Bildegalleri
PAUL RENÈ GAUGUIN - Kr 5.300,- «Hane» Litografi • NY INNRAMMING
Beskrivelse av varen
Paul René Gauguin - (København 1911 - Spania 1976)
—
«Hane», 1949 Litografi 32/50.
Motivmål: 48,5 x 61,5 cm. (Rammemål: 85 x 70 cm)
Signert nede: Paul René Gauguin 1949
—
Bestefaren til Paul René Gauguin var den verdenskjente kunstneren Paul Gauguin, hane er et av Paul René Gauguin mest populære motiv.
—
• GRATIS levering i Osloregionen/Østlandsområdet.
• Se andre annonserte kunstverk, klikk på «Trine Tangen» eller «Vurderinger».
• Pent eksemplar.
• Kan sendes rimelig med posten, forsvarlig pakket, forsikret og sporbart.
• Rammen er i sort matt furu flat, 4 cm bredde med float UV 40 glass.
• Innramming alene koster kr 2150,- alt dette får du for kun kr 5.300,- benytt deg av denne unike anledning.
------------
Paul René Gauguin ble født i København av dansk far og norsk mor. Hans farfar var den dansk-gifte franske impresjonisten Paul Gauguin. Fra 4-årsalderen bodde Paul René Gauguin i Norge, hvor han fikk sine første skoleår i Oslo og sine sommeropplevelser på Sørlandet. 14 år gammel ble han sendt til Frankrike, først på landsbyskole i Provence, deretter til Lycée Corneille i Rouen hvor han tok artium. Etter en kort tid som journalist og korrekturleser i Dagbladet, drog han pr. sykkel nedover i Europa hvor han forgjeves søkte arbeide. I 1932 gikk turen igjen sørover med Spania som mål. Her slo han seg ned på Ibiza, hvor han ble boende nesten 3 år. Han levde fra hånd til munn, fisket, dykket, fanget levende, sjelden fisk til Hagenbeck dyrehage, Hamburg, malte krukker og vaser til turistene og skar navnetrekk til skuter på treplanker.
Arven som navnet la på ham, hadde skapt motstand i ham, og han unngikk kunstskoler og akademier. Likevel begynte han å male i Barcelona og fortsatte i Paris. En tid arbeidet han sammen med Picasso på hans pottemakeri. Hans første arbeider ble vist på Høstutstillingen i 1936. Gauguin deltok i den spanske borgerkrigen som reporter. Han var også med i krigen i Norge, både som soldat og som motstandsmann. Gauguin hadde et utpreget språktalent og oversatte betydelige forfattere til norsk. Fra 1939 til 1945 var han teatermaler ved Unge Trøndelag Teater. Han utførte også teaterdekorasjoner for Det Kongelige Teater i København, for Nationalteatret i Oslo og for Deutsche Schauspielhaus i Hamburg. Han både oversatte og dramatiserte "Et forargelsens hus" for Folketeatret i Oslo. I flere år hadde Gauguin fast bopel i Tessebølle på Sjælland hvor han innredet et verksted. Før han døde under en reise i Spania i 1976, fant han enda et lødig uttrykk for sin kunstnerånd i dikt, som ble utgitt posthumt i 1977.
Sine første tresnitt skar Gauguin under oppholdet på Ibiza i 1936. Hele livet skulle han fabulere over de synsinntrykk som han mottok i Sør-Frankrike og på Balearene, over og under havflaten. Fuglen, fisken og innsektet, ofte i selsomme blandingsformer, blir tegn fra en annen verden. Den billed-magiske evnen blir alltid kjernen i hans kunst.
