Bildegalleri
Førkrigs Søren Steen Johnsen malt under opphold på Tolga i 1938.
Beskrivelse av varen
Oljemaleri på treplate 38*46 maleri mål 46*54 med ramme. Selges kr 1800.- Ingen auksjon. Selger til første som gir prisforlangende, og kan kommuniseres med på Finn.
Tar imot lavere bud som vurderes og besvares. Malerier kan sendes sammen avhengig av størrelse.
Søren Steen-Johnsen
Artikkelen er hentet fra Norsk kunstnerleksikon, I–IV, som ble utgitt 1982–86.
FaktaboksSøren Steen-Johnsen
Født 7. oktober 1903, Trondheim
Død 27. oktober 1979, Nice
S.-J. debuterte i 1923 i Oslo Kunstforening mens han gikk på Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Kristiania. Året etter begynte han på Revolds malerskole og kom inn i et miljø med unge engasjerte samfunnsbevisste malere. S.-J. var sommeren 1924 assistent for Revold ved utsmykkingen av Haslum kapell. Ved Henrik Sørensens hjelp reiste han til Paris i 1925, og ble elev av Per Krohg. Sammen med Per Rom fikk han i oppdrag å dekorere kafé Peer Gynt, et samlingssted for skandinaver i utlendighet. Tilbake i Norge arbeidet S.-J. sammen med Revold-elevene, bl.a. Harald Dal, Reidar Aulie, Willi Midelfart, Eyolf Nagell-Erichsen, Ole Mæhle, som stilte ut sammen i inn- og utland. Disse var kjennetegnet ved sin samfunnskritikk og politiske engasjement. Hos Revold tilegnet de seg en mørk og mettet koloritt, et nasjonalromantisk tilsnitt. Hos S.-J. kommer dette tydelig fram i bilder som Gravøl (1933, Nasjonalgalleriet, Oslo), Under Ekeberg (1939, Nasjonalgalleriet) og især i Fabrikkstrøk, Vinterdag Oslo (1939), med en mor og et barn i forgrunnen. I fabrikk- og bybildene er byen alltid stor og truende, med en undertone av sosial uro; menneskene er ofte ensomme og forsvarsløse. S.-J.s landskaper fra denne perioden er preget av en noe tung malemåte, mørk koloritt og mettede billedflater. Sommeren 1933 tilbrakte S.-J. i Telemark sammen med Henrik Sørensen, senere også med Kai Fjell og Reidar Aulie. I 30-årene bodde han hovedsakelig i Oslo, men var noen år i Sandefjord. Under krigen bodde han i Østerdalen. Her fant han et landskap og et formspråk som han senere holdt fast ved. Med et dypt følt engasjement i folks hverdagsslit tok han opp motiver som vårpløying og skogsarbeide. I løpet av disse årene fjernet han seg litt etter litt fra sosialrealismen, og ble hovedsakelig landskapsskildrer, en trofast og helhjertet friluftsmaler. Med en raskere, mer spontan malemåte enn tidligere fanget han stemninger, temperatur, lys og luft. S. kom ofte tilbake til landskapsmotiver fra Tolga i Østerdalen og traktene rundt Oslo. På sine mange reiser i syden utførte han en rekke akvareller og malerier med motiv fra Middelhavet, folkelivet eller stemningsskildringer fra landsbyene. På sine eldre dager utviklet S. en lys og skjær koloritt. Vinterbildene fra de siste årene er skinnende i sitt solfylte motlys med blå skygger over snøen. Det hastige penselstrøket ligger tynt på lerretet og dekker det knapt enkelte steder. S. har forkjærlighet for tregrensens bjerkekratt. Det er gjennomgående i en stor del av bildene og danner for- eller mellomgrunn i komposisjonen. Karakteristisk nok er S. sjelden opptatt av blå sommerhimler. Han foretrekker overgangene, skiftende vær og skiftende lys. S. har laget en rekke vårløsningsbilder hvor brun muld kommer tilsyne mellom snøklatter, eller sevje som stiger i vinterbare bjerkestammer og gir dem et fiolett skjær. Som grafiker har S. laget tresnitt og linosnitt. Det er ofte de samme motivene som i maleriene, med hovedvekt på landskaper og arbeidsliv. S.' bilder har utviklet seg fra samfunnsengasjement til lyriske naturskildringer. Kontrasten mellom hans ekspressive 30-talls bilder og de senere solfylte bildene med motiver fra snøviddene, er nok større enn hos noen av de andre Revold-elevene. S. har en stor og ujevn produksjon, men er på sitt beste en vár iakttager som fanger naturens umerkelige skiftninger med sin pensel. Som portrettmaler har S. hatt mange oppdrag.
