at Simplontunnelen mellom Sveits og Italia ble åpnet i 1919 kom en ny rute via Milano og Venezia til Beograd med navn Venice Simplon-Orient-Express, og i 1930 en tredje rute, Arlberg Orient Express, som gikk fra Paris via Zürich og Innsbruck til Wien og videre til Budapest.
I 1930-årene var Orientekspressen på sitt høyeste hva popularitet og service angikk, og en reise med dette luksustoget ble for mange et prestisjeprosjekt. Også forfattere ble engasjert, og den mest kjente er Agatha Christie med Hercule Poirot som løste Mord på Orientekspressen. Dette var ombord på Venice Simplon-Orient-Express som ble stanset av sneskavler. Ellers har blant andre Graham Greene med romanen Toget til Istanbul og James Bond i filmen From Russia with Love hatt handlinger herfra.
Etter andre verdenskrig sank standarden, driften ble ulønnsom og Orientekspressen ble innstilt i 1977. I 1982 ble en forkortet rute av Orientekspressen åpnet mellom London og Venezia, delvis med det opprinnelige luksuriøse vognmateriellet, og det kjøres i dag enkelte «museumsruter» med det gamle, opprinnelige materiellet.
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger
InnloggingSist endret: 13.7.2024, 18:22 ・ FINN-kode: 344112690