Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Salvatore Fiume (1915-1997) - Skulptur, La Siracusana - 30 cm - Patineret bronse
Til salgs250 kr
Beskrivelse
BRONSE SKULPTUR: THE SYRACUSAN AV SALVATORE FIUME (Comiso 1915 - Canzo 1997)
Forfatter: Salvatore Fiume
Teknikk: støping
Signert og nummerert i bunnen av skulpturen, 48 av et opplag på 250 med signatur gravert i bunnen.
Skulpturen er utsmykket med en marmorbase.
Denne skulpturen er veldig interessant for å sette pris på kunstneren Salvatore Fiumes studie av menneskefiguren.
Representasjonen av naken er det maksimale uttrykket for denne ambisjonen, som går på tvers av alle tidsepoker og alle stilistiske strømninger. I sin skulptur utelater Fiume det arkitektoniske elementet til fordel for plastkomponenten. Spesielt hevder dette verket sin sicilianske opprinnelse og representerer en kvinne som justerer kjolen sin, og skaper en plastisk bevegelse som er typisk for skulpturkunsten Fiume.
Figuren gjennomgår antinaturalistiske deformasjoner som imidlertid har en grunnleggende uttrykksrolle. Spesielt når han skal representere kvinneskikkelser, pleier Fiume å blåse opp volumene og forsterke plastisiteten. Alt dette på bekostning av fysiognomiske og realistiske data, som ikke er av interesse for kunstneren. På denne måten utdyper han faktisk en syntetisk figur, med en arkaisk og suggestiv uttrykkskraft.
For Fiume forblir grunnlaget alltid realiteten til en konkret og håndgripelig representasjon, umiddelbart relatert til emnet. Men kunstneren føler samtidig et behov for å gå utover de enkle fenomenale dataene og integrere dem med sin egen subjektivitet.
Forfatter: Salvatore Fiume
Teknikk: støping
Signert og nummerert i bunnen av skulpturen, 48 av et opplag på 250 med signatur gravert i bunnen.
Skulpturen er utsmykket med en marmorbase.
Denne skulpturen er veldig interessant for å sette pris på kunstneren Salvatore Fiumes studie av menneskefiguren.
Representasjonen av naken er det maksimale uttrykket for denne ambisjonen, som går på tvers av alle tidsepoker og alle stilistiske strømninger. I sin skulptur utelater Fiume det arkitektoniske elementet til fordel for plastkomponenten. Spesielt hevder dette verket sin sicilianske opprinnelse og representerer en kvinne som justerer kjolen sin, og skaper en plastisk bevegelse som er typisk for skulpturkunsten Fiume.
Figuren gjennomgår antinaturalistiske deformasjoner som imidlertid har en grunnleggende uttrykksrolle. Spesielt når han skal representere kvinneskikkelser, pleier Fiume å blåse opp volumene og forsterke plastisiteten. Alt dette på bekostning av fysiognomiske og realistiske data, som ikke er av interesse for kunstneren. På denne måten utdyper han faktisk en syntetisk figur, med en arkaisk og suggestiv uttrykkskraft.
For Fiume forblir grunnlaget alltid realiteten til en konkret og håndgripelig representasjon, umiddelbart relatert til emnet. Men kunstneren føler samtidig et behov for å gå utover de enkle fenomenale dataene og integrere dem med sin egen subjektivitet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 374604241 |
---|---|
Sist endret | 10.10.2024, 12:42 |