Gauguins politiske og sosiale engasjement kommer tydeligst fram i Barcelona, 1937, et stramt komponert bilde med streng fargeharmoni. Dette engasjement fremtrer senere mer kryptisk og tvetydig, som i Den gamle Bøygen før morgen (1949), som minner om japanske tresnitt. Spranget fra dette bildet til senere bilders muntre linjespill er stort. Først ti år etter hjemkomsten fra Spania går Gauguin for alvor inn for grafikken. Han ble en nyskaper på fargetresnittets område, og skapte nye metoder og kombinasjoner som gir større variasjon i billedflaten. Han utnytter sitt tekniske mesterskap i den grad at han kan beskyldes for overdrevent artisteri. I hans beste bilder er et ekte og personlig kunstnerisk engasjement tilstede, som i Havhest (1949, Nasjonalgalleriet, Oslo) og det humoristisk-ironiske Pøbbel med den forfinede fargen fra samme år. Gauguins reise til Hellas i 1956 gav ham en dyp inspirasjon og en utvidet motivkrets. Vi ser i de greske raderingene en klassisk enkelhet som hos Sigurd Winge, men uten hans strenghet i linjeføringen. Også her har G. en høyt oppdrevet teknikk, ofte en blanding av strek, koldnål og sukkerakvatint. Piken fra Samos, Fra Athen og Steinbærerskene, alle fra 1958, er følsomme som dekorasjonene på greske vaser. Fra 1958 er også Nordenvinden som i villskap minner om Goya, Fikentre som bringer persiske miniatyrer i tankene, og Geitemåne hvor Gauguin slipper det dionysiske til i den grasiøse, bukoliske nattescenen med de tre dansende geitene. I 1960-årene abstraherte Gauguin sine erindringsbilder i collager og i jernskulptur. Han benyttet bygningsplater med den ru siden ut, og monterte på disse delvis oksyderte og fargelagte materialer som kobber, messing- og tinnplater, filler, knapper m.m. Eller han skrapte motivet ut på en monokromt malt sementflate, eller senket hovedformen ned i billedflaten. Sardisk landskap er laget med strie, treplater, pensler og farge. Noen av bildene gir assosiasjoner til Braque, noen til Klee og Miró. Endel bilder i ganske lite format har en smykkelignende effekt. Jernskulpturene viser slektskap med Robert Jacobsen. De er oftest laget av sammensveisete jernbiter, kombinert med blankpolerte stålflater som i Klangfugl. Geometriske elementer danner rytmiske komposisjoner med bevegelse og liv. I en senere periode vendte Gauguin tilbake til grafikken, denne gang til serigrafier. Formspråket ble ornamentalt og abstrakt, og kan minne om fransk kubisme. Fargeforskyvninger og stoffvirkninger spiller mot et nytt innslag, nemlig metallfolie pålagt etter trykning, og noen blad senere overtrykket i høy trykkpresse. Ofte er de bearbeidet videre med pålagte metallplater, en innviklet prosess utarbeidet av Gauguin selv. Silketrykket gir kompakte fargeflater, lukkede, sterke områder. Blått, sort, oker og brunt møter vi i i motiver som Urfisk, Matulk, Havfrue og Marine.
Gauguins ungdomsideal var van Gogh, senere ble det Braque og Max Ernst. Sansen for den gjennomtenkte komposisjon tiltrakk ham nok hos Braque, mens han delte spennvidden i fantasi med surrealisten Ernst. Gauguin hadde ingen redsel for eklektisisme. Som Askeladden brukte han smått og stort og omformet det etter sitt eget rike sinn.
—
Familierelasjoner
Sønn av
Pola Gauguin
—
Utdannelse
Selvlært
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Ib Schlytters legat
Reise gjennom Europa til Frankrike i 1930
Spania 1932
opphold på Ibiza i 3 år
deretter opphold i Barcelona og i Paris
flere reiser i Hellas, Egypt, Syria, Italia og Spania, samt Tahiti og Marquesaøyene
—
Stillinger, medlemskap og verv
Styremedlem i Foreningen Norske Grafikere 1947–49
—
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
M/S Nordstjernen, Bergenske Dampskipsselskap 1956 (tresnitt og malerier i spisesaler, oppholdsrom og lugarer)
M/S Die bunte Kuh, Hamburg 1957 (en rekke dekorasjonsarbeider i mosaikk, glass, tre, grafikk og akvarell)
Nasjonalgalleriet, Oslo
Riksgalleriet
Bergen Billedgalleri
Statens Museum for Kunst, København
Nationalmuseum, Stockholm
Bibliothèque Nationale i Paris
Victoria and Albert Museum London
Landesmuseum i Würtzburg, Vest-Tyskland
Kupferstichkabinett, Berlin-Dahlem
Tel-Avivs museum
Cleveland Museum, Ohio
Musée Gauguin, Tahiti
—
Illustrasjonsarbeider
I. Lissner: Mennesker og makter omkring Stillehavet, Oslo 1942 (bokutstyr)
