Bildegalleri
HALVDAN HOLBØ - «Sygard Snerle Vågå». STORT Oljemaleri. Kr 7.700,- eller bud •
Beskrivelse av varen
Halvdan Holbø - (Vågå 1907 - 1990)
—
«Sygard Snerle i Vågå». Olje på lerret.
Motivmål: 65 x 81 cm. (Rammemål: 79 x 95 cm)
Signert nede: Halfdan Holbø 1942
—
Signert bak på blindrammen: Halvdan Holbö Sygard Snerle i Vågå mai 1942.
—
Sygard Snerle er en freda gård med bygninger fra 17-1800-tallet . Tunet består av rundt 20 bygninger: Gamle stabbur, låver, stall, fjøs og tre bolighus tett i tett. Lalmsvatnet til venstre i maleriet som er en del av Otta, med fjellene i bakgrunn.
—
• GRATIS levering i Osloregionen/Østlandsområdet.
• Se andre annonserte kunstverk, klikk på «Trine Tangen» eller «Vurderinger».
• Kan sendes rimelig med posten, forsvarlig pakket, forsikret og sporbart.
• Maleri og rammen i god stand.
—
Halvdan Holbø hadde store fordeler av å vokse opp i et kunstnerhjem, der det å male var en del av tilværelsen. Allerede som gymnasiast fikk han et års opphold i Paris og Italia, og fikk et førstehånds inntrykk av antikkens og renessansens kunst, samtidig som han kom i personlig kontakt med en av fransk kunsts ledende personligheter, Charles Dufresne. For øvrig var han sin fars elev, og han deltok i farens regelmessige malerturer til fjellbygder, setergrender og høyfjellet, særlig til Vågå. Som artianer hadde han sin første utstilling i hjembyen, samtidig som han debuterte på Høstutstillingen. Halvdan Holbø fortsatte i farens fotspor både hva motivvalg og malerisk uttrykksform angår, med tydelig islett av fransk skolering og fargekultur. Det var for øvrig billedhuggeren Rolf Lunde som fikk overtalt den unge Halvdan Holbø til å reise til Paris, og både der og i Italia møtte han eldre samtidige som fikk betydning for ham. Det gjelder både Dufresne og italieneren Filippo de Pisis, en betydelig impresjonist. At Halvdan Holbø også var innom Georg Jacobsen, forteller vel mer om malerens trang til allsidig orientering enn om en bevisst kunstnerisk streben i retning av Jacobsens prinsipper. Jacobsen-episoden ble en blindgate der Halvdan Holbø ikke fant seg vel til rette. Halvdan Holbø har lagt vekt på koloristisk balanse og måtehold i sitt maleri. Komposisjonen er alltid vel overveid, han unngår like vinkler og han opererer helst med enkle proporsjoner. Fra 1933 har Halvdan Holbø regelmessig malt i fjellbygda på vårparten, og han har her skapt en serie monumentale landskaper, der oker, blått, gult og krapplakk dominerer. Grønt fins ikke i disse arbeidene. Fra 1950-årene har han vanligvis tilbrakt sommeren ved Oslofjorden, og i sommerbildene herfra råder blå og gylne toner. Halvdan Holbøs vesentligste innsats ligger innenfor landskapsmaleriet, selv om han også, særlig i kystlandskap, arbeider med menneskefigurer i fremstillingen av komposisjonene. Halvdan Holbøs uttrykksmåte er naturalistisk, selv om han en enkelt gang har forsøkt seg innenfor det nonfigurative formspråk: en steinmosaikk utført for Sør-Gudbrandsdal Elektrisitetsverk.
Halvdan Holbø har utført et større alterverk til Sødorp kirke på Vinstra. Han har også malt en rekke portretter som røper stor karakteriseringskunst, menneskelig følsomhet og innlevelsesevne.
---------------
---------------
Kunstverk for salg: Inger Sitter, Carl Nesjar, Håkon Bleken, Jakob Weidemann, Kåre Tveter, Gunnar S. Gundersen, Jens Johannessen, Ørnulf Opdahl, Per Kleiva, Frans Widerberg, Knut Rumohr, Ludvig Eikaas, Harald Kihle, Reidar Fritzvold, Ferdinand Finne, Olav Strømme, Erling Enger, Kjell Nupen, Reidar Fritzvold, Odd Tandberg, Rudolph Thygesen, Odd Nerdrum
Bedrift uten avtale
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 1.10.2024, 17:18 ・ FINN-kode: 372503033