Bildegalleri
(1/4)
Maleri med sydlandsk motiv av Karl Konow
Til salgs4 850 kr
Beskrivelse
Middelhavslandskap av Karl Konow (1865-1928)
Ol. oppkoblet på plate 28 x 38 cm
Flott gullramme 42 x 53 cm
Signert og datert nede til høyre 1908
K. vokste opp i Vang i Valdres, hvor faren var prost. Naturen i Vang betok ham sterkt og var en medvirkende årsak til at han valgte å bli kunstner. Etter artium i 1883 begynte K. etter familiens ønske å studere jus. På grunn av dårlig hørsel drog han til Halle for behandling, og da benyttet han anledningen til å studere malerkunst en kort periode under Leopold von Kalckreuth i Weimar. Etter endt juridikum i 1889, la K. jusen på hyllen for godt og viet seg til kunsten. I de følgende årene oppholdt K. seg i utlandet, hvor han mottok undervisning i Paris og München. Han holdt flere separatutstillinger og deltok jevnlig på kollektivutstillinger i inn- og utland. K. malte både landskaper og portretter. Til å begynne med arbeidet han innenfor det naturalistiske friluftsmaleri, men i 1890-årene sluttet han seg til den nyromantiske retningen. I denne perioden forsøkte han seg også med religiøs-symbolistiske komposisjoner, som f.eks. Ved himmelens port og Adam og Eva. K. arbeidet langsomt, og hans produksjon er derfor beskjeden. I 1917 ble K. rammet av en øyensykdom og ble nesten blind. Etter en operasjon i 1921 fikk han noe syn tilbake, men ikke tilstrekkelig til å gjenoppta malingen. K. var en dyktig skribent og skrev artikler for en rekke aviser, dessuten selvbiografien Adam Bøøks øine (1925).
Utdannelse
Cand. jur. 1889
Elev av Leopold von Kalckreuth, Weimar (før 1889)
Léon Bonnat og Fernand Cormon, Paris 1889–90
Vladimir Schereschevski, München 1891–92
Erwin Knirr, München 1893–94
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Oslo Bymuseum
Norsk Folkemuseum
Skiens Faste Galleri
Oslo kommunes kunstsamlinger
Ol. oppkoblet på plate 28 x 38 cm
Flott gullramme 42 x 53 cm
Signert og datert nede til høyre 1908
K. vokste opp i Vang i Valdres, hvor faren var prost. Naturen i Vang betok ham sterkt og var en medvirkende årsak til at han valgte å bli kunstner. Etter artium i 1883 begynte K. etter familiens ønske å studere jus. På grunn av dårlig hørsel drog han til Halle for behandling, og da benyttet han anledningen til å studere malerkunst en kort periode under Leopold von Kalckreuth i Weimar. Etter endt juridikum i 1889, la K. jusen på hyllen for godt og viet seg til kunsten. I de følgende årene oppholdt K. seg i utlandet, hvor han mottok undervisning i Paris og München. Han holdt flere separatutstillinger og deltok jevnlig på kollektivutstillinger i inn- og utland. K. malte både landskaper og portretter. Til å begynne med arbeidet han innenfor det naturalistiske friluftsmaleri, men i 1890-årene sluttet han seg til den nyromantiske retningen. I denne perioden forsøkte han seg også med religiøs-symbolistiske komposisjoner, som f.eks. Ved himmelens port og Adam og Eva. K. arbeidet langsomt, og hans produksjon er derfor beskjeden. I 1917 ble K. rammet av en øyensykdom og ble nesten blind. Etter en operasjon i 1921 fikk han noe syn tilbake, men ikke tilstrekkelig til å gjenoppta malingen. K. var en dyktig skribent og skrev artikler for en rekke aviser, dessuten selvbiografien Adam Bøøks øine (1925).
Utdannelse
Cand. jur. 1889
Elev av Leopold von Kalckreuth, Weimar (før 1889)
Léon Bonnat og Fernand Cormon, Paris 1889–90
Vladimir Schereschevski, München 1891–92
Erwin Knirr, München 1893–94
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Oslo Bymuseum
Norsk Folkemuseum
Skiens Faste Galleri
Oslo kommunes kunstsamlinger
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 294418463 |
---|---|
Sist endret | 11.3.2023 kl. 10:31 |