H. Stendhal: Rødt og svart, Oslo 1944, (oversettelse og bokutstyr)
I. Hagerup: Så rart -, Oslo 1950
I. Hagerup: Lille Persille Oslo 1961
I. Hagerup: Den sommeren, Oslo 1971
—
Utstillinger
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, Oslo, 1936-1937
Høstutstillingen, Oslo, 1939
Høstutstillingen, Oslo, 1951
Høstutstillingen, Oslo, 1953
Ung Norsk Kunst, København, 1946
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Oslo, 1946
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Stockholm, 1947
Den Officielle Norske Kunstudst, København, 1947
Nordisk Grafik, 1948
Nasjonalgalleriet, Oslo, 1948
Bergens Kunstforening, 1948
Bergens Kunstforening, 1953
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, København, 1949
Honderd Jaar Noorse Schilderkunst, Haag, 1949
Honderd Jaar Noorse Schilderkunst, Brussel, 1950
La gravure norvégienne, Lausanne, 1950
Helsinki, 1950
Lugano, 1950
Honderd Jaar Noorse Schilderkunst, Haag, 1950
Norsk Nutidskonst, Stockholm, 1951
Exposicao de Peintura e Gravura Norveguesa, Rio de Janeiro, 1952
2. Int. Biennal of Contemporary Colour Litography, Cincinnati, USA, 1952
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Bergen, 1953
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Oslo, 1953
2. Biennale i São Paulo, 1953
Nordisk fargegrafikk, Helsinki, 1953
Hin Opinbera Norska Listsýning, Reykjavik, 1954
Den nordiske utstillingen, Roma, 1955
3. Biennale i São Paulo
Contemporary Norwegian Prints, Arts Council, Storbritannia, 1956
La gravure norvégienne contemporaine, Frankrike, 1956
Norveska grafika, Ljubljana, 1956
The arts of Norway, Florida, 1957
Nürnberg, 1957
Norsk Nutidskonst vandreutstilling, Sverige, 1958
Norwegische Graphik des XX Jahrhunderts, Westfalen, 1958-1959
Frankfurter Kunstkabinet, 1959
Norwegian Painting and Sculptures, Jerusalem, 1959
Norwegian Graphic Art, England, 1961
Roma, 1961
Nordisk Grafikkunion, Oslo, 1962
Norwegische Graphik der Gegenwart, Berlin, 1962
Grønningen, København, 1965
Grønningen, København, 1966
Strassbourg, 1966
Moderne Norwegische Kunst, Köln, 1966
Ibsendekorationen aus den letzten Jahren, Münster, 1967
Norwegian Graphics, Arts Councils Exhibition, England, 1968-1969
Stockholm, 1968
Stockholm, 1969
København, 1968
København, 1969
Gravures Norvégiennes Contemporaines, Tunis, 1969
Weintreub, New York, 1971
Rouen
Dieppe
Lille
Gauguin-museum, Tahiti, 1973
Separatutstillinger
Gall. Per, Oslo, 1947
Gall. Per, Oslo, 1949
Gall. Per, Oslo, 1959
Gall. Per, Oslo, 1963
Nasjonalgalleriet, Oslo, 1948
Stavanger Kunstforening, 1947
Stavanger Kunstforening, 1961
Stavanger Kunstforening, 1969
Stavanger Kunstforening, 1980
Bergens Kunstforening, 1947
Bergens Kunstforening, 1961
Bergens Kunstforening, 1970
Bergens Kunstforening, 1978
Hauswedel, Hamburg, 1949
Gall. Birch, København, 1950
Lübeck Overbeckgesellschaft, 1950
Bremen, 1950
Bekker vom Rath, Frankfurt, 1950
Amerikahaus, Karlsruhe, 1950
Sotham, Amsterdam, 1950
Arts et Métiers, Nice, 1950
Meltzer Gallery, New York, 1950
Gerd Rosen, Berlin, 1951
Gal. Marya, København, 1959
Färg och Form, Stockholm, 1959
Gurlitt, München, 1959
Städtische Galerie, Würzburg, 1959
Commeter, Hamburg, 1959
Commeter, Hamburg, 1964
Museum Folkwang, 1960
Museum Folkwang, 1962
Lörentsberg, Göteborg, 1962
Konsthallen, Lund, 1962
Ystad Museum, 1962
Karlstad, 1962
Häseler, 1963
Gal. Hybler, København, 1964
Kunstnerforbundet, Oslo, 1965
Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
Kunstnerforbundet, Oslo, 1972
Kunstnerforbundet, Oslo, 1977
Lillehammer, 1969
Köln, 1971
Strømmen, 1972
Trondheim, 1972
Saint-Germain, Paris, 1975
Christianssand kunstforening, 1979
Ålesund kunstforening, 1979
Haugesund kunstforening, 1979
Molde kunstforening, 1979
Kristiansund kunstforening, 1979
Trondheim kunstforening, 1979
Portretter
Selvportrett, pennetegning i fru Martha Gauguins eie
Pennetegning av Pedro i Verdens Gang, 4.6.1971
Eget forfatterskap
Et annet land i sikte, Oslo, 1976
—
Litteratur
Kunsten idag, 1947, hefte 3, s. 55 (ill.), hefte 4, s. 20/21 (ill.), s. 23 (ill.), s. 28
Kunsten idag, 1949, hefte 10, s. 56-57 (ill.), hefte 11, s. 56-57 (ill.)
Kunsten idag, 1951, hefte 17, s. 22-37 (ill.)
Kunsten idag, 1954, hefte 29-30, s. 25, 54, 56
Kunsten idag, 1959, hefte 47 (omslagsill), s. 4-25 (ill.)
Kunsten idag, 1963, hefte 66, s. 48 (ill.)