Familierelasjoner
Sønn av
Kaja Steen
Johannes Johnsen
Gift med
1940 med Erna Astrup
1930 med Helga Solveig Michelsen
Utdannelse
Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Kristiania under Eivind Engebretsen og Wilhelm Krogh-Fladmark 1921-24
Elev av Axel Revolds malerskole, Oslo 1924-25
Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1925 og 1929-30, under Wilhelm Rasmussen 1929-30
École Moderne, Paris under Per Krohg 1925-26
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Statens reisestipend 1931-32
Houens legat 1934
Finnes legat
Hamsuns stipend
Oslo bys stipend 1951
Helga og Hans Reusch' legat 1957
Therese og Anton Klaveness legat 1971
Stipend fra Fondet for dansk-norsk samarbeide
Studiereiser til Frankrike 1925-26, -30, -34, -37, -48, 79
Italia 1934, -51, -56, -71
Nederland 1948
England 1948
Sovjet 1965
Hellas 1965, -75
Spania 1958
Sveits 1958
Stillinger, medlemskap og verv
Tidvis vikar for Per Krohg, Statens Håndverks og Kunstindustriskole, Oslo i 1930-årene
Vikarierende kunstanmelder Arbeiderbladet 1939
Vikarprofessor for Axel Revold Statens Kunstakademi, Oslo 1945-46
Vikar kunstanmelder Dagbladet 1953
Kunstanmelder i Aftenposten 1967-72
Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
Formann Den faste Jury 1939-40 og 1945-46, medlem fra 1958, formann 1960-64
Medlem Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomité 1949-55
Styremedlem Kunstnerforbundet, Oslo 1946-51 og 1952-62
Priser, premier og utmerkelser
Innkjøpt konkurranse om utsmykkingen av Oslo rådhus 1938
Mention honorable Verdensutstillingen i Paris 1937
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Veggdekorasjoner kafé Peer Gynt, Paris (1925-26) sammen med Per Rom
Majorstuen skole, Oslo (1934-35)
Sandefjord skole (1936-37)
Plankekjørere, Oslo rådhus (1951)
Nord-Østerdal fylkessykehus, Tynset (1958-60)
Holøydalen kapell, Tolga (1958)
Nasjonalgalleriet, Oslo
Bergen Billedgalleri
Kunstindustrimuseet i Oslo
Moss Kunstgalleri
Drammens Kunstforening Faste Galleri
Trøndelag Kunstgalleri
Lillehammer Bys malerisamling
Stavanger Faste Galleri
Oregon State Galleri
Museum of San Francisco
Göteborg Konstmuseum
Ateneum, Helsinki
Kunstgall. Berlin (brent 1945)
Riksgalleriet
Norsk Kulturråd
Selskapet Kunst på Arbeidsplassen
Oslo kommunes kunstsamlinger
Norges Bank
Fredrikstad, Porsgrunn, København og Seljord kunstforeninger
Mosseporten sykehus, Moss
Norsk Hydro, Rjukan
Tankbåter Klaveness rederi
NSB
Kreditkassen
Utenriksdep.