Kunsten idag, 1967, hefte 80, s. 11
Melhus, A.C., Sundseth, A.B., Norsk Illustrasjonskunst 1850–1950, Oslo, 1952, s. 51
Rohde, P., Paul René Gauguin, Oslo, 1969
Rohde, P., Paul René Gauguin, Oslo, 1980, 2. utg.
Kunst og Kultur register 1910–67, Oslo, 1971, s. 199
Kunst og Kultur, 1969, s. 63
Kunst og Kultur, 1970, s. 118
Kunst og Kultur, 1971, s. 66
Kunst og Kultur, 1973, s. 132
Kunst og Kultur, 1974, s. 130
Kunst og Kultur, 1976, s. 62
Kunst og Kultur, 1977, s. 159
Agder, Oslo, 1977, s. 254, Bygd og by i Norge
Greve, E., i Dagbladet, 29.04.1947
Storstein, A.R., i 1ste mai, 25.09.1947
Wyller, B., i Stavanger Aftenblad, 27.09.1947
Revold, R., i Dagbladet, 28.04.1949, (ill.)
Haaland, T., i Friheten, 03.05.1949, (ill.)
Michelet, J.F., i Morgenbladet, 04.05.1949
Rude, R., i Verdens Gang, 06.05.1949
Dagbladet, 06.06.1957, (ill)
Durban, A., i Morgenposten, 10.11.1959
Mæhle, O., i Dagbladet, 16.11.1959
Arbeiderbladet, 17.11.1959
Parmann, ø., i Morgenbladet, 19.11.1959, (ill.)
Revold, R., i Aftenposten, 19.11.1959
Schoop, H.H., i Aftenposten, 03.01.1961, (ill.)
Revold, R., i Aftenposten, 27.01.1961
Durban, A., i Morgenposten, 27.01.1961
Ellingsen, S., i Vårt Land, 27.01.1961, (ill.)
Durban, A., i Morgenposten, 04.11.1963
Rosseland, I., i Vårt Land, 05.11.1963
Anker, P., i Arbeiderbladet, 06.11.1963
Michelet, J.F., i Verdens Gang, 06.11.1963, (ill.)
Borthen, L., i Verdens Gang, 23.11.1963
Aftenposten, 25.08.1965
Kyllingstad, S., i Nationen, 27.08.1965
Durban, A., i Morgenposten, 05.11.1969
Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 08.11.1969
Brun, H. J., i Dagbladet, 11.11.1969
Rosseland, I., i Vårt Land, 11.11.1969
Lauhn, Erling, i Morgenavisen, 21.10.1970, (ill.)
Lauhn, Erling, i Morgenavisen, 28.10.1970, (ill.)
Breivik, T., i Bergens Arbeiderblad, 30.10.1970
Flor, H., i Bergens Tidende, 31.10.1970, (ill.)
Remfeldt, P., i Stavanger Aftenblad, 18.11.1970, (ill.)
Riis, H., i Rogalands Avis, 21.11.1970, (ill.)
Aadnøy, A., i Stavanger Aftenblad, 21.11.1970, (ill.)
Røed, H., i Arbeiderbladet, 03.11.1972
Michelet, J.F., i Verdens Gang, 03.11.1972, (ill.)
Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 04.11.1972
Harr, K.E., i Dagbladet, 11.11.1972
Johnsrud, E.H., i Aftenposten, 07.11.1972
Flor, H., i Dagbladet, 24.01.1976
Flor, H., i Dagbladet, 13.01.1977, (ill.)
Schade, V., i Berlingske Aften, 14.01.1977, (ill.)
Durban, A., i Norges Handels og Sjøfartstidende, 14.01.1977
Egeland, E., i Aftenposten, 15.01.1977, (ill.)
Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 19.01.1977, (ill.)
Michelet, J.F., i Verdens Gang, 19.01.1977, (ill.)
Andersen, S., i Arbeiderbladet, 20.01.1977, (ill.)
Rosseland, I., i Vårt Land, 03.02.1977
Flor, H., i Bergens Tidende, 07.02.1978, (ill.)
Stabell, W., i Morgenavisen, 19.02.1978, (ill.)
-------------
-------------
Kunstverk for salg: Inger Sitter, Carl Nesjar, Håkon Bleken, Jakob Weidemann, Kåre Tveter, Gunnar S. Gundersen, Jens Johannessen, Ørnulf Opdahl, Per Kleiva, Frans Widerberg, Knut Rumohr, Ludvig Eikaas, Harald Kihle, Reidar Fritzvold, Ferdinand Finne, Olav Strømme, Erling Enger, Kjell Nupen, Reidar Fritzvold, Odd Tandberg, Rudolph Thygesen, Odd Nerdrum. Kai Fjell, Gunnvor Advocaat, Kaare Espolin Johnson.
Bedrift uten avtale
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 30.9.2024, 18:41 ・ FINN-kode: 370117416