Det Norske Spisevognselskap
Oppdal Turisthotell
Illustrasjonsarbeider
Ingeborg Aass: Barne-journalen. Med bidrag av Charlotte Bühler og Leif Salomonsen, Oslo 1939
Oddny Aukland og Jan Magnus Bruheim: Gyldendals lesebøker. Sjette skuleåret, Oslo 1967, s. 238
Utstillinger
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, 1927-1931
Høstutstillingen, 1933-1937
Høstutstillingen, 1939-1940
Høstutstillingen, 1945-1949
Høstutstillingen, 1951-1954
Høstutstillingen, 1956-1963
Høstutstillingen, 1965
Høstutstillingen, 1970
Christiania Kunstforening, 1923
De 7, Kunstnerforbundet, Oslo, 1926
7 unge malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1927
Trondheim Kunstforening, 1927
Norwegian Art, London, 1928
Ung norsk kunst, Gall. Modern, Stockholm, 1929
11 unge malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1929
10 unge norske malere, Göteborg, 1930
Landsutst., Trondheim, 1930
Sveits, 1930
Unionalen, København, 1931
Norwegische Malerei, Zürich, 1933
Norwegische Malerei, Berlin, 1933
Contemporary Norwegian Painting, New York, 1936
Verdensutstillingen i Paris, 1937
Nyare norskt monumentalmåleri, Liljevalchs Konsthall, Stockholm, 1937
Jub. utst., Bergens Kunstforening, 1938
Nordisk utst., Göteborg, 1939
Nasjonalgalleriets retrospektive utstilling over norsk kunst, 1940
Vårutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1945
Vårutst., Kunstnerforbundet, Oslo, 1947
Ung norsk kunst, København, 1946
10 malere, Kunstnerforbundet, Oslo, 1946
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, Stockholm, 1947
Den Officielle Norske Kunstudst., København, 1947
Nordisk Kunstforbunds utstillinger, København, 1949
Helsinki, 1950
La Gravure Norvégienne, Lausanne, 1950
Carnegie utst., Pittsburgh, 1950
Utst. revy 1930-50, Kunstnernes Hus, Oslo, 1950
Norsk nutidskonst, Stockholm, 1951
Norsk nutidskonst, Göteborg, 1951
Liljevalchs Konsthall, Stockholm, 1951
Norsk utst., Rio de Janeiro, 1952
Norsk nutidskonst, vandreutst. Sverige, 1958
Nordisk grafik, Liljevalchs Konsthall, Stockholm, 1960
Grafika Norweska, Kraków, 1966
Separatutstillinger
Kunstnerforbundet, Oslo, 1932
Kunstnerforbundet, Oslo, 1934
Kunstnerforbundet, Oslo, 1937
Kunstnerforbundet, Oslo, 1945
Kunstnerforbundet, Oslo, 1955
Kunstnerforbundet, Oslo, 1960
Kunstnerforbundet, Oslo, 1964
Kunstnerforbundet, Oslo, 1969
Kunstnerforbundet, Oslo, 1974
Kunstnerforbundet, Oslo, 1978
Drammens Kunstforening, 1940
Kunstnerforbundet, Oslo, 1959
Kunstnernes Hus, Oslo, 1941
Kunstnernes Hus, Oslo, 1951
Skiens Kunstforening, 1940
Fredrikstad, 1945
Fredrikstad, 1959
Lillehammer Bys malerisamling, 1951
Larvik Kunstforening, 1954
København Kunstforening, 1954
Trondheim Kunstforening, 1955
Trondheim Kunstforening, 1963
Trondheim Kunstforening, 1973
Gall. Brinken, Stockholm, 1955
Askim Kunstforening, 1955
Bergens Kunstforening, 1963
Gjøvik Gård, 1965
Gall. F 15, Moss, 1968
Gall. F 15, Moss, 1973
Gall. Strømmen, Trondheim, 1970
Gall. Oddvar Olsen, Drammen, 1972
Norsk Skogbruksmuseum, Elverum, 1975
Seljord Kunstforening, 1976
Porsgrunn Kunstforening, 1977
Vandreutst. museene i Nord-Østerdal, 1980
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 27.9.2024, 17:41 ・ FINN-kode: 